2020-04-19, 16:58
Medlem
Sägs att många barer och krogar i Sthlm var fullproppade med folk lördag kväll.

I och med att det finns en regel på Max 50 pers så hoppas vi att alla som bröt mot den regeln får alkoholtillståndet avdragen tillsvidare samt böter.

Eller blir det bara en ”ajabaja så får man inte göra” från myndigheterna”
Senast redigerad av inteeviktigt 2020-04-19 kl. 17:01.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jodå, om man sitter för nära andra som inte bor i samma hushåll ändå. Då sprids det. I Sverige kan ju inte polisen göra något heller, eftersom det inte är olagligt. I Tyskland går polisen i parkerna på fina dagar, och ser till att det lagliga avståndet mellan filtarna hålles.
I Italien har även borgmästarna varit ute bland folk och manat på, förmanat och snudd på skällt på dem.
Är man ledare för sitt folk måste man agera som en förälder mot sina barn.

Uppenbarligen bor det många (vuxna) barn i Sverige, och visst, kan uppleva landet (upp till högsta nivån) som en barnkammare.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast malaria är inget vi plågas av i Sverige och inte heller mässlingen ändå om den stora invandringen medförde att vi fick det åter i det svenska samhället. AIDS har vi bromsmediciner för så det är också under kontroll i Sverige. Däremot är inte COVID-19 under kontroll eftersom vi vare sig har mediciner eller vaccin mot detta.
Tror att fler än en halv miljon kommer att dö av den här skiten världen över.

Det är i hög grad känslomässigt styrt beroende på vilka vi värdesätter. Om 2000 multisjuka 85åringar som saknar betydelse för att samhället ska fungera dör så kollapsar allt, om 1miljon barn dör under i fattiga länder....vem bryr sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
https://www.expressen.se/nyheter/efter-dodliga-sasongen-ny-svininfluensa-kan-sla-till/
Här påstår hon att det rör sig om A(H3N2) som gör att ca 3000 dör vissa säsonger. A(H3N2) orsakade ju även Hongkonginfluensan. A(H3N2) låg bakom ca 80000 dödsfall i USA 2018 https://www.vox.com/2018/9/27/17910318/flu-deaths-2018-epidemic-outbreak-shot
Här säger dom att siffror från Socialstyrelsen visar att omkring 2000-3000 dödsfall orsakas av lunginflammation kopplad till influensa varje år. https://www.mabra.com/halsa/sa-manga-dor-av-influensa-i-sverige-varje-ar/
Du jämför en influensäsong med 6 veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Via min dotter i skolålder är jag fem dagar i veckan i kontakt med hundratals barn, deras syskon, föräldrar och lärare - och det på Tegnells order.
Jag kan inte undvika social distansering även om jag vill. Så om jag vill ta en promenad i vårsolen så gör jag det - jag får ändå minimalt med social kontakt den vägen jämför med den sociala kontakt jag tvingas till via dottern. På myndigheternas order! Kan ni mänskor inte tänka själva?

Precis. Grundskolor och förskolor är enorma smitthärdar. De flesta svenskar är fullständiga idioter och fattar inte detta.
Citera
2020-04-19, 16:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom det är offentlig upphandling som gäler vinner de som på pappret säger sig uppfylla kraven och erbjuder lägsta pris. Om du jämför de nordiska länderna så är Sverige det land som drivit detta längst, ffa jämfört med Norge. Utbildningsnivå och personaltäthet har visat sig lägre inom de som är privata enligt forskningsstudier.

Du greppade inte vad jag skrev. Den offentliga vården och omsorgen har budgetkrav som gör dem minst lika njugg som den privata.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du är väl bland de som tjatar dag och dag ut om att detta virus är ingenting, medan du hyllar Tengelse som våran frälsare.
Vaa?
Var har jag skrivit att viruset är ingenting?

Tengelse är en vanlig är tjänsteman, han kan inte påverka så mycket på det stora hela men han har agerat på ett lugnt sätt i sina uttalanden vilket jag ser som positivt.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Såklart inte lämpligt att försöka förminska Coronaviruset som Brasiliens Bolsonaro eller Trump innan han blev upplyst.

Här på Flashback upplever jag mest motsatsen, en enveten grupp som försöker blåsa upp viruset till något det inte är i syfte att skrämma folk och skapa misstro mot nuvarande styre.
Att vara realist är något jag ser som en helt logisk reaktion till för vad som faktiskt händer och sker i Sverige just nu. Du kallar alla realister för alarmister samtidigt som du försöker förminskar effekterna av viruset i vårt samhälle. Har ni tråkigt på Sveavägen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vilka är "ni"? Är inte du svensk, menar du? En majoritet av svenska folket har hela tiden velat ha hårdare regler, men vi har ju ingen talan. .

Källa på det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Exakt, det krävs en LOCKDOWN.
Folk brydde sig i två veckor, nu skiter man i detta eftersom allt är "som vanligt" nästan.
I resten av världen är det totalt nersläckt.
Tråkigt för dom, här tänder vi hellre ett ljus än klagar på mörkret.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut, men som sagt underskatta inte mängden idioter i våra grannländer för de är inte färre än vad de är i Sverige, de ges bara mer svängrum här.

Det är mest svängrummet jag kritiserar. Jag har själv hållt mig inne i åtta veckor nu. Inga planer på att ställa mig på en uteservering innan mitten av Juni.
Citera
2020-04-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
USA använder sig av Healthdata som svänger på tok för mycket och konstant undervärderar hur många som kommer att dö, de räknade med att det skulle vara cirka 39,5 tusen totalt döda i morgon och 37 tusen döda idag samtidigt som de kontinuerligt sätter en 50% för hög dödlighet i Sverige.

Han hamnar i någon sorts gråzon, för han sitter där men han jobbar ju även för pengarna och han ser aktivt till att det är genuint vårdat i det området vilket har lett till att kommunen inte vill mota bort honom då han underlättar deras jobb.

Absolut, men som sagt underskatta inte mängden idioter i våra grannländer för de är inte färre än vad de är i Sverige, de ges bara mer svängrum här.

Jag tror knappast att en majoritet av 20 och yngre 30 åringarna i Stockholm har barn.

Det stora problemet är att vi har annan äldrevård och enormt mkt större invandring vilket medför att folken bor tätt och umgås av kulturella skäl samt misstror myndigheter.

Vi har även enormt mkt högre trångboddhet (men lika många bostäder) som våra nordiska grannar.

Att jämföra antal döda utan att ta sådana här väsentligheter i beaktning är direkt meningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in