2020-04-19, 16:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
"Vi ska rädda våra gamla." "Skydda våra äldre äldre."
Alla bör se detta!
25 min in i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=Ve5BcknAz3I

Du förstår inte skillnaden mellan att skydda och att vårda?

Jag antar att ditt citat har som syfte att ge en känga till FHM och Tegnell? I realiteten handlar ju klippet om hur vården arbetar. Tallinger verkar ju även inte vara helt uppdaterad eftersom de övriga nämner att syrgas finns med i instruktionerna.

Att det finns ett glapp mellan sjukvård och omsorg är ett faktum som fanns redan innan detta virus.
Citera
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Finland idag
  • +102 smittade +4 döda
Sverige idag
  • +563 smittade +30 döda
Sverige har nästan 17 gånger döda i Finland!

Döda / befolkning
  • Sverige 153
  • Finland 17
Det var 39 döda i Sverige idag. Den första siffran på p 29 döda var felaktig och har rättats.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
För varje dag som går då det inte blir värre än så här firar jag.

Jag också. Vi kunde ha skött det här bättre från början men har man satt sig i båten får man ro den i land.
Citera
2020-04-19, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Not with the right support around you.
Offcourse a lockdown is hard for everybody, but with the right support and help it can become the opposite. A new time for the world.

Your strategy will kill healthy young women and children. In the long run older people too, because of the economy.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Finns studier och bevis i överflöd ditt fån. Dra nått gammalt över dig!

Ja, massor av unga börjar dö varje dag.
Finns nu ny forskning om att män kan bli sterila!

Varsågod, ta risken du ditt smuts att bli sjuk jag själv undviker det!
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du sörjer innan förlust.

Vi har redan förlorat 1578 personer på 5 veckor.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Jag är trött på att det gnälls över Sverigedemokraterna för det är faktiskt ett av få partier och i vissa frågor är dom helt ensamma när det gäller regeringens agerande i pandemin.
Nedan är en av många frågeställningar som SD har gjort som kritiserar regeringens handlande i pågående pandemi.
Jag räknar inte med att vänsteranhängare kommer att förstå vilka som jobbar för svenska folket istället för att tiga i en tid som denna, och nu försöker SD göra något åt den bedrövliga situation Sverige befinner sig i.
Men dokumentet nedan är ren fakta som inte kan föklaras bort eller förringas.

Nekad intensivvård trots plats 2020-04-15
Skriftlig fråga 2019/20:1192 av Markus Wiechel (SD)

till Socialminister Lena Hallengren (S)

Vården utmanas i dessa dagar på ett sätt som är svårt att föreställa sig, och vårdpersonalen vittnar om en fruktansvärd verklighet som de aldrig tidigare upplevt. Vi får dagligen höra vittnesmål från vårdpersonal som visar hur belastningen för personalen i kombination med dålig utrustning gör att dagarna är svåra att mäkta med.

Det är inte konstigt att vi är många som frustreras över den situation vi ser. Det är inte heller konstigt att känna det som ett enormt svek när man hör om vårdpersonal som meddelar patienter att de inte kan räkna med hjälp om de skulle drabbas av coronaviruset. Det är helt enkelt inte värdigt det moderna välfärdsland som Sverige borde vara.

Människor som i normala fall kunde ha fått vård och räddas från en plågsam död i ensamhet får det inte i dag. Intensivvård ska enligt nya riktlinjer nämligen inte ges till personer tillhörande följande kategorier:

en biologisk ålder på över 80 år

en biologisk ålder på 70–80 år med signifikant svikt i max ett organsystem

en biologisk ålder på 60–70 år med signifikant svikt i max två organsystem.

Vårt trygghetsnät har redan misslyckats, men det är allas ansvar att försöka skademinimera så gott det går. Av den anledningen är det ytterst märkligt att alla de platser som samhället har till förfogande för intensivvård inte tas till vara. Fältsjukhuset i Älvsjö är sedan en tid tillbaka redo att ta emot coronapatienter, men det står fortfarande oanvänt, trots enorma behov. Människor sorteras bokstavligt talat bort från att få intensivvård och lämnas till en säker död inom den vanliga vården. I ett sådant läge är det en skandal att skryta över en hög andel överlevare bland de som fått intensivvård.

Mot bakgrund av detta önskas socialminister Lena Hallengren svara på följande fråga:

Anser regeringen och ministern att det är befogat att inte ge patienter i behov av intensivvård den vård de behöver samtidigt som det finns lediga platser, eller avser ministern att verka för en förändring?
Riksdagen
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/nekad-intensivvard-trots-plats_H7111192
Senast redigerad av Honeyfly 2020-04-19 kl. 16:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Finland visar vägen! Ett föredöme. Sverige däremot, not so much.

Finska experter ifrågasätter om det var rätt av Finland att stänga de finska skolorna.
https://www.hbl.fi/artikel/infektionsoverlakare-till-yle-risk-for-en-andra-vag-att-stanga-skolor-har-haft-minst-effekt/
Citera
2020-04-19, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag också. Vi kunde ha skött det här bättre från början men har man satt sig i båten får man ro den i land.

Problemet är att båten sjunker.
Citera
2020-04-19, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du sörjer innan förlust.

Över 1500 döda på ungefär fem veckor, och forskare tror att detta bara är början
Tro fan att jag sörjer!
Citera
2020-04-19, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit

Jag är fruktansvärt glad att Sverige höll sig lugna när UK drabbades av panik, hade varit väldigt enkelt för oss att ryckas med där. Det värsta man kan göra är nog att vela för mycket. Jag blir inte förvånad om UK i slutändan är det land som kommer vara hårdast drabbat när dammet lagt sig. Detta säger jag trots att jag egentligen är ett fan av Boris Johnson och alltid hånat Löfvén och dom runt honom.
Senast redigerad av trazke 2020-04-19 kl. 16:05.
Citera
2020-04-19, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Bra idé, de får sin efterlängtade karantän, vi slipper en massa sinnessvagt svammel, snacka om win-win.

Ja vilken vinst ,massa lägenheter/jobb lediga när vi låst in Hysterian i Arbetsläger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in