2020-04-19, 16:40
Medlem
Hur kan man veta åt vilket håll utvecklingen går?
Anders Tegnell säger att vi ligger stabilt i en platå, men hur kan man veta det?

Jag jämförde FHMs inrapporterade siffror från två dagar sedan med det man rapporterade idag.
Under de två senaste (arbets-) dagarna har det rapporterats in 19 nya fall som var från före påsklovet, de två äldsta från Mars månad. Ytterligare 45 stycket hade avlidit under påsken men rapporterades in så sent som fredag eller lördag.

Det får mig ju att fundera på: Hur många ytterligare är det som fortfarande inte är inrapporterade från Mars, och hur många (hundratals?) som inte rapporterats in från April, framförallt den senaste 7-10 dagarna?

Med en sådan eftersläpning, hur kan någon över huvud taget uttala sig om trender? Antingen vet man mer än man berättar, och då kan man ju undra varför man inte berättar. Eller så vet man inte, och hur kan man då veta att det är en "platå"?
De sista någorlunda stabila siffrorna vi har tycks vara 7-8 April och då dog det 76 resp 99 personer (enligt FHM). Det är en ökning med 43% från veckan innan och 325% mot två veckor tidigare.
Därefter tycks vi ju inte ha några säkra siffror.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Lite skillnad på en idiot i Norge och tusentals svenskar på uteserveringar.

Faktiskt inte, Norge tvingades tidigt till att stänga ner alla krogar för att idioter gick till dem och och drack, man får inte glömma bort att vi nordbor älskar att dricka, skulle krogarna tvingas o stänga här i Sverige så skulle vi nog se en drastisk minskning här med, speciellt om man även tillfälligt tog bort alla restaurangers alkohollicens
Citera
Bannlyst
Citat:
Nej. Men man kan inte läsa facit om man stoppar huvudet i sanden heller.

Där är vi överens. Låt oss vänta tills facit kommer då och hålla huvudet ovanför sanden.
Citera
2020-04-19, 16:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jodå, det finns tusentals svenskar som gärna ser mer nerstängning. Precis som det finns tusentals idioter som håller på AIK.

Tja, från Expressens blogg just nu:

31 minJohan Ronge - EXPRESSEN
STOCKHOLM. Under söndagen har stockholmare strömmat ut på gator och i parker och njuter på uteserveringar i det soliga vädret.
Nu reagerar regionen på att stockholmare inte följer rekommendationerna om social distansering.
Sjukvårdsregionrådet, Anna Starbrink (L), säger till P4 Stockholm att det är "ett svek att folk inte stannar hemma".
– Det är illa, säger hon.

Det GÅR inte på något annat sätt, än att stockholmarna låses alternativt svetsas in. Resten av landets befolkning kan nog hålla sig något så när i tyglarna, men inte dumdryga stockholmare. Och det säger jag trots att jag är född och uppvuxen i Stockholm... men nu gud ske lov bor någon annanstans.
Citera
2020-04-19, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tja, från Expressens blogg just nu:

31 minJohan Ronge - EXPRESSEN
STOCKHOLM. Under söndagen har stockholmare strömmat ut på gator och i parker och njuter på uteserveringar i det soliga vädret.
Nu reagerar regionen på att stockholmare inte följer rekommendationerna om social distansering.
Sjukvårdsregionrådet, Anna Starbrink (L), säger till P4 Stockholm att det är "ett svek att folk inte stannar hemma".
– Det är illa, säger hon.

Det GÅR inte på något annat sätt, än att stockholmarna låses alternativt svetsas in. Resten av landets befolkning kan nog hålla sig något så när i tyglarna, men inte dumdryga stockholmare. Och det säger jag trots att jag är född och uppvuxen i Stockholm... men nu gud ske lov bor någon annanstans.

Sinnessjukt! Hur kan dom göra så? Varför fattar dom inte??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jpegs
Ständigt detta ”vänta och se massdöd” typ. Man väntar och väntar. Men nu verkar peaken (i Sverige) ha varit. Det är ju en tydlig platå. Det blir inte 700-800 döda per dag inom en snar framtid dom folk i denna tråden sagt? Det kommer gå nedåt eller fortsätta vara platå, kanske långsamt men ändå.

Prognoserna från de härinne har skrivits ner hela tiden, allt från 100 000 till 1 miljon döda innan sommaren. En lite senare prognos nedan säger 1529 personer ska avlida dagen den 5 maj. Gemensamt med alla dessa så kallade prognoser är att ingen stämt och alla modeller "justeras" eftersom. Inte ett ord säger de att de haft fel dock.

Citat:
Vad blir du utfallet:
- Peak dödlighet inträffar 2020-05-05, då 1529 personer avlider
- Totalt avlider 40785 personer i Sverige
- Dödligheten är tillbaka på dagens nivå ungefär första/andra veckan i juni
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Jag vet, det ser man med dig och Tegnell.

Fast nu var det ju du som bara kunde ha viruset i huvudet och inte hade förmåga att se fler faktorer än det. Skärp dig (5)!
Citera
2020-04-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
https://i.imgur.com/crNjhWt.gif

Säg mig, vad drar du för slutsatser av denna animering?

Eftersläpningar i statistiken. Du menar att det egentligen är 800 som dör om dagen och att regeringen mörkar? Eller är vi iaf överens om att det är ca 100 ändå och att vi befinner oss på en platå?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Tvärtom, trots tämligen kassa förutsättningar så gör vi det väldigt bra.

Vi har i princip unika förutsättningar för en minimal smittspridning, trots det så ligger vi sämre till än många andra länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Japp! Här sitter vi alla och diskuterar viruset och pandemin och tycker olika saker om Tegnell tex.
Helt ok för min del.
Yttrandefriheten tillhör alla.

Yttrandefriheten är inte nämnt.
Självklart är den till för alla.
Tycker bara det är så fantastiskt att alla vet så mycket. Alla vet att Sverige gör fel och att Tegnell är en idiot.
Citera
2020-04-19, 16:44
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jpegs
Vilka förutsättningar menar du då? Varför verkar det svida för vissa att vår strategi varit ganska okej ändå?

Vi har ett gles befolkat land med en ganska liten population, vilket gör smittspridning svårt. Vi har även en ganska bra vård när man väl får den. Det vi dock inte har så gott om är sjukhusplatser.

Jämför med andra länder så ser du att våra siffror inte är vidare bra.
Citera
2020-04-19, 16:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Sinnessjukt! Hur kan dom göra så? Varför fattar dom inte??

Tegnell var dum nog att säga att han "ser en ljusning" (och det måste han väl för att försöka hindra avsättning och statskupp, typ). Då tog stockholmarna det till intäkt för, att faran är avblåst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in