2020-04-19, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vad menar du nu?
Det var ingen lockdown under finanskrisen.

Nej. Men om man stänger ner ekonomin och halva befolkningen är hemma och dräller så leder det till lågkonjunktur med arbetslöshet och konkurser mm som konsekvens. Där kan man dra paralleller till tidigare finanskriser.
Senast redigerad av bombayduck1 2020-04-19 kl. 01:00.
Citera
2020-04-19, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, nog är det så. Alltså kan man inte lita på att det som de säger är sant.

Jeg husker ikke om jeg postet denne linken til deg:

"Smittevernoverlege Egil Lingaas ved OUS tror bruk av munnbind vil kunne hjelpe mer enn det skader."
https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-ikke-munnbind-oker-smitte/72367449

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det er trist at det er slik, ettersom mange følger rådene fra folkehelseinstituttene.

Jeg håper at flest mulig leser om hva andre lands myndigheter gir råd om og påbud om, og jeg håper at flest mulig mennesker tenker selv og velger å sikre seg og å beskytte andre ved å bruke skyddsmaske, munnbind o.l. Hjemmelaget munnbind/skyddsmask er bedre enn ingen maske/munnbind, leste jeg.
Citera
2020-04-19, 01:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det viktiga i sammanhanget är att mängden individer minskar.
Enda sättet att få mängden individer att minska är att folk dör.
Citera
2020-04-19, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
2,5 % av regionen på 2,4 miljoner blir 60 000 som är smittade vid det tillfället. Veckan innan cirka 30 000, veckan innan det cirka 15 000 med en veckas fördubbling. Totalt minst 120 000 personer och då har säkert inte hot spots i Stockholm tagits hänsyn till (Järva m fl).

Jag har tolkat FHM som att antalet dagliga smittfall nu är konstant. Men som du nämner ovan har de samtidigt sagt att fördubblingstakten är en vecka. Jag får inte ihop deras logik. Om antalet fall fördubblas varje vecka kan omöjligt några kurvor vara stabila överhuvudtaget.

Jag räknade Storstockholm som 2,5 miljoner, så det blir ingen större skillnad. I beräkningen motsvarade därmed 2,5% 62600 smittade. Ger ingen direkt utslag på överslagsberäkningen av dödlighet.
Citera
2020-04-19, 01:04
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK, visste inte det. Vet du mer om det? Antar att det var mer angeläget då TBC var vanligt, vilket de var in på 50-talet åtminstone.

https://tuberkulos.se/borde-du-vaccinera-dig-mot-tuberkulos/

Vaccinering mot tuberkulos ingår inte i barnvaccinationsprogrammet eftersom sjukdomen idag är så ovanlig. Men det finns ändå riskgrupper som rekommenderas att vaccinera sig.

Om du arbetar inom vården
Om du ska resa till ett land där tbc är vanligt
Om ett spädbarn har en förälder som invandrat från ett land där tbc är vanligt

Jag vaccinerade mig när jag jobbade inom vården men det var ett tag sen. Jag vet inte hur det är idag. Men vi har ju fått tillbaka TBC via invandring . Det här är vad jag kunde hitta:
BCG-vaccination (mot tuberkulos) rekommenderas endast till dem som arbetar eller studerar i patientnära verksamhet på vissa sjukhuskliniker (lungklinik och infektionsklinik), på vissa laboratorier eller på obduktionsavdelning
Senast redigerad av Ogunquit 2020-04-19 kl. 01:07.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Nu är detta kanske ett spökminne, men vill minnas att de har pratat och utgått i deras modeller på en dödlighet runt 0,25.
Ok, jag har aldrig hört FHM nämna något om antalet döda eller dödlighet alls. Men då tror de i alla fall lite högre än 0,1. Det är bra.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Lite udda, men läkare som studerat dykare som haft Covid19

Medic sees evidence of serious long-term lung damage
Dive Medic: Long-term damage to the lungs after infection?

The diving doctor and senior senior physician at the Innsbruck University Hospital, Frank Hartig warns of long-term lung damage in divers after a coronavirus infection . With at least six Covid – 19 Patients in Innsbruck who are also divers, Harting observed that their lungs are still severely damaged even five to six weeks after their recovery were – even though the patients felt free of symptoms.

“There is a young person to the 40 years old who got sick because of the infection about a week He comes over a month later, supposedly healthy, for a check. Then the result comes from the X-ray, and I can't believe my eyes, because the patient sitting in front of me should actually be ventilated, “he quotes Austrian “standard”.

