Citat:
Ursprungligen postat av
MrSomebody
Ingen vet nånting om immuniteten, och framförallt inte hur länge den varar i så fall, om du inte har läst nåt om det måste du leva under en sten.
Så du tror att Norge och Finland kommer att klara sig sämre ekonomiskt pga deras "soft" lockdown?
Du verkar tro att antingen så har man total lockdown eller så har man ingen alls.
I Finland och Norge så jobbar många som vanligt, man har stängt krogar, musikevenemang, idrottsevenemang, förbjudit folksamlingar på mer än 10 osv...
Helt enkelt såna tillställningar där det kan samlas mycket folk.
Jag har sett headlines som antyder att immunitet inte skulle inträffa, skrivna av skvallerpress som vill skapa rubriker. Att göra antaganden baserat på de artiklarna, i sjukt komplexa områden är inte att rekommendera. (och snälla hänvisa inte till WHO's korkade kommentar här om dagen)
Jag har däremot läst intervjuer med ganska många smittskyddsläkare och forskare runt i världen. Det är en övervägande enighet om att immuniteten kommer att kvarstå i allt från 2-3år och uppåt, varierande mellan individer. De vet inte än hur länge, men det spelar ingen roll för den räcker för att skapa en naturlig immunitet.
Precis som vid alla andra virussjukdomar
Hur tror du för övrigt att ett vaccin fungerar? Ett vaccin triggar igång en immunitet på samma vis som infektionen, bara att du slipper den större delen av själva infektionen. Så om detta virus av någon väldigt konstig anledning inte skulle ge immunitet, så är ett vaccin också verkningslöst, och då är det bara att gå och lägga sig.
Jag råkar jobba på ett företag med internationell verksamhet. Danmark, Norge och Finland är i princip hela arbetsstyrkan varslad. Återhämningen vid de verksamheterna kommer att ta lång tid. Motsvarande verksamhet i Sverige har självklart också drabbats hårt, men inte alls på samma nivå och återhämtningen kommer att ske fortare. Same story för ganska många branscher. Speciellt då deras lockdowns kommer att stegvis avregleras under en lång lång tid.
Se det såhär, Imperial College i London uppskattar att ca. 30% av Sveriges befolkning idag är smittade eller har vart smittade (och där med är immuna). Samma studie visar även på under 1% i Norge.
Potentialen för ett enormt återutbrott i Norge är väldigt väldigt stor, vad tror du det faktumet kommer att resultera i långsiktigt.