2020-04-19, 13:06
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Ja, resten av världen har ju gjort det.
Vi är ett export-land så det skadar vår ekonomi mycket mindre än andra länder som stängt!
Sverige har råd.

Länderna stoppade inte för att vänta ut, de stoppade för att få ner smittspridningen, utbilda befolkningen och för att hinna förbereda vården, och minimera antalet avlidna under tiden -är vad jag tror iallafall.

Och ja -det tjänade de kalendertid på, kalla det "vänta" om du vill,

Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Tro mig, jag vet. Jag bor i Italien och har suttit i karantän i sex veckor snart. Italien hade inget annat val än att stänga ner. Många börjar dock bli desperata här och ser sina affärsverksamheter falla i bitar.

Det finns säkert en anledning till att epidemi/pandemi räknas som en naturkatastrof..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturkatastrof

... folk dör och ekonomier faller sönder i naturkatastrofer ...

... sen får man sopa upp bitarna efteråt och bygga upp igen.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
FHMs STATISTIK VISAR PÅ EN KATASTROFAL ÖKNING AV DÖDSTALEN

Vi har alla sett Anders Tegnells och FHMs diagram över antalet dödsfall. De uppvisar alltid en positiv utveckling, att antalet dagliga dödsfall har börjat stabiliseras, nått en platå, eller t o m börjat minska. Så har det alltid varit, från första dagen som Tegnell dök upp i TV-rutan. Och i efterhand så har det alltid visat sig att Tegnell har haft fel - det blev ingen platå, och dödsfallen hade inte börjat minska. Men som sagt, då är Tegnell strax framme i TV-rutan återigen, och säger som vanligt att det tydligen blev fler dödsfall än vad han tidigare trott, men att det var omöjligt att förutsäga det, men nu, nu har vi minsann nått en platå och vi kan skönja en minskning. Detta mönster fortsätter dag efter dag.

Det finns dock en förklaring till varför Tegnell alltid har fel, en förklaring som allt fler har uppmärksammat: den ständiga revideringen av antalet dödsfall.

FHM får dagligen in ett antal dödsfallsintyg, intyg som ibland är så gamla som 3 veckor. För att få så korrekt statistik som möjligt så läggs de nyinkomna dödsfallen till på rätt dödsfallsdatum. Allt annat vore ju fel. Detta tillvägagångssätt kan till synes verka oerhört noggrant och bra, vilket det givetvis också är.

Men det medför också något absurt och oväntat: eftersom de flesta dödsfallen under den senaste veckan ännu inte har rapporterats in, så ser det ut som om dödsfallen har börjat minska när Tegnell på den dagliga presskonferensen presenterar sitt diagram baserat på den rykande färska och reviderade statistiken.
.

lla har dock ännu inte förstått den djupa och skräckinjagande innebörden av detta till synes oskyldiga statistikreviderande:

LÄGET ÄR MYCKET MYCKET VÄRRE ÄN VAD VI *ALLA* HAR TROTT HITINTILLS!

(Detta inkluderar även mig själv, trots att jag redan i slutet av februari insåg vad FHMs och regeringens strategi skulle komma att leda till när de valde att inte sätta de hemvändande sportlovsfirarna från norra Italien i karantän.)

Diagrammet nedan visar det totala antalet dödsfall baserat på statistikdata hämtad från FHM (klarröd kurva) samt Han Lin Yaps webbsajt platz.se (violett kurva) för tre dagar sedan.

Som jag beskrivit ovan så ser det ut som om FHMs klarröda kurva mattas av mot slutet och att det totala antalet dödsfall börjar nå en platå. Det är lätt att förledas att tro att vi snart inte har några nya dödsfall längre (det är iallafall vad ögat ser, och förmodligen även vad det undermedvetna uppfattar det som), vilket illustreras av den ljusgrå kurvan som projiceras från slutet av den klarröda.

Den violetta kurvan under den klarröda visar statistik från platz.se. Som synes så möts dessa två kurvor i slutet, vilket beror på att platz.se också använder sig av FHMs statistik. Den stora skillnaden är dock att platz.se och andra sajter (som c19.se) *inte* reviderar gamla siffror, utan de bokför konsekvent alla nyinkomna dödsfall på dagens datum, oavsett när dödsfallen egentligen skedde. Detta leder till att dödsfallskurvorna på dessa sajter efterliknar den verkliga utvecklingen väldigt bra, till skillnad från FHMs kurva. Det enda "problemet" är att den violetta kurvan ligger några dagar efter (fram tills sista dagen då kurvorna möts), men å andra sidan så ligger den 5-6 dagar före FHMs kurva med fullständiga data. Som synes så verkar den violetta kurvan vara exponentiellt växande, dvs den ökar mer och mer dag för dag.

