2020-04-19, 13:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Så nu kommer aldrig influensan eller vinterkräksjukan tillbaka?

Det är ju den logiken man använder för covid19.
Vi behöver ju tid på oss för att få fram ett vaccin. Det är ju liksom poängen.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Min poäng är att om covid19 antas utrotas av att stänga skolorna, så borde influensa och vinterkräksjuka utrotas på köpet. Det är också virussjukdomar, med lägre R0 än covid19.

Tror du att det kommer att hända? Att dessa sjukdomar försvinner? Om inte, varför skulle covid19 försvinna av samma åtgärder?
Vem har påstått det? Iaf inte jag. Idag talar man om att vi kan vänta oss tre vågor till och att Norge kommer att drabbas igen. Det må så vara men jag vet att det är både mediciner och behandlingsmetoder på gång ganska snart. Utvecklingen går rasande snabbt nu och jag är djupt imponerad faktiskt av vad mänskligheten klarar av när det gäller. Därför är det av yttersta vikt att pressa fram smittan så långt som möjligt går. Varje dag är en vinst och det som nu våra grannländer har gjort kommer att ha sparat åtskilliga liv i sluträkningen.

Här "avlivar" vi våra gamla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I en sån här situation är det för varje enskilt land viktigast att vara konsekvent för att få en bild över situationen inom landet. Att olika länder gör olika får man räkna med.

Uppenbart är ju att coronan har en stor och ibland avgörande påverkan råder det knappast nån tvekan om. Att inse det är det allra viktigaste.
De flesta länder - utom Sverige - har tagit detta på stort allvar.
Vad menar du med det fetade egentligen? I en undersökning för ett antal veckor sedan angav 98% av svenskarna att de ändrat sina beteenden på grund av covid-19.

Folk är permitterade, varslade eller arbetar hemifrån i den mån det går. Anhöriga i riskgruppen pratar man med via telefon. Events inom idrott, kultur och politik är inställda, branscher raseras. Allt för att skydda riskgrupperna i så hög utsträckning som möjligt.

Att Sverige inte tar detta på allvar får nog i sådana fall stå för dig och din bekantskapskrets.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
2018 dog över 1200 i säsongsinfluensan, trots vaccin.
Nej, det var väl 500 iaf?
Källa tack?
Citera
Avslutad
Citat:
Tjenare jättetuffingen.
Han blir ju påhoppad för att han inte ”rättar in sig i ledet”.

Om man kastar skit på andra skall man inte lipa när man får skit kastad på sig själv. Då förtjänar man faktiskt att kallas för tönt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Har vi? Bortprioteringen av gamla och svaga tyder på att vi inte har smittan under kontroll.

Det krävs ingen Corona för att ta beslutet att inte utsätta en person för intensivvård som hen inte skulle överleva. Att avsluta livet i respirator eller i njursvikt efter respirator är inte någon bättre lösning varken vid Corona eller vid lunginflammation i andra tider. Prioriteringarna tas hela tiden men nu när vi är i en pandemi kan det hända att de blir mer uppenbara när de förekommer oftare. Om de gamla överlever detta så lär de ha en kort period med svåra andningsbesvär kvar i livet. Jag tror inte att en 80+ årings lungor återhämtar sig. Det blir ett ovärdigt utdraget slut på livet.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Fler och fler länder som kört med en hård lockdown börjar inse att de står inför en väldigt obehaglig situation när de ska öppna upp sina samhällen.
Det är bra att de insett problemet, då kommer de att öppna upp försiktigt och garanterat hamra in i skallen på folk att det inte bara är att köra på som vanligt igen för då kommer en ny inlåsning som ett brev på posten. Norra Kina väljer som vanligt att mörka problemet men de har redan med våg 2 att göra och har tydligen inte lärt ett skit från Hubeikarantänen. Det vore synd om andra länder skulle välja samma idiotiska väg.
Citera
2020-04-19, 13:33
Medlem
Korders avatar
Citat:
De (skenbart) goda har talat, och intresseklubben noterar.
Du skulle skämmas!

Skämmas för vad, exakt? Att jag inte föll för snubbens novell? Emotionella argument är inga argument.
Citera
2020-04-19, 13:33
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Kallas dysfunktion. Det som är friskt klassas som sjukt.
Det som är sjukt klassas som friskt.

Regeringen ger rekommendationer till kommuner, krogar och allt.
De slipper ta ansvar då och i sin tur behöver inte tjänstemän ta ansvar eller krogägare.
Det är du och jag som får ta ansvar och ge svensken onda ögat.
"Vad gör du på krogen nu när pandemin härjar, stanna hemma för fan, din idiot"
Tyvärr är det så.
Citera
2020-04-19, 13:34
Medlem
Var har moderaterna Sverige demokraterna osv tagit vägen. Man hör inget. Vilken ställning har dom till det hela och om sossarna gör rätt. Just det dom väntar ut det hela för att säga vi hade gjort samma sak om det går bra eller vi hade gjort annorlunda om det går åt helvete. Jävla fittregering och opposition de är hycklare och idioter hela bunten. Folk är idioter i detta land och När detta är över så kommer dom att sticka fram och säga sitt. MAN GÖR DET INNAN för alla kan vara efterkloka.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej såg ju inte ut som det nu då. Skrev på facebook i allafall.
Hur skall polis kunna ingripa om det endast är rekommendationer.
Ungefär som. Vi på tandläkarförbundet rekommenderar er att använda sensodyne mot ilningar i tänderna. Vi är rädd om era tänder. Är du?

Jag mitt jävla nöt trodde att det var ett direktiv.

Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Jag har uppfattat det som att reglerna om trängsel på restauranger mm är tvingande. Men polisen kanske inte får gå in och tvinga restaurangen att kasta ut gäster utan måste vänta på att smittskyddsläkaren ger ett utlåtande eller liknande. Jag tycker de restauranger som uppenbart brutit reglerna ska stängas utan att först få en "aja baja nu måste ni skärpa er"-varning. Alternativt att böter utdelas så fort det är klarlagt att de bröt mot reglerna.

Fast de 22 forskarna hade fel fel fel fel ... så verkar de få rätt?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RRe0y2/tegnell-kritiska-forskare-vi-ville-ha-dialog-inte-ett-skyttegravskrig

Det är si och sådär med den sociala distansieringen i Stockholm just nu hör vi?

och med ett enormt smittsamt virus och en mycket allvarlig nuvarande situation i Stockholms vård som Björn Eriksson berättade om,

så går det förmodligen åt helvete nu då som de 22 forskarna sa?

Eller vem ska stoppa det?
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vart flyttar du?
Nordkorea kanske är ett alternativ. Dom har på sitt sätt en slags permanent lockdown.

Haha.

Det stämmer kan man säga. Alla som vill ha en lockdown till 2022 borde försöka ta sig in till Nordkorea..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in