2020-04-19, 08:17
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja? 60 till 70 om dagen. I förrgår var det 64 t.ex
Hallå. Det är en eftersläpning. Har du "glömt" det igen?
Det är ingen mening att titta på dagar innan minst en vecka har passerat.
Påskveckan visar nu 80 per dag.

*edit något fel med citatet i det jag citerade.
Försökte justera detta.
Senast redigerad av DikT 2020-04-19 kl. 08:22.
Citera
2020-04-19, 08:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag säger,

"finns ett helt batteri med milda åtgärder som Sverige aldrig gjorde pga. skitdålig krishantering, prata om det omsattes aldrig i handling, och viss kommer viruset dö ut förr eller senare, gäller bara att kontrollera det".

Så här,
-I sverige är viruset helt fritt, inga direkta åtgärder för att hindra att det kom till landet, mellan städer, in till äldre-äldre osv.

-Sverige plattar INTE till någon kurva alls, kurvan är helt naturlig.

-Sverige försöker skriva om historien till att Sverige visst har plattat till kurvan.

Andra länder plattar till sina kurvor med lockdown, det är ju därför dom har lockdown.
Sen kör dom testa-testa-testa och isolera för att kontrollera kurvan.

Ok,

Norge har plattat till sin kurva med lockdown, 152 döda

Sverige har PRATAT om att platta till kurvan i månader men aldrig egentligen gjort något, 1547 döda.
Så du menar alltså att de åtgärder och rekommendationer som vidtagits i Sverige har absolut noll och intet effekt? Att de är helt meningslösa och lika gärna kunde skrotas? Att de inte plattat alls? Varför skulle jag tro dig?
Citera
2020-04-19, 08:19
Medlem
Är frisk o medelålders. Icke-rökare i grunden. Tror ni det ger ökad risk att under några veckor röks ca 5 cigg om dagen? Jag menar att jag får svårare symptom om jag ev blir sjuk
Citera
2020-04-19, 08:19
Medlem
Swan65s avatar
[quote=virvelbagg|71254622]
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Kurvan har stagnerat och antal döda ligger på 60 om dagen enligt Tegnell.

Du hänger nog inte med ordentligt. 60 dödsfall om dagen har nu blivit 70-60.
”- Det man ska titta på är snittet under de här dagarna. Då ligger vi på runt 60-70 dödsfall per dygn och gör man en analys av den trenden ser man en nedgång i antalet dödsfall, säger Anders Tegnell. ”
Och om någon har svårt att räkna så är 70 mindre en 60.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/coronavirus/tegnell-ser-en-nedg%c3%a5ng-i-antalet-d%c3%b6dsfall/ar-BB12Pxin?li=BBqxCu3&ocid=wispr

Normalt dör 250 per dag av hjärt / kärlsjukdomar i Sverige. Så länge bara +80 fortsatt dör så finns ingen orsak till panik. Ok Adam Alsing dog vilket tydligen fick halva Sverige att panika, givetvis ska hans diabetes kosta en triljon
Citera
2020-04-19, 08:20
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag hatar verkligen inte Tegnell. Nu är du där igen och påstår saker som jag tycker/menar. Irriterande debatteknik. Sluta gärna med det.
Tegnell har hela tiden under denna kris tonat ner siffror/risker/hot. Många gånger på felaktig grund.
Jag antar att han så gärna vill han ha ska ha rätt så han slirar lite på sanningen. Det är mänskligt men olyckligt.
Det gör mig lätt deprimerad att han kommer undan med detta utan att få kritik.

Som nu senast när han säger att antal döda har planat ut på 60 samtidigt som siffrorna visar på 80/dag.

Men varför stirrar du dig blind på dagssiffror i början av en pandemi. I slutänden kommer dödstalen att vara snarlika i de flesta europeiska länderna. Så långe vi inte massvaccinerat kommer viruset att fortsätta härja och folk kommer att insjukna och dö. Detta kommer att pågå tills vi börjar nå någon form av flockimmunitet. då kommer fallen successivt att minska för att till slut i princip försvinna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
För mig blev det en ögonöppnare när en nära vän avled i Covid19, fullt frisk i övrigt och i 30års åldern.
En person i 30-åring utan riskfaktorer ska enligt datan inte dö i detta, så något underliggande hade med största säkerhet din vän. Annars är det nästan lägre odds att träffas av blixten. Beklagar stort i vilket fall.

