2020-04-19, 09:19
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hon sa det. Men då var det Wales också. Men sant kanske inte kryllar av personer under 40. Men det är ju främst de unga som kan klara av det som får intensivvård. Äldre dör redan innan de sätts i respirator.
Dödligheten bland de som är över 60 år och hamnar i respirator lär vara betydande. Sedan bör man i efterhand också granska 30-dagars samt 90-dagars överlevnad - IVA-vård tar hårt på en människa.
Citera
2020-04-19, 09:19
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Varför gör dom inte det då? Du verkar ju sitta inne med den bästa strategin. Konstigt att ingen annan i hela världen förstår det..

Ingen annan som förstår det..... ? Skulle tro att de flesta förstår det.
En stor del av de som gjorde lumpen under kalla kriget fick NBC utbildning.
För alla som fått NBC utb. är det självklarheter. Hotet från öst var ständigt.
Biovapen var ett av hoten. Ingen skillnad på att hantera ett utbrott pga. av biovapen eller SARS 2 cov som är som ett biovapen.

De flesta politiker/statsanställda bryr sig inte alt. totalt inkompetenta. Det är vad det säger.
Citera
2020-04-19, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Lockdown och utrotning av viruset är det enda som fungerar. Har aldrig funnits
något annat alternativ. De stoppade det sista stora Ebola utbrottet i Afrika.
Ingen skillnad i vad som krävs och måste göras.

Good luck😎
Citera
Medlem
arbetets avatar
I USA just nu hyllas Sverige. Kanske av fel människor dock (bilder):

Christian Christensen
@ChrChristensen
Well, thanks to #COVID19, the absurdity has now come full circle. After years of US right-wingers smearing Sweden as a radical feminist, globalist, cultural Marxist, Islamist-loving hellhole...Trump's MAGA army are now holding up signs reading "Be Like Sweden!"
https://twitter.com/ChrChristensen/status/1251631817129680896?s=20

Ja, situationen är helt absurd och ibland förlorar man tron på mänsklighetens förmåga att hålla en stringent linje. Speciellt bland Coronavänstern och liberalerna.

Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Men problemet är att man rapporterar på olika sätt och registrerar döda i covid på olika sätt. Dessutom är inte det här någon tävling. Resultatet kommer att visa sig om något år. Jämförelser i dagsläget är mer för stollar och hobbyepidemiologer

Är det nagon som uppträder som en hobbyepidemolog är det ju du själv !!

Jag postar i princip bara faktabaserat i traden Sedan januari och om inte länkar jag alltid källan till skillnad mot hobbyepidemiologer som dig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Dödligheten bland de som är över 60 år och hamnar i respirator lär vara betydande. Sedan bör man i efterhand också granska 30-dagars samt 90-dagars överlevnad - IVA-vård tar hårt på en människa.

Det är dessutom så att om trycket är hårt på iva, så blir tiden man får en chans kortare.
Citera
2020-04-19, 09:21
Medlem
Böldpesten sattes alla inkommande fartyg i lång karantän. Sen slarvade man med en besättning från Polen och så var det kört. Som jag minns det iaf.

Tror detta ungefär är vad som kommer ske i alla länder nu förutom Sverige som "slarvar" medvetet.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Inte fan borde risken vara särskilt stor att träna på ett stort o luftigt gym nu om man spritar allt ordentligt o inte pillar sig i ansiktet? Folk som går dit lär ju inte gå runt o nysa o hosta precis. Är rädslan för gym överdriven? Jaja behöver träna för att må bra o utegym o hemma träning funkar inte för mig. Hur skall jag göra?

Är du frisk ock kry träna på tycker jag. Träning är ju extremt bra för ditt immunförsvar. Så bara det vanliga. Håll avstånd, tvätta händerna, håll händerna borta från ansiktet och träna på!
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Siffror är enbart ointressanta för den som inte vill nå en lösning. Du gaggar om att vänta på en utvärdering utan att begripa att man kan påverka situationen. Varför ska någon lyssna på ditt maniska svamlande, du vill ju ingenting?

Men om du ska jämföra siffror för att göra en utvärdering bör då inte siffrorna avse samma saker.
Om inte så är det ett uselt beslutsunderlag och du får göra som massa politiker härma andra för att verka kraftfull. Ta beslut som tjänar dina egna intressen även om dom inte har någon långsiktig effekt
Citera
2020-04-19, 09:22
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vore intressant att höra din definition faktiskt. Du ska väl låsa in alla läkare, sopgubbar, bönder, kaptener, vattenreningsverksingenjörer osv.. Att du är en samhällsfara kanske du inte ens inser själv

Att du vill att viruset skall spridas har alla fattat som följt tråden.
Det är enkelt. Antingen så stoppar man viruset, el. så gör man det inte.
Och du behöver inte försöka sätta ord i mun.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tycker att du underskattar allvarlighetsgraden i sjukdomen och de effekter som följer. Få av de tillstånd du beskriver resulterar någonsin i veckovis behandling i respirator på intensiven - något som medförs att intensivvårdsavdelningarna gradvis fylls. Det gör den här pandemin så allvarlig. Dels för de som drabbas direkt, dels för de som drabbas indirekt av att sjukhusen tvingas dra ned på mottagningar, operationer etc.

Sedan är det många under 70 som kommer att dö av detta. Medelåldern för de som idag är inlagda på IVA är drygt 58 år gamla och ser man till internationella siffror är dödligheten hög för de som blir så allvarligt sjuka att de hamnar på intensiven.

Nej det gör jag inte. Jag vet att det blir ett ansträngt läge för sjukvården när det blir såna toppar vi har nu, och det är ju också därför många länder inför restriktioner. Dom som är under 70 år har ju med 100% sannolikhet andra sjukdomar och även folk med t.ex downs tillhör ju en stor riskgrupp, så det är ju den typen (av dom få) som ligger på IVA.

Vi ska trots alla komma ihåg att Sverige har över 10 000 000 invånare, och om då 1000 av dom är eller ligger på IVA så är det inte nån stor del av befolkningen.

Men många alarmister här inne verkar ju tro att man inför restriktioner för att corona är så dödligt, men så är det ju inte.

Min egen farmor som är över 80 år hälsar jag inte på, då dödligheten för 80 plusare är 15%. Så jag underskattar inte alls corona.

Det är också därför det är bättre att låta alla 70 + stanna hemma, så kan vi andra umgås och jobba som vanligt. Det är större chans att du vinner på lotto än att du kommer dö av corona.

Därför är det också väldigt komiskt när du har unga människor som springer omkring på stan eller affärer med andningsmask. Men det är samma typ av människor som även vart jätte rädd när fågelinfluensan kom till sverige, eller Sars. Dom har helt enkelt svaga nerver.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jo det gjorde han rätt i, han har sparat några triljoner iom att ej få panik som alla andra kärringar
Du skriver ” han har sparar några triljoner”. Du har uppenbarligen missat många matematik lektioner i skolan

För info skull:En triljon är det mycket stora talet 1 000 000 000 000 000 000 (en etta följd av 18 nollor) eller 1018 i tiopotensnotation eller en miljon upphöjd till tre. Samma antal kan anges som "en miljon biljoner" eller en miljard miljarder.

Och du nämner flera triljoner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in