Den ljusvioletta kurvan, som utgår från den violetta, visar en trolig utveckling fr o m den 9/4, vilket är innan påskhelgen och innan det stora "tapppet" i inrapporterade dödsfall (tappet ses på den violetta kurvan som tillfälligt planar ut mellan den 9:e och 13:e april). Denna violetta kurva härrör från en simulering som är utförd mha en dynamisk modell som simulerar flödet av patienter på IVA och dödsfallsutvecklingen på riksnvå, och den är använder sig av just platz.se:s statistikdata fram t o m 8/4 (så m a o så "startar", eller snarare "lyfter", simuleringen den 9/4).

Nu, äntligen, till pudelns kärna: vad händer om man applicerar modellen på FHMs extremt korrekt bokförda statistikdata fram t o m samma datum, den 8/4?

Datumet 8/4 är noga valt av samma anledning som ovan: nästan inga dödsfall "saknas" i statistiken fram tills dess, dvs man kan lita på siffrorna fram till detta datum.

Resultatet av simuleringen är den ljusröda kurvan som utgår från den klarröda. Som synes så får denna kurva samma exponentiella ökning som den (ljus-)violetta kurvan har, och som den klarröda har fram t o m det sista datum som man kan lita på siffrorna i hög grad (dvs den 8/4).

Och detta, mina läsare (åtminstone ni som har orkat ända fram till det bittra slutet), är kanske den mest troliga utvecklingen av antalet dödsfall i Sverige som presenterats. Och den ligger långt ifrån FHMs "prognoser".

Källor:
Statistikdata från FHM, https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige
Statistikdata från platz.se, Han Lin Yaps webbsajt https://platz.se/coronavirus/
Diagram & simulering, Stefan Ivehammar.

Vore bra om du gav en länk till simmuleringen......
Citera
Medlem
Citat:
Dom har lockdown och ska börja med smittspårning nu. vvi i sverige gör inget avdetta.

Sverige är landet som kommrr ha smittspridning inom landet längst tyvärr.

Jag ska flytta ASAP!

Om de ska ha ett öppet samhälle i framtiden kommer det inte räcka med smittspårning då detta virus är väldigt smittsamt. De kommer få ha stängda gränser länge.
Citera
2020-04-19, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
I Norge rapporteras dödsorsak för de med covid och andra sjukdomar ömsöm som covid-död, ömsom som död pga denandra sjukdomen. I Sverige räknar vi alltid det som covid-död, även om personen har andra sjukdomar också. Det är inte Tegnell som uppgett detta utan FHM i Norge.

Du vet att man framstår som rätt korkad när man som du sturskt påstår något som sedan faller som en sten när fakta presenteras.

https://www.svd.se/dodstal-kunde-varit-hogre-om-vi-raknat-som-sverige

Once again, we don’t count deaths as COVID19 if they weren’t tested positive for COVID19 while alive. Considering our major lack of testing, this is how we are sweeping deaths under the rug. Just because we can count a little better than Norway doesn’t mean that say, Belgium or any other country where post-mortem testing and then evaluations are done isn’t better. In all honesty, our information is two weeks delayed and even then, it’s wrong. Sad af.
Citera
2020-04-19, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag har redan min uppfattning klar. Det är ett biologiskt stridsmedel som togs fram för att slå tillbaks protesterna för ett fritt Hong Kong.

I Wuhan finns det inte mindre än fyra biolabb där de sysslar med livsfarliga pathogener.
Det mer kända labbets ena chefsforskare har försökt ta fram botemedel mot allmän förkylning. Pengar är en av få drivkrafter.
Labben har sedan tidigare hamnat i blåsväder för att labbdjursassistenter har sålt de ovanligare labbdjuren till matmarknader istället för att destruera dem. Finns både gamla och färskare nyheter om detta.

Det är väl ganska allmänt känt nu att viruset "råkade" släppas fritt. Det finns i internationell press artiklar som beskriver hur en labbassistent, på ett av de av fyra labben i Wuhan, blev sjuk när en försöks-fladdermus bet och pissade på honom.

Fladdermöss är fulla med parasiter men blir sällan sjuka. De är t o m livskraftiga mot SARS. De har ett mycketsstarkt immunförsvar. Därför är de ett intressant forskningsdjur.

Sök efter följande när ni googlar artiklar: lab wuhan pathogens bat peed "lab animals" Lieberman

Ps SARS är ännu ett virus som kineserna spred "av misstag" - de är helt enkelt ett u-land som lattjar i-land.
I SARS ingår kombinationen påssjuka & mässlingen.
Denna kombination är OMÖJLIG att den klumpar ihop sig naturligt, dessa skulle aldrig komma in i ett virus tillsammans i NATUREN, ergo, den är labbtillverkad.