Och jag har en annan referensram: sjuk i en dag med feber som max letade upp sig till 38,4 och gjorde sällskap med muskelvärk och huvudvärk, dagen efter försvann febern och huvudvärken medan muskelvärken satt i ett par dagar till. Tappade också lukt- och smaksinne i tio dagar.

Jag känner ytterligare två bekräftat smittade varav en knappt hade feber utan bara sjukdomskänsla i kombination med förlorad lukt och smak, det andra blev sjukare (frisk nu) men där finns det tyvärr riskfaktorer.

Själv mår jag lika prima som innan covid, är negativ numera och har fått lämna karantän. Gör dock fortfarande allt som står i min makt för att skydda riskgrupperna.

Det är klart att vi relaterar till det vi vet, men du känner säkert likt mig ett 20-tal personer som senaste månaden varit sjuka och sedan blivit friska. Undantag sker, svarta svanar finns, blixten slår ner. Men respektera datan och oroa dig inte i onödan, stress kan vara förödande för immunförsvaret.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det finns en video på youtube som visar hur man mycket enkelt kan tillverka en mask. Du behöver hepa-filter ( damsugarpåse), två gummiband och en näsduk.

Har testat att sy mask av dammsugarpåse + grövre microfiberduk. Som gummiband klippte jag långa remsor av cykelslang. En bit elkabel insydd vid näsan gör att man kan få bättre passform där.

Tar inte lång tid att sy.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Om ni inte ”tror” på flockimmunitet, vad menar ni är alternativet?
Ett vaccin som inte existerar och behandling som inte existerar.
Citera
2020-04-19, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Precis så är det. Tegnell och FHM är nästan sjukligt sekteristiskt insnöade på flockimmunitet, och inget antal döda kan ändra dem från den föreställningen. Varför tog de inte fram en konkret plan för hur de äldre skulle skyddas i praktiken om de nu menade det? Varför gömmer sig resten av regeringen bakom FHM istället för att synas?. Detta 'är redan clownernas dans, och även om inte en människa till dog från och med idag, så ska både Tegnell och Löfven med kompisar hamna i skamvrån resten av deras liv för hur detta har hanterats.

Exakt så tranflatek,

Man har PRATAT om vad man BORDE göra men ingen har gjort något i praktiken.

sen står man i media och säger rakt ut "jag vet inte varför äldre-äldre blivit smittade".
Sen blir det skavlan och Anders Tegnells födelsedag som skall bli nya nationaldagen.

Landet har helt kantrat, det är obefintlig krishantering för INGEN har krishanterat.
En jävla massa personer har stått och sagt vad man skall göra i tid och otid men inget har gjorts.

Själva jävla meningen med krishantering är ju just att personer som har till jobb att krishantera ser till att saker och ting blir gjorda.

Ett simpelt exempel så inte ens avskummen som borde vara på ingång snart skall kunna missförstå,
-Ryssland invaderar.
- ÖB säger vi skall försvara oss till sista patronen, dö som en viking!
-inte en enda soldat mobiliseras och ryssarna rullar in till stadshuset och tar över landet.

Det är ju precis detta som FHM och regeringen har gjort.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja inte här enligt aftonblaskan och personal
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb5zKd/langa-koer-under-mqs-utforsaljning

Det är ungefär som jag beskrev det, begränsning av kunder i butiken kö utanför.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tegnell uppmanade alla som återvänt från skidsemestern i Italien att gå och jobba om de inte kände sig sjuka. Direkt ut i samhället trots att mycket lite var känt om hur viruset smittade.

Galenskap delux.
På den tiden ansågs alpregionerna - främst Sydtyrolen - vara helt smittfria och man marknadsförde även regionens "renhet" för att lugna folk som bokat resor dit.
Citera
2020-04-19, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Problemet är att Trumpeten hade information redan i november december förra året.

Sedan är det ett axiom att Trump alltid har fel

Det är många fler som har haft information om "ett virus i Kina". Även vi vanliga medborgare kunde läsa om den på internet. Men vad bryr man sig om ett virus i södra-Kina om man ska semestra i norra-Italien? Eller på Teneriffa?

Vi har inte brytt oss om Ebola heller som härjade i Afrika.

Det var Kinas uppgift att informera korrekt om läget. Och WHO istället för att berömma Kina borde ha tagit dem i örat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in