2020-04-19, 17:00
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Nej. Exempel på olika förutsättningar:
-Olika länder fick i tidigt skede in olika mängd smitta i landet. Alltså oerhört olika förutsättningar.
-Olika länder har olika många IVA-platser.
-Olika länder har olika mängd lager av skyddsmaterial
osv. osv.

Stämmer inte.

Se själv.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/19/vi-har-jamfort-hur-coronan-drabbat-norden-har-ar-statistik-pa-dodsfall-tester
Citera
Avslutad
Expressen går ut och fotar människor på vårpromenad och hela Sverige skriker i panik. Gå och fota en vanlig skolgård vilken dag som helst i veckan, och det ser exakt likadant ut!! Massor av ungar som springer om varann, minst lika mycket folk som på Expressens bilder och dessutom närmare varann. Men det är helt OK?? Folk är ju så ologiska så man kräks.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det gör man ju inte längre efter några drinkar... Och särskilt inte när man känner sig nyfödd, som en kalv på grönbete, efter att faktiskt ha varit duktig och hållit sig inne några veckor...

Nu var min fråga om det är problem att vara ute om man håller avståndet. Ditt svar blir då att människor har svårt att hantera spriten. Ja det lär de ha även hemma.
Citera
2020-04-19, 17:02
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är i hög grad känslomässigt styrt beroende på vilka vi värdesätter. Om 2000 multisjuka 85åringar som saknar betydelse för att samhället ska fungera dör så kollapsar allt, om 1miljon barn dör under i fattiga länder....vem bryr sig?

Sömnigt argument. Vad har barn i Afrika med Covid i Sverige att göra?
Citera
2020-04-19, 17:02
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Varför älskar du Tegnell så mycket?
Vill helt allvarligt veta hur du tänker.

Varför är du så kåt på LOCKDOWN? Varför ska fullt friska 30 åringar tvingas vara hemma? Bättre att köra en lockdown enbart för folk i riskgruppen, dvs folk över 70 år får stanna hemma för deras eget bästa, medans vi andra uppför oss som vanligt.

En lockdown är totalt förödande och kommer innebära konkurser och arbetslöshet på 30-40%.

Det i sin tur innebär mindre pengar till just sjukvården. Total idioti.
Citera
2020-04-19, 17:03
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-50
Det positiva är att tiggarna flytt, åtminstone där jag bor, hur är det där ni bor?

Beror nog på. Klockan 8 måndag morgon har det inte varit några tiggare senaste året men sedan utökade affärens öppettiderna för pensionärer till 07.00 och då dök tiggarna plötsligt upp.
De följer sin målgrupp kan man säga. Tror även att de bor i en villa i närheten uthyrd av landsmän antagligen. Vi får se många samhällsfenomen förändras på grund av corona.
Citera
2020-04-19, 17:03
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vaa?
Var har jag skrivit att viruset är ingenting?

Tengelse är en vanlig är tjänsteman, han kan inte påverka så mycket på det stora hela men han har agerat på ett lugnt sätt i sina uttalanden vilket jag ser som positivt.

Du har inte sagt det, men det hur du beskriver det som.

Tegnell är den som har sista ordet som Statsminister rättar sig efter. Att han har agerat lugnt spelar absolut ingen roll när man har kommit konstanta fel vecka efter vecka. Så ok om han har agerat lugnt? Byt ut fjanen mot Björn Olsen alla dagar i veckan.
Citera
2020-04-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du greppade inte vad jag skrev. Den offentliga vården och omsorgen har budgetkrav som gör dem minst lika njugg som den privata.

Visst har de budgetkrav, men det är samma pengar med skillnad att de privata ska få överskott som vinst. Något sådant krav finns inte i det offentliga. Tror inte någon "privat bolag" driver det i syfte att gå plus minus noll. Som sagt det finns forskningsstudier på detta med kompetens i den privata vs kommunala regin. Den brister i den privata i jämförelse med den offentliga. Något säger mig att kompetens kostar.
Citera
2020-04-19, 17:04
Avslutad
30 vårdas på IVA på Sahlgrenska idag mot 35 igår.

Antal dag för dag.

April
3 17st
4 18st
5 18st
6 19st
7 22st
8 23st
9 24st
10 25st
11 33st
12 35st
13 35st
14 35st
15 37st
16 37st
17 32st
18 35st
19 30st
Senast redigerad av trazke 2020-04-19 kl. 17:10.
Citera
2020-04-19, 17:05
Medlem
Honeyflys avatar
Jag blir inte förvånad över att dessa två har hittat varandra i deras förvridna värld.
Det här är en artikel värd att spara.

Professorn: En tredjedel av stockholmarna har haft corona
Tom Brittons modeller visar att smittan nådde sin kulmen för några dagar sedan

I huvudstaden nåddes kulmen för några dagar sedan – och ungefär en tredjedel av invånarna har haft corona.

Det hävdar matematikprofessorn Tom Britton. Han får stöd av statsepidemiolog Anders Tegnell.

– Det kan mycket väl vara sant.

Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo5e56/professorn-en-tredjedel-av-stockholmarna-har-haft-corona
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Expressen går ut och fotar människor på vårpromenad och hela Sverige skriker i panik. Gå och fota en vanlig skolgård vilken dag som helst i veckan, och det ser exakt likadant ut!! Massor av ungar som springer om varann, minst lika mycket folk som på Expressens bilder och dessutom närmare varann. Men det är helt OK?? Folk är ju så ologiska så man kräks.

Exakt detta. Vuxna på vårpromenad som håller avstånd är alltså värre än några tusen ungar i en skola som typ slickar på allt och petar i varandras snor? 🤦🏼‍♀️
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jävla trams. Via min dotter i skolålder är jag fem dagar i veckan i kontakt med hundratals barn, deras syskon, föräldrar och lärare - och det på Tegnells order. Jag kan inte idka social distansering även om jag vill. Så om jag vill ta en promenad i vårsolen så gör jag det - jag får ändå minimalt med social kontakt den vägen jämför med den sociala kontakt jag tvingas till via dottern. På myndigheternas order! Kan ni mänskor inte tänka själva?

Vet inte hur mycket social distansering det är med överfyllda fik och liknande som är problemet i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in