Vad pratar du om? Jag pratar om den överdödlighet som du kan se varje vårvinter och som korrelerar bra med den influensaaktivitet som finns i landet. Gamla och sköra dör ofta i olika typer av infektioner som får dem att tippa över och influensa är stor sådan.
Citera
2020-04-19, 13:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtens-fislukt
Just nu har vi exakt 5 gånger fler dödsfall än Norge sett till befolkningsmängd.. Häng med lite för fan!
Det som skulle ge något är att utgå från totala mängden dödsfall i ett land eller län, och jämföra med genomsnittligt antal dödsfall för en given dag eller vecka. Och så kan man se hur mycket olika regioner har mer än vanligt.

Då kommer man bort från redovisningsproblemet beträffande just corona.

Har någon gjort det?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Sverige klarar sig extremt dåligt för att vara ett så påstått framstående land.

Tack vare den katastrofala "strategin" kommer vi vara bland dom sista länder ut från den här krisen i europa. Så ni som tror att vi kommer kunna leva som vanligt om ungefär en månad kommer få ett bryskt uppvaknande när ni inser att det här kommer hålla på 18 månader till.

Tråkigt som fan men tanken på att sådana som du kommer lida många gånger värre utav det underlättar.

Argumentera inte med svensknorrman. Han har inga argument, ger bara falska förespeglingar om sin identitet genom nicket. Han representerar inte Norge eller vad de flesta norrmän tycker och tänker i denna tråd, utan han försöker underminera det.
Citera
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Södermalmspolisen skrev på facebook enligt expressen detta.
"Vi kunde med lätthet konstatera att ett flertal krogar hade långt över det rekommenderade antalet gäster"

"Gäster följer inte rekommendationer"

Tacka fan för det. Både gäster, krogar, polis samt regering skiter i det.
Var alltså det man sade om 50 personer inget krav utan endast rekommendation ?

Sjuka land säger jag då bara.
Gjorde polisen nåt år det då mer än att skriva på Facebook? Skriva på Facebook är det många som gjort och det hjälper inte nåt. Däremot har polisen befogenheter att se till att reglerna efterlevs. Men det verkar de inte så intresserade av.
Citera
Medlem
covid-19 blottar ett samhälles styrkor och svagheter. Det visar även på problematiken med statisik och hur man räknar. Värt att ta med sig i andra sammanhang i fortsättningen!
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
illa att man inte mäktar med en öppen debatt
Ja, det är ju det många av oss ”alarmister” upplever.

Generellt är vi dåliga på öppen debatt här, fastän vi utger oss för att vara det. Folkhemmet bygger till en del på ”folkbildningen”, i skolan genom betygskriterierna uppmanas eleverna till reflektion och på arbetsplatser har man team-building för att ta några exempel.

Men när det kommer till kritan har vi många åsiktskorridorer som sen kan kokas ner till en åsiktskorridor som sammanfattas i vår ”värdegrund” som i mångt och mycket är ett politiskt och moraliskt konstruerat dekret.
Citera
2020-04-19, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Kolla istället på medelåldern för de som måste vårdas på sjukhus, som måste vårdas i respirator. Tror du det är en behaglig upplevelse? Har du någon koll på hur viruset påverkar människor långsiktigt? Vet du vad som händer med smittade om 6 månader? 1 år? Har du stenkoll på att man inte är kroniskt smittad liksom med Herpes eller HIV och att viruset kan återaktiveras? Ni har ingen jävla aning.

För er är det viktigare att kunna ta er jävla latte med polarna eftersom ni är arroganta sociopater. Ni kan inte ens vänta fucking 2-3 månader tills vi har lite mer kött på benen. Oerhört respektlöst mot sjukvårdarna och alla oss andra.
Jag är själv inne och hjälper till inom sjukvården, mind you.

Att det är en förfärlig död råder det ingen tvekan om och jag lider med de drabbade. Nu var det dock antalet döda och åldern som diskuterades.
Citera
2020-04-19, 13:09
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Ja, att döma av situationen nu. MEN, du missar att ta med i beräkningen hur tidigare smittade reagerar om en andra eller tredje våg kommer. Eller vad som händer om viruset muterar. Eller hur viruset påverkar oss i framtiden om det kanske är så otrevligt att det finns kvar i kroppen och kan återaktiveras. Det här är ingen tid att chansa. Vi vet alldeles för lite om viruset.

Jag håller med allt vad du skrev. I mitt tidigare inlägg har jag pratat om samma sak som du. Att uppnå flockimmunitet i den närmaste tiden är någonting som kan ifrågasättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in