2020-04-19, 13:49
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Men oavsett hur du vill normalisera dödstalen så är det högre dödlighet nu mot en "normal månad" och det är inte sannolikt det kommer minska kommande tid.

Jo coronarelaterade dödsfall kommer garanterat att minska, övriga dödsfall oklart men förmodligen stabilt
Citera
2020-04-19, 13:50
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Men anders tegnell har sagt att inte munskydd fungerar
De fungerar, annars skulle inte sjukvården böla om att få några att använda i yrket. Jag använder själv munskydd och är inte smittad, det duger som facit för mig. Vad svinet Tengele påstår får alla andra hipsters använda som rättesnöre här i livet, dessa suicidala jävlar har något fel i huvudet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Varför fortsätter Sverige att försöka förhindra andra sjukdomar om de är mindre än den högsta siffran under ett år?

Det drunknar mer människor under ett år än dör av cancer.

Så varför försöka förhindra att folk dör i cancer?

Framförallt kan man ju fråga sig hur de motiverar miljöskatter och drogförbud osv antalet som avlider i något av detta lär vara mikroskopiska.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej, det var väl 500 iaf?
Källa tack?

725 2017
1012 2018

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf
Citera
2020-04-19, 13:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du har väl liksom många andra tagit ett emotionellt baserat ställningstagande. Och kommer att omhulda allt som ger stöd för det, och ignorera allt som går emot det.

En sak som talar emot är att utländska experter förklarar varför din spekulation är fel. Man ser inte de spår i coronavirus som oundvikligen skulle finnas där om det varit en labbprodukt. Men det kommer inte hindra dig. Eller hur?
Kan du länka till en källa på ditt sista påstående tack.
Citera
2020-04-19, 13:51
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Tycker att partier borde ha en hållning under pandemin i början av den och kritisera eller hålla med istället för att göra det efteråt. Att göra det efteråt är mesigt och fjolligt. Ok ska läsa iallafall vad Sd har sagt.
SD var tidigast ute med att ställa frågan varför vi inte har beredskapslager och även hur Sverige är rustade inför en pandemi dvs kommer sjukvården hinna vårda alla patienter. Dessa frågor ställdes den 30 jan 2020, bara att gå in på riksdagens sida och söka på frågor.
Citera
2020-04-19, 13:52
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Trollvarning på dina inlägg från ett konto som är skapat för några dagar sen, vars syfte är att piska upp oro i samhället.

Sverige har en av värdens absolut bästa statistiska kunnande tack vare en formidabel folkbokföring. Ett av hjälpmedlen är personnummersystemet. De data som presenteras från andra länder håller definitivt sämre kvalitet. Möjligtvis Schweiz har samma kvalitet på sin data. Vi har tränat myndigheterna i ca 400år på att nå den nivån.

Fakum är att skribenten har rätt i sak. Sättet att rapportera bakåt i tiden så som görs nu är ett välkänt statistiskt "knep" för att få en kurva att se bättre ut än vad den är. Inte för att den visar fel i sak men för att gemene man uppfattar den grafiskt och inte via antalet döda per dag.

Så skribenten har rätt i att ett statistiskt knep används då man VET att filk tittar på kurvan och inte på antalet döda bakåt i tiden..Jag tror de flesta som har ett uns av statistik med sig från skolan kan skriva under på detta.

Så något troll är det nog inte snatrare någon som försöker påvisa ett av de knep som regeringen och media använder för att "mildra" effekterna av coronakrisen inför folket.. Ett slags "mygel" om man så vill.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vi har bara EN MÅNAD in sen första dödsfallet i Covid påträffats tvåtusen döda i COVID-19.

Som andra i tråden skriver ska 1200 pers ha dött av säsongsinfluensa år 2018. År 2019 betydligt färre, ca 250.

Du kan väl räkna lite matte på det här och inse att det inte ser så bra ut. Du kan inte jämföra COVID-19 med säsongsinfluensa.

