2020-04-19, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Johan Giesecke och dom osynliga kurvorna med hela svenska folket.

Är jag den enda som misstänker att före detta statsepidemiologen Johan Giesecke är en bedragare? Det är bara det att ingenstans hittar jag de nedåtgående kurvorna han pratar om i public service. Han syftar på någon kurva som ska återspegla en minskad ökning av någonting men osäkert vad. Jag letar och letar men hittar enbart kurvor som visar fler smittade och döda i sverige.

Vilken trend och vilka kurvor menar du Giesecke? Ni vet den här kurvan som visar sig då strutsen stoppar huvudet i sanden, den kurvan känner ni alla till. hahaha

Jag tittar på worldometers data bland andra kurvor: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

källa:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/xxx-dodsfall-bekraftade 18/4/20
Om du tittar på Aftonbladet och DN staplar så ser du att antalet som dör eller iva vårdas inte ökar utan ligger still och snarare går ner något som en platå
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Bättre sent än aldrig...

Bättre aldrig än för sent...
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
På fritids där de springer runt och leker eller i skolan där de sitter som små ljus i sina bänkar?
Det viktiga i sammanhanget är att mängden individer minskar.
Citera
2020-04-19, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
0,7 är bra, men det kommer Sverige aldrig att klara, svenska folket lyder inte myndigheternas påbud.

Jag håller med om att R 0,7 är mkt bra resultat i Tyskland. Tyskarnas angreppssätt har också varit betydligt hårdare restriktioner än Sverige. Det var bara därför jag tog upp dem som exempel på att lockdown fungerar. Ju tidigare den görs desto bättre.

Andra länder som lyckats bra med hårdare restriktioner / lockdown är Finland, Nya Zeeland och Taiwan.

Jag har även presenterat forskning från Harvardforskare som säger att tidig lockdown är det som fungerar vid pandemi/epidemi.

Och presenterat att varför det gick rent ut sagt åt helvete i Italien är för att deras lockdown kom på tok för sent.

Men det spelar ingen roll vilka fakta man än presenterar, för vissa här inne kan inte ta till sig den här informationen, då det blir någon slags syntax error i deras hjärna, när de märker att Sverige inte är bäst, när man tittar på fakta. Så jag ger för tillfället upp att försöka föra fram något mer. Sänder kondoleanser till alla döda. Kanske återkommer till tråden ifall svensk sjukvård kollapsar och ser ifall folk då ens har förstått faran.
Citera
2020-04-19, 00:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Skulle behöva se om det igen, när han säger det. För han pratade inte enbart om antal döda, utan nya inlagda på IVA osv. Och så skulle jag behöva se siffrorna som fanns just den dagen, som han gjorde det uttalande. Har ju tillkommit fall i statistiken i efterhand.

Men oavsett, ja det är en utplaning. Det som du menade inte är en utplaning.
Jag länkade källan nyligen.
https://news.upday.com/sv/statsepidemiolog-tegnell-ser-tecken-pa-flockimmunitet/

Han sa detta den 16/4. Vi har haft över 80 döda i genomsnitt förra veckan.
Ja, han pratade om döda (60 st).

Men det är väl som vanligt. Han väljer de siffror som inte ännu är "färdigräknade" för att hitta sin "utplaning" eller tom "nedgång".

Jag inser att ingenting, inte ens fakta svart på vitt kommer få dig att erkänna att Tegnell konstant tonar ner siffrorna och ofta helt enkelt ljuger. Du, och många andra, bara slickar i er...
Märkligt är det.
Citera
2020-04-19, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det var våra så kallade asylsökande som var tvungna att åka hem till mamma och pappa för att kolla läget.
Du menar att de asylsökande var tvungna att åka skidor i Italien på sportlovet trots pågående Coronalarm?
Citera
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, nog är det så. Alltså kan man inte lita på att det som de säger är sant.

Jag tycker det känns mycket tryggare att lita på de väl pålästa och lite gapiga skribenterna här på Flashback, eller möjligtvis Donald Trump, då de i alla fall vet långt mycket mer än de som har studerat ämnet grundligt!

