2020-04-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Vad fan? Du som gör det ju, blandar ihop NY City och NY State.

NY City har för tillfället 8632 och 8.7 miljoner människor (0.1% döda). NY State med cirka 13 000 döda och en befolkning på knappt 20 miljoner (0.65% döda).

Decimalen hamnade fel för NY state. Ska vara 0,065% döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Exakt så, media har hela denna vecka förmedlat headlines som insinuerar att krisen är över.
Att media vill skapa sensationer och skapa klick förstår jag, i en normal situation.
I en krissituation så har de f-n ett samhällsansvar (och inte minst en moral) att bidra till en positiv hantering av situationen.

De ska inte för den delen heller överdriva krisen, de ska hålla en neutral och saklig rapportering när läget är som det är.

Det största denna kris har gjort är att tvingat fram människors och samhällets sanna bild.

Nu ska jag inte gå OT, men jag har avsagt mig vänskap med människor som genom denna kris visat sina sanna jag.

Håller med. Vidrigt. De enda som någorlunda tar sitt samhällsansvar är DN och Fria Tider.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
"Flockimmunitet" fungerar inte, snälla lämna tråden du gör bort dig gång på gång.
Vore mer klädsamt om du lämnar tråden. Du och forskaren och doktorn Jeff har väldigt många likheter så ta med dig honom. Finns absolut ingen som vet huruvida flockimmunitet fungerar eller inte men å andra sidan får man arbeta utifrån den fakta som finns och den säger att flockimmunitet fungerar mot de flesta varianter som påminner om c19.
Citera
2020-04-19, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag vill gärna tro det, men med tanke på hur fjollifierat hela Sverige har blivit så skulle jag inte bli förvånad om hela stridsmakten skulle vifta vit flagg så fort fredagsmyset tagit slut.

Där är jag desto mer benägen att hålla med.
Känner ett par militärer (SOG bl.a) som inte tillhör syltryggarna, men en stor del viftar nog med vit flagga långt innan fredagsmyset ens börjat..
Citera
2020-04-19, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja de verkar ha ett underbart liv 24/7 vecka ut och vecka in baserat på det klippet. Går bra ekonomiskt också så det blir nog en jävla fest framöver.

Jag trivs också med livet utan lockdown men jag kanske sticker ut.

Det gör vi alla, men ibland kommer tider när man måste offra sig för sin och andras överlevanad, va glad att du inte är på frontlinjen på sjukhuset.

Det är detta som visar en nations sammanhållning och verkliga kraft. Livet är inte alltid en fest som ni unga tror.
En kris, förändrar mycket.
Citera
2020-04-19, 15:10
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jadå SD är skyldiga till detta, snart så kommer väl det tjafset också på bred front när de ledande måste styra undan blåslampan.
Allt är SDs fel.
Läs bara kommentarerna på Aftonbladets artiklar på Facebook. Vad de än gäller så finns de folk som styr in på SD.
Politikerna har varit ovanligt försiktiga med att snacka skit om varandra i coronakrisen så här långt. Jag har bara hört Magdalena Andersson och Isabella Lövin nämna SD ett par gånger.
Men de lär komma, så fort kritiken mot dom börjar strömma in från de andra politikerna. Just nu har dom säkert någon tyst överenskommelse om att va sams.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag uppfattar det som att han menar sig vara ett offer.
Offer? Han återger enbart det kunskapsvidriga klimatet som råder bland de sk experterna. De kommer med direkta påhopp som han ju nämner i intervjun? De blir helt till sig av att Björn O har uttalat sig emot vad de själva anser vara det korrekta. Det bådar ju definitivt knte för en diskussion av olika åsikter för att försöka komma fram till vad som är lämpligaste åtgärderna att sätta in. Osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Media har ingen moral. Samma dag som dom tar sin anställning får dom en chef som styr dom att berätta och forma sina nyheter efter deras agenda. Journalister vill från början vara en röst för folket men blir direkt satta på plats.
Man förmedlar inte en bild som kan skada den hand som föder en. Varken som anställd eller som företag.
De som försöker ge en objektiv bild är "swishhoror" i andras ögon.
Aftonbladet tex skriver även lite halvkritiska grejer men lägger de där inte allt för många ser eller skriver de med möjligt till flera tolkningar.
Jag har skrivit till Aftonbladet i flera veckor, flera gånger varje dag i deras chatt och bla frågat varför dom inte ställer mer kritiska frågor på pressträffarna mm. Ingen av mina frågor har kommit upp (inte förvånad).
Till andra säger dom att de sparar kritiska frågor till enskilda intervjuer. Då kan dom själva välja att vinka det innan de publiceras. De kan klippa bort sånt som de inte vill visa osv.

Roligt att du skriver det, för jag har också matat frågor via deras chat runt hur det bl.a. ser på sitt ansvar runt deras rapportering. Självklart aldrig något svar.

Innan denna kris så hade det ju påbörjats en långsam trend till, vad vissa kallar alternativa nyheter.
Jag hoppas att detta nu skyndar på ifrågasättande av de etablerade nyhetssajterna.
Citera
2020-04-19, 15:11
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Jag har tänkt på en sak Tegnell sagt..

"Corona är en droppsmitta och smittar inte via föremål, papper, pengar eller eller nånting sånt".
Jaha, varför ska vi då tvätta händerna?
Hur ska man få viruset på händerna utan att samtidigt andas in det om det inte smittar via föremål?

Kan inte nån vettig journalist, nån enstaka gång få ställa lite längre och kritiska frågor till Tegnell?
Han har även sagt att det är ofarligt att få dropparna i munnen efter att en journalist frågade vilket avstånd tallrikar borde ha från personer på restauranger.

Om någon rättar honom och påvisar att det trots allt finns en risk så säger han bara att "det är inte det som driver smittan".

Så länge ingen enskild risk kan anses stå för mer än 50% av smittotillfällen så kan den ignoreras. Aspergervärlden är fantastisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har du länk?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/i/influenza-in-sweden-2017-2018/?pub=54559
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag hoppas att alla är medvetna om att de värsta olyckskorparna om hur värdelöst Sverige hanterar denna kris i denna tråd är betalda kineser och ryssar som vill avdemokratisera oss. Om inte, vakna!

Citat:
Paranoid.

Ett svar på alla som påstod att de som inte tyckte att Sveriges strategi var sämst i världen varinköpta av Sveavägen och Tegnell. Visst är det jobbigt när man blir bemött på samma sätt som man bemöter andra.

I övrigt ser jag att du inte längre vågar prata om det vi diskuterade när du blev slagen på fingrarna, utan drar fram enstaka citat för en månad sedan utan att berätta om sammanhanget. Lite sött, men ack så dråpligt.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
I vilken vetenskaplig disciplin bygger man en katastrofplan på en icke fastställd hypotes? När det väl finns studier som visar att det föreligger permanent immunitet kan vi fortsätta Tegnells favoritkoncept, fram tills dess kan vi lägga ordet och allt som har med det att göra på skräphögen.
Exakt! Försiktighets principen måste råda i ett sådant här läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in