Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Jag tycker att du underskattar allvarlighetsgraden i sjukdomen och de effekter som följer. Få av de tillstånd du beskriver resulterar någonsin i veckovis behandling i respirator på intensiven - något som medförs att intensivvårdsavdelningarna gradvis fylls. Det gör den här pandemin så allvarlig. Dels för de som drabbas direkt, dels för de som drabbas indirekt av att sjukhusen tvingas dra ned på mottagningar, operationer etc.
Sedan är det många under 70 som kommer att dö av detta. Medelåldern för de som idag är inlagda på IVA är drygt 58 år gamla och ser man till internationella siffror är dödligheten hög för de som blir så allvarligt sjuka att de hamnar på intensiven.
Nej det gör jag inte. Jag vet att det blir ett ansträngt läge för sjukvården när det blir såna toppar vi har nu, och det är ju också därför många länder inför restriktioner. Dom som är under 70 år har ju med 100% sannolikhet andra sjukdomar och även folk med t.ex downs tillhör ju en stor riskgrupp, så det är ju den typen (av dom få) som ligger på IVA.
Vi ska trots alla komma ihåg att Sverige har över 10 000 000 invånare, och om då 1000 av dom är eller ligger på IVA så är det inte nån stor del av befolkningen.
Men många alarmister här inne verkar ju tro att man inför restriktioner för att corona är så dödligt, men så är det ju inte.
Min egen farmor som är över 80 år hälsar jag inte på, då dödligheten för 80 plusare är 15%. Så jag underskattar inte alls corona.
Det är också därför det är bättre att låta alla 70 + stanna hemma, så kan vi andra umgås och jobba som vanligt. Det är större chans att du vinner på lotto än att du kommer dö av corona.
Därför är det också väldigt komiskt när du har unga människor som springer omkring på stan eller affärer med andningsmask. Men det är samma typ av människor som även vart jätte rädd när fågelinfluensan kom till sverige, eller Sars. Dom har helt enkelt svaga nerver.