Att lita på riktiga experter är så klart fake news!
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Det är helt uppenbart att Sverige inte kommer att ändras på grund av coronapandemin. Vissa har ju sagt att det här kommer att leda till ett bättre samhälle, att människor kommer omvärdera en massa i sina liv och allt möjligt. Ärligt talat känns det som att dom som faktiskt genuint bryr sig är folk här inne på Flashback. De allra flesta lever på sina liv som vanligt, ingen större rädsla eller förändring i samhället. Man hör redan C vara ute och skrika att vi ska ta hit coronasjuka invandrare och någon annan framhöll att asylrätten fungerar som vanligt. Ni som har hoppats på att samhället ska ändras kommer att bli besvikna. Sverige kommer rulla på som vidare, folk kommer tycka detsamma som dom gjorde innan och som vanligt kommer svensk media gör reportage när krisen är över där dom ska "avslöja" det som vi alla redan vet. Vet redan nu hur det kommer att se ut med rubriker och töntiga samhällsprogram där dom undersöker hur det kunde gå såhär på äldreboenden och allt annat kring corona.

"Sveriges lager tomma, XX visste"

"Sjukvårdspersonal berättar vad som egentligen hände under coronapandemin"

"Gjorde Sverige fel? Hemliga dokument visar att myndigheterna ljög"

"Sverige idag. Så många hade egentligen kunnat räddas"

Ja såhär kommer det låta. Politiker kommer intervjuas och alla kommer ljuga i vanlig ordning. Utredningar kommer göras och presenteras. Åtgärder kommer att vidtas som egentligen inte är några åtgärder. Sen går livet vidare i vanlig ordning där politiker kommer undan samtidigt som dom ljuger. Svenskarna sitter och tittar, lyssnar och köper det som sägs. Sen är allt glömt.

Exakt så här kommer det att bli med tillägget att människorna som var ”övertygade om att den svenska strategin var rätt” och argumenterade för ”flockimmunitet”, ett ord deras hussar precis lärde ut, kommer spela förfärade och inte förstå hur det kunde bli så, gärna påtala att ”vi” varit naiva. Rinse and repeat.

Vi är fast i en loop från helvetet.
Senast redigerad av Krakem 2020-04-19 kl. 00:38.
Citera
2020-04-19, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Patienter är i högsta grad kunder eller klienter om du trivs bättre med den benämningen. En kund har man ett visst definierat ansvar för. Naturligtvis ska det vara möjligt att göra vinst, om man klarar det definierade uppdraget mer effektivt än den saggiga offentliga verksamheten som är både sämre och dyrare.

Däremot bör privat verksamhet inom vården företrädesvis drivas småskaligt. Den vinst som uppstår ska vara kopplad till utföraren. Jag är helt med på att den inte bör ingå i ett multinationellt konglomerat.

Det viktigaste är emellertid att det dras åt tumskruvarna rejält vad det gäller offentlig vård och omsorg. Det är helt enkelt i acceptabelt att de som hittills i många fall inte klarar lagkraven vad gäller tidssaspekter och god tillgänglighet. Vårdgarantin är egentligen inget annat än ett bevis på att vården inte fungerar.

Nej. En kund är någon som väljer att köpa en tjänst eller vara. En sjuk person i behov av vård har inget val. Däri ligger skillnaden.

Att sen ren kosmetisk kirurgi och dylikt kan vara kommersiell ser jag inte som nåt större problem.
Citera
2020-04-19, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Från Kina kunde man se skräckvideos på folk som föll ihop skrikandes mitt på gatan. Nu finns viruset över hela världen. Har det läckt ut fler såna här videoklipp?

Låter misstänkt med tanke på att man kvävs sakta till döds pga detta och därmed ej kan skrika speciellt mycket utan i endast i panik flämta fram rosslanden och stönanden
Citera
2020-04-19, 00:37
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Men oavsett, ja det är en utplaning. Det som du menade inte är en utplaning.

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om du med "planat" menar att ökningstakten har minskat håller jag med dig.

Vore trevligt om du läser vad jag skriver istället för att själv hittar på vad jag "menar".
Citera
2020-04-19, 00:38
Medlem
Giesecke och förmodligen även FHM, tycker fortfarande corona inte är värre än en svår influensa med en dödlighet på 0,1% nånstans. Hur tänker de egentligen?

Om man räknar på dödlighet i Stockholm får jag det till 0,8%. Baserat på att
2,5% var smittade under mätningen i slutet av mars (ca 700 personer testades). Ett par veckor senare har Stockholm 500 döda.
Alltså har 1% av de smittade resulterat i 200 dödsfall.
1% av befolkningen i Storstockholm är 25000 personer.
200/25000 = 0,8%
Självklart inget stort mätdata, men ändå. Att tro den ligger så lågt som 0,1% kan förklara FHMs nonchalans inom många områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in