"Men ser man till hälsoeffekterna kan viruset visa sig vara som en vanlig säsongsinfluensa, tror Johan Giesecke som påpekar att 500 till 2*000 personer dör av influensa varje år"

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inte-varre-an-en-svar-influensasasong

Men du kanske vet och kan mer än Johan Giesecke, virusexpert och rådgivare till WHO ?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
You have no evidence, you mean? Newspapers picked up on the loophole yesterday after we’d brought it up for over a week here. No positive test = no diagnosis, it’s that simple.

Kan du ge mig en källa på att man alltid gör undantag från symptomdiagnosticering just vid covid?
Senast redigerad av Krmkr 2020-04-19 kl. 14:00.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Vad betyder det? Hade de tagit vaccin de som dog eller inte?

Det betyder givetvis att dödligheten utan vaccin vore mycket högre. Det var nog en del som tagit vaccin som ändå dog eftersom vaccin inte är 100 % säkert skyddande.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Patrik Engellau beskriver det vi alla vet när det gäller hur vi gör med våra gamla och varför:

Den svenska modellen
/.../Jag misstänker att Sverige upptäckt en annan metod som rent administrativt är betydligt enklare men har etiska sidor som gör att vi inte talar så mycket om den. Min förskräckliga misstanke uppstod när jag med en läkare diskuterade en video som framställts av Stockholms sjukhem och Palliativt kunskapscentrum i Stockholm vilket är en avdelning inom landstinget (regionen) i Stockholm.

Läkaren förklarade att han blivit chockerad över videon eftersom den inte sa ett ord om den första och självklara åtgärden för en covidpatient med andningssvårigheter nämligen att ge syrgas. Det där förstod jag inte så läkare förklarade att andningssvårigheterna gör att patienterna inte får i sig tillräckligt med syre för att syrsätta blodet vilket kan leda till döden. Men om syrgas sprutas in i näsan på patienten kan vederbörande tillfriskna. Det anmärkningsvärda, sa läkaren, var att detta inte alls påpekades i videon. I stället för syrgas föreslogs morfin. Morfinet har lugnande egenskaper men leder också till att andningen ytterligare försvagas. Jag drog slutsatsen att morfinbehandling av covidsjuka patienter med andnöd snarare påskyndar deras död än hjälper dem till bättring.

Men varför föreslår man inte att gamla sjuka människor får syrgas på äldreboendena, frågade jag. Därför att det inte finns syrgas på äldreboendena, svarade läkaren. Syrgas finns bara på sjukhusen.

Av finkänslighet hjälpte läkaren mig inte att lägga ihop ett och ett, men det behövdes inte ty jag kunde själv räkna ut det. Om gamla människor får dö i frid på äldreboendena så belastar de inte sjukvården varigenom kaos i sjukvårdsapparaten förebyggs.

Jag hade inte tagit denna hemska misstanke på allvar om jag inte fått reda på att Jönköpings läns landsting (Region Jönköpings län) skickat ut videon med behandlingstips avseende covidsmittade äldre till alla läkare inom organisationen. Jag vet inte om andra landsting också har gjort det.

Denna nya svenska modell för hantering av sjukvårdskrisen i virusets spår skulle kunna förklara Karolinska universitetssjukhusets triumferande budskap att åttio procent av de inlagda överlever. Gamla människor med mindre chanser att överleva får helt enkelt inte komma dit. Det kan också förklara varför genomsnittsåldern i intensivvården är så låg som 59 år och sjunkande. Det beror inte nödvändigtvis på att viruset inte skulle åldersdiskriminera utan på att den svenska sjukvården gör det.
https://detgodasamhallet.com/2020/04/19/patrik-engellau-den-svenska-modellen/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jo coronarelaterade dödsfall kommer garanterat att minska, övriga dödsfall oklart men förmodligen stabilt

Ja coronarelaterade dödsfall kommer minska när corona inte längre är ett problem, men just nu är det det och vi har fortfarande en stadigt ökande antal infekterade, med fler infekterade så förväntas fler dödsfall eftersom det är en procentuell funktion av antalet infekterade. Inget konstigt med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in