Hartig said to the Austrian news agency APA regarding the six divers: “The damage to the lungs is irreversible.” He further emphasized: “They are probably lifelong patients , it is not a question of whether they are diving again or not. “

To what extent these observations can be generalized is currently not clear. Hartig's urgent advice: Who symptomatic of Covid – 19 was ill, should be examined thoroughly before the next dive and X-ray the lungs allow. Otherwise it could be life-threatening for divers under water. Hartig has now published his observations in the diving magazine Wetnotes.

Medic sees evidence of serious long-term lung damage – Bandera County Courier
https://www.bccourier.com
Picture: imago stock & people Dive Medic: Long-term damage to the lungs after infection? The diving

Ännu ett skäl att undvika det här viruset, vore ju trist att begrava dykningen också. Jag sitter hellre inspärrad ett par månader än får sån här skit.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Nej. En kund är någon som väljer att köpa en tjänst eller vara. En sjuk person i behov av vård har inget val. Däri ligger skillnaden.

Nix du har fel. Det är ett kommunistiskt sätt att se på saken. Slå upp SAOL så ges följande definition på sökordet kund:

Citat:
person som gör in*köp el. ut*nyttjar viss tjänst

Det finns betalande kunder och det finns mottagande kunder. En kund kan ställa krav, det kan inte en brukare.

Citat:
Att sen ren kosmetisk kirurgi och dylikt kan vara kommersiell ser jag inte som nåt större problem.

Tandvården har en lång fungerande historia med privata tandläkare. Det kostare lite mer att gå till en privat tandläkare, men då får man i alla fall komma dit inom någorlunda rimlig tid. Vissa regioner har väntetid inemot tre år.
Citera
2020-04-19, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Jag har tolkat FHM som att antalet dagliga smittfall nu är konstant. Men som du nämner ovan har de samtidigt sagt att fördubblingstakten är en vecka. Jag får inte ihop deras logik. Om antalet fall fördubblas varje vecka kan omöjligt några kurvor vara stabila överhuvudtaget.

Jag räknade Storstockholm som 2,5 miljoner, så det blir ingen större skillnad. I beräkningen motsvarade därmed 2,5% 62600 smittade. Ger ingen direkt utslag på överslagsberäkningen av dödlighet.

Stockholm hade nog för en vecka sedan 300 - 400 tusen smittade. Så denna vecka runt 600-800 tusen smittade. Kanske mer, kanske mindre.
Citera
2020-04-19, 01:06
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK, visste inte det. Vet du mer om det? Antar att det var mer angeläget då TBC var vanligt, vilket de var in på 50-talet åtminstone.

https://tuberkulos.se/borde-du-vaccinera-dig-mot-tuberkulos/

Vaccinering mot tuberkulos ingår inte i barnvaccinationsprogrammet eftersom sjukdomen idag är så ovanlig. Men det finns ändå riskgrupper som rekommenderas att vaccinera sig.

Om du arbetar inom vården
Om du ska resa till ett land där tbc är vanligt
Om ett spädbarn har en förälder som invandrat från ett land där tbc är vanligt

Jag vaccinerade mig när jag jobbade inom vården men det var ett tag sen. Jag vet inte hur det är idag. Men vi har ju fått tillbaka TBC via invandring . Det här är vad jag kunde hitta:

BCG-vaccination (mot tuberkulos) rekommenderas endast till dem som arbetar eller studerar i patientnära verksamhet på vissa sjukhuskliniker (lungklinik och infektionsklinik), på vissa laboratorier eller på obduktionsavdelning
Citera
2020-04-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Nu är detta kanske ett spökminne, men vill minnas att de har pratat och utgått i deras modeller på en dödlighet runt 0,25.

FHM released their model with, if I remember correctly, either a 0.0025% or 0.00025% IFR.
Citera
2020-04-19, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen

Du måste se att mätningen är en ögonblicksbild av de som har virus i sig just då. De har fått det någonstans ifrån. Om du skulle anta att alla de skulle fått det från Italien på sin skidresa (62600) så inser du att det inte stämmer. De flesta av dessa 60 000 har fått det från någon annan i Stockholm. Siffrorna ökade exponentiellt med cirka en veckas dubbleringstid (eller snabbare) men hastigheten bromsas med tiden.

Summa summarum, du måste räkna med att det finns fler som smittats tidigare än tvärsnittet. Minst 120 000 har smittats och 500 avlidna efter en tid som du nämnde innebär 500/120 000 < 0,4 % dödlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in