2020-04-19, 11:17
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Det jag menade var att det liksom inte är någon ide att tjata om Karin när det uppenbarligen inte finns bevis. Ja naturligtvis vet alla att hon anstiftade men om polisen inte fått fram bevisning hittills så kommer dom med största sannolikhet inte få det senare heller.

Ingen idé att tjata? Jag håller med om att jag är tjatig men det skulle jag inte behöva vara om folk kunde hålla sig till sanningen När någon skriver att hon inte längre är misstänkt eller till och med att hon är oskyldig eftersom hon inte blivit åtalad måste jag protestera.

Något jag finner intressant är varför polisen fortfarande har hennes mobiler, om det nu är mobiler de har i beslag? Har dom inte kunnat undersöka dessa? Kan det vara så att Karin inte samarbetar och vägrar låsa upp telefonerna? Någonting är det eftersom hon inte får tillbaka dem.
Citera
2020-04-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Ingen idé att tjata? Jag håller med om att jag är tjatig men det skulle jag inte behöva vara om folk kunde hålla sig till sanningen När någon skriver att hon inte längre är misstänkt eller till och med att hon är oskyldig eftersom hon inte blivit åtalad måste jag protestera.

Något jag finner intressant är varför polisen fortfarande har hennes mobiler, om det nu är mobiler de har i beslag? Har dom inte kunnat undersöka dessa? Kan det vara så att Karin inte samarbetar och vägrar låsa upp telefonerna? Någonting är det eftersom hon inte får tillbaka dem.

Beslagen får hon inte tillbaka om de anses kunna vara behjälpliga i en brottsutredning. Hon är som de sagt även fortsatt misstänkt. Hon har med stor sannolikhet inte givit utredningen access till sina telefoner eller vad det är men eftersom de är i beslag är de säkert skickade på analys. Det kan ta lång tid men det finns en chans att de lyckas låsa upp telefoner etc och då återstår ju att se om det ger något.
Citera
2020-04-19, 15:31
Medlem
En enkel fråga...Var han som höll i vapnet i trappuppgången en Jugge på 50+...?
Citera
2020-04-19, 15:39
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
En enkel fråga...Var han som höll i vapnet i trappuppgången en Jugge på 50+...?

Han är från Chile och är 55 år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAEOlJ/billy-rieloff-aspillaga-54-doms-till-fangelse-for-mordforsok-pa-advo
Citera
2020-04-19, 15:50
Medlem
Citat:
Han är från Chile och är 55 år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAEOlJ/billy-rieloff-aspillaga-54-doms-till-fangelse-for-mordforsok-pa-advo
Tack.
Citera
2020-04-19, 18:27
Medlem
develis avatar
Citat:

Ja, precis. Eftersom KL utreds som misstänkt för anstiftan så är hon givetvis på tapeten.

Motiv är den kvarstående frågeställningen då BR vägrar säga varför han var där.
Eller som TR betonar om hans påstådda hot - han sa inte ett skit och snarare sköt två skott i snabb följd på nära håll.
Där liksom biter sig BR i svansen och gör hela hans påstående om att bara hota svagt.

Om hon vägrar lämna kod har inte så stor betydelse, de kan i flera fall forcera.
Däremot tycker jag det verkar finnas nåt digitalt spår av intresse, frågan är vad.
Man kan se den som misstänks vara BR tala i telefon på morgonen då han rekar de andra dagarna, har funderat om motsvarande samtal setts som inkommande på nån av KLs alla knapptelefoner.
Tidsmässigt överensstämmande alltså, även om då BRs mobil saknas och inkommande samtal på KLs är okänt nr. från nån kontantkortstelefon.

Edit.
Bilen ses alla dagar utom onsdag morgon. Det kan väl vara lika intressant tvärtom, att det då inte är nåt inkommande samtal.
Den dagen har sonen insjuknat och är hemma från skolan.
Har även funderat kring hennes säkerställande om att barnen inte är på plats fredag enligt mediauppgift och hur då samtalstrafik sett ut för övrigt från området relaterat till bilen och ö-kamera.
Senast redigerad av develi 2020-04-19 kl. 18:41.
Citera
2020-04-19, 18:49
Medlem
hur fick han betalt i bitcoins eller?

eftersom man inte hittat något spår alls.
Citera
2020-04-19, 19:00
Medlem
Advokat Martin Cullberg i Efterlyst sa att BRs förklaring var så dålig att det hade varit bättre att han inte sagt något alls på rättegången.

Håller ni med?
Citera
2020-04-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Advokat Martin Cullberg i Efterlyst sa att BRs förklaring var så dålig att det hade varit bättre att han inte sagt något alls på rättegången.

Håller ni med?

Ja åtminstone att han säger att han osäkrar pistolen innan. Det är ju en tidig indikation på avsikten så den kommentaren var inget som hjälpte honom alls.
Citera
2020-04-19, 19:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Ja åtminstone att han säger att han osäkrar pistolen innan. Det är ju en tidig indikation på avsikten så den kommentaren var inget som hjälpte honom alls.
Sista meningen är intressant i BRs semiversion till förklaring, mixat med hans töntiga "ingen kommentar" när han fått frågor kring motiv el om han agerat på uppdrag av någon...
Citat:
" Billy Rieloff Aspillagas huvudsakliga invändning har varit att han bara avsett att
framföra ett verbalt och visuellt hot, inte att döda. Det kan dock konstateras att något verbalt hot aldrig uttalats. Det saknas också andra hållpunkter för att avsikten varit att hota eller för vad ett sådant hot skulle avse.

Billy Rieloff Aspillagas tystnad kring detta bör även i denna fråga ges viss bevisverkan mot honom."
Citera
2020-04-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sista meningen är intressant i BRs semiversion till förklaring, mixat med hans töntiga "ingen kommentar" när han fått frågor kring motiv el om han agerat på uppdrag av någon...

Ja TR går på åklagarens linje fullt ut och förklaringarna som BR ger är inte så genomtänkta oavsett hans avsikter.
Citera
2020-04-19, 19:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Ja TR går på åklagarens linje fullt ut och förklaringarna som BR ger är inte så genomtänkta oavsett hans avsikter.
Citat:
Billy Rieloff Aspillagas tystnad kring detta bör även i denna fråga ges viss bevisverkan mot honom.
De diskuterar att han 1) har påbörjat en förklaring (hot) men 2) undlåter att förklara sig, vilket då 3) inte blir till hans fördel gentemot ÅK bevisning.
Tidigare diskuterat och citerat

Citat:
"En tilltalad har rätt att inte uttala sig alls och är inte skyldig att på något sätt underlätta åklagarens uppgift.
Detta hindrar emellertid inte att det, sedan åklagaren lagt fram bevisning rörande ett visst förhållande, i vissa fall kan ligga en förklaringsbörda på den tilltalade."

" Att en tilltalad vägrar att besvara en viss fråga trots att han rimligen utan svårighet bör kunna ge klart besked bör kunna beaktas liksom att en part underlåter att anföra motbevisning trots att han eller hon borde kunna göra detta. (Se Fitger m.fl., Rättegångsbalken s. 35:34 och
59 med hänvisningar.)"
Senast redigerad av develi 2020-04-19 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in