2020-04-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Böldpesten är mig obekant, men vid Hongkongflunsan som väl hade någon miljon dödsoffer infördes besökförbud på sjukhusen, thats it, någon karantän eller
nerstängning i övrigt var aldrig aktuellt.

Jag undrade om du kunde varit liten vid tiden för böldpesten bra att vi fick det klarlagt.

googlade runt lite och svårt att hitta om karantän, var du med eller läste du på wikipedia?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hongkonginfluensan

något som oroar mig lite är nedan, de flesta pandemier verkar ha kommit i två vågor och den andra är värre än den första...
Citat:
The pandemic occurred in two waves, and in most places the second wave caused a greater number of deaths than the first wave.

Visst känns det som att man tog ganska lätt på den pandemin i Svergie om man får tro wikipedia.
Citera
2020-04-19, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Menar du sveriges?

Påskhelgens dödsfall är inte alls kompletta eller ens hyfsat kompletta. Igår tillkom i FHM:s dagliga uppdatering dödsfall som var 21 dagar gammalt. Om eftersläpningen fortsätter på det viset kommer påskhelgen bli komplett om 2 veckor.

"Normala" eftersläpningar under lång tid är en sak. Men vi har haft extra stora eftersläpningar från påsken som verkar bli mer "normala" nu.
Citera
2020-04-19, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Det är konstigt att folk inte förstår den bortsortering som sker på IVA idag, trots att det är allmänt känt!
Dokument som visar hur bortsorteringen går till.
https://ibb.co/DL2fWrB

Man har inte behövt andvända det ännu så sluta sprid dynga
Citera
2020-04-19, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Det här är inte AIK vs Djurgårn eller pro-Tegnell vs anti-Tegnell, det handlar om att förstå vad som sker.

Italiens motsvarighet till Tegnell är Roberto Burioni, som helt saknar kvalifikationer och vars agenda har noll och intet med folkhälsa att göra. En exhibitionistisk psykopat som fyller TV-rutor och sociala medier från morgon till kväll.

Ett litet tips: kolla kommentarerna på hans Instagram.
Kan du översätta kommentarerna?
Citera
2020-04-19, 10:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Anders Lindberg skriver i Aftonbladets chatt:
Nej, alla verkar räkna på olika sätt. Det är ett problem med jämförelser med andra länder.

Exempelvis räknar många länder inte in de som dött i äldreomsorgen.

Folkhälsomyndigheten har faktiskt lyft ett litet varningens finger även inför vår statistik. Alla som dött med covid-19 räknas in. Men själva dödsorsaken kan ju vara något annat.

Men om jag får gissa: jag tror svensk statistik är bland de mest tillförlitliga i världen. Det brukar den vara.
Goddag, yxskaft.

Jag blir lite illamående av att jag faktiskt håller med Anders Lindberg. Vet inte om det någonsin hänt innan?
Citera
2020-04-19, 10:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Sverige har valt en kontroversiell taktik för att tackla detta virus. Vi har en statsepidemiolog som försvarar den här taktiken med näbbar och klor. Visst jag förstår vikten av att visa upp en enad front, men i mina ögon blir det till priset av tappat förtroende när Anders Tegnell inte har en vetenskaplig kritisk syn på sin taktik. Han beter sig mer som en politiker eller en general som försöker skönmåla sin strategi så mycket det bara går.

Jag vet inte hur det här kommer att sluta, men jag tycker att man kunde kräva att Tegnell uppför sig som en vetenskapsman och lämnar över politiken till politikerna. Vad säger ni?
Politikerna har ju gett FHM politiska uppdrag.
Hela myndighetssverige, kommuner mm ska tex implementera Agenda 2030.

Tegnell och FHM får inte förhålla sig till enbart vetenskap, de har tex globalismen som rättesnöre att förhålla sig till i allt de gör. Detta kan inte Tegnell bara välja bort, det vore tjänstefel.

Svenska folket har prioriterat ideologi framför vetenskap och fakta. Lägg ansvaret där det hör hemma:
På de representativa politikerna!
Citera
2020-04-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Kan du översätta kommentarerna?
Det är tusentals... Klistra in dem i Google translate, det går på ett par sekunder.
Citera
2020-04-19, 10:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Mer negativa siffror:

Förändring senaste dagarna: +12 st (på IVA sedan 17/4)
Förändring senaste veckan: +49 st (på IVA sedan 11/4)

( https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ )

Oj. Nu börjar det sticka iväg uppåt:

IVA:
Förändring senaste dagarna: +18 st (på IVA sedan 17/4)
Förändring senaste veckan: +55 st (på IVA sedan 11/4)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men vad har 25 april för funktion? Du skrev att karantänen hävs då?
Nej, folk tar sina flaggor och ignorerar karantänen. Förhoppningsvis avlöper det hela fredligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Det är tusentals... Klistra in dem i Google translate, det går på ett par sekunder.
Ja jag har sett att det är tusentals. Är det massa ilskna italienare?
Citera
2020-04-19, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Sverige har valt en kontroversiell taktik för att tackla detta virus. Vi har en statsepidemiolog som försvarar den här taktiken med näbbar och klor. Visst jag förstår vikten av att visa upp en enad front, men i mina ögon blir det till priset av tappat förtroende när Anders Tegnell inte har en vetenskaplig kritisk syn på sin taktik. Han beter sig mer som en politiker eller en general som försöker skönmåla sin strategi så mycket det bara går.

Jag vet inte hur det här kommer att sluta, men jag tycker att man kunde kräva att Tegnell uppför sig som en vetenskapsman och lämnar över politiken till politikerna. Vad säger ni?

Självklart!
Men statsministern ska också kritiseras, i samband med COVID-19 har Tegnell blivit vår nya statsminister på grund av att statsministern har gett honom ALLT ansvar. Han är den som ska synas mest men som har syns minst. Jämför bara med alla andra länder. Då blir det så. Folk tar för sig mer.
Citera
2020-04-19, 10:18
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Man har inte behövt andvända det ännu så sluta sprid dynga
Det används under coronakrisen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto