2020-04-19, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror du missminner dig. Det är nog inte tillräckligt att ”bara” vara närvarande vid ett mord för att kunna dömas som kollektivt medskyldig.
Och det finns ingen lag som säger att man (generellt) måste ingripa för att försöka avstyra ett brott. Däremot kan man dömas för underlåtenhet att anmäla ett brott (grovt brott/mord) om man bevittnat brottet.

Man ändrade väl lagen så att om det kunde anses bevisat att flera i gemensamhet och i samråd genomfört ett brott så kunde alla dömas till gemensamt ansvar (utan att man tex helt klart kunde klargöra vem som tryckt på avtryckaren, som Malexander).

Bröderna Saliba är ett bra ex på det: båda var höggradigt och i lika grad involverade i planeringen etc och kunde därför dömas. Ingen var passiv åskådare.
Som jag tror.

Edit: såg nu att Krmkr tagit upp Malexanderfallet som ex på detta (ligger efter), och som han (han har ju kommit ut som en han i tråden ) påtalat så krävs det ju något mer än att man bara bevittnar/närvarar när ett brott begås.

Förr var det så att om tex 2 personer tillsammans bankade ihjäl den 3e och man inte kunde avgöra vems slag som var det dödande - då kunde båda gå fria.

Tack och lov ändrades den idiotiska lagen. Har för mig att tillägget/lagändringen "gemensamt och i samförstånd" tillkom relativt sent. Kan det ha varit så sent som på 90-talet?

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2020-04-19, 00:36
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Precis lyssnat på förhöret med Hannas pappa. Jäs, betar fortfarande av delarna kvällsvis..

<snip>

Himlans märkligt att vare sig pappan eller Hanna reagerar på polisbilarna 19 maj. Pappan har precis hämtat upp Hanna efter polisförhöret. Och Lena är fortfarande försvunnen...

Men i tidigare förhör säger HD att de såg polisbilarna och drog slutsatsen att LW var funnen död.
Citera
2020-04-19, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Mord preskriberas ju inte. Och det är ju faktiskt jäkligt skönt. Om nån bestämmer sig för att ta bladet från mun så kan utredningen öppnas igen (om SD nu blir frikänd). Eller att man hittar något annat, som du beskriver. SD går inte säker. Jag vill minnas att man plockade in någon, bara nåt halvår innan preskription, nu häromsistens, personen blev dömd. Var det den döda tjejen i Göteborg? Eller barnvåldtäktsfallet på samma västkust? Det händer så mycket skit så det är svårt att minnas.

Edit: kan ju inte varit den döda tjejen, mord preskriberas ju inte. Ibland går det lite fort. Det var nog barnvåldtäkten. Men Sds brott kommer ALDRIG preskriberas. Ett misstag - sen sitter han där han SKA sitta.

Billdalsmannen.
Citera
2020-04-19, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Malin MH är UWs fru som hamnade mitt i smeten bland sociala dysfunktionella fam, Wesström. Stalaren LW smög omkring i rummet när hon sov och ostronryggen UW avslutade deras äktenskap via mail. Hon var en frisk fläkt bland socialt handikappade. Synnerligen sympatisk människa som tidigt vittnade om hur illa barnen for som bekräftats i FUP.
MH var den enda av flera vuxna som inte sket i barnen.
Madonnaproblematikerna gav henne skulden över att hon läckte om barnen och inte Lena som utsatte barnen
. Underbar och varm människa. För fin för UW.

Då vet jag ... Har bara läst om med initialer ...
Vet inte mycket o henne.
Citera
2020-04-19, 00:59
Medlem
Kan flera dömas kollektivt för mord? Gemensamt och i samförstånd:

www.lawline.se/answers
Citera
2020-04-19, 01:02
Medlem
Citat:
Ok, håller med. Men frågan var som jag förstod om Hiding/polisen under förhandlingen med SD parallellt även kunde bedriva utredning mot HD.
Men givetvis kan vadsomhelst trilla in i fallet framöver som ställer allt på ända.
Inte för att fallet i nuläget direkt präglas av klarhet och struktur.😐

Hade man inte avfört HD så hade fallet blivit ohanterligt och svällt upp in absurdum och allt hade troligen fallit ihop som ett korthus.

Nu verkar det ha gjort det i alla fall. Men vi får väl se. Misstänker att ÅH&Co har minst ett ess kvar i rockfickan att spela ut, men hon är lugn och tålmodig.
Senast redigerad av zilvereko 2020-04-19 kl. 01:14.
Citera
2020-04-19, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det har du visst det. Men det är svårt med alla namn och förkortningar som flyter runt i tråden och FUP.

MH är den som i flera år skrev den sjuka och hatfulla bloggen om UW, LW och barnen.

Tack och lov vaknade UW till rejält innan de ens flyttat ihop (trots att de var gifta) och skilde sig.

Hennes ständiga rent sjukliga svartsjuka mot LW, hennes outning av UW och barnen, plus att hon tydligen tog kontakt med HD, har fått en och annan att fundera över henne i denna tråd.

#TeamÅsaHiding

Har ju inte läst den bloggen.
Finns tydligen delade meningar om henne.
Det verkar som att tråden är uppdelad i två läger, för och emot LW, för och emot SD
och några till.
Jag försöker tänka på två sätt och nu är jag så trött i huvudet ...
Alltid kan man förstå den ena. Alltid kan man förstå den andra.
Den här historien blir det nog film av med tiden ...
Citera
2020-04-19, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Mord preskriberas ju inte. Och det är ju faktiskt jäkligt skönt. Om nån bestämmer sig för att ta bladet från mun så kan utredningen öppnas igen (om SD nu blir frikänd). Eller att man hittar något annat, som du beskriver. SD går inte säker. Jag vill minnas att man plockade in någon, bara nåt halvår innan preskription, nu häromsistens, personen blev dömd. Var det den döda tjejen i Göteborg? Eller barnvåldtäktsfallet på samma västkust? Det händer så mycket skit så det är svårt att minnas.

Edit: kan ju inte varit den döda tjejen, mord preskriberas ju inte. Ibland går det lite fort. Det var nog barnvåldtäkten. Men Sds brott kommer ALDRIG preskriberas. Ett misstag - sen sitter han där han SKA sitta.

Ja att ta bort presk för mord var ett gott beslut. Borde gjorts långt tidigare. Kunde aldrig förstå varför man någonsin hade det.
Och visst: om SD frias och domen vinner laga kraft så kan ju senare inkommen bevisning mot SD ge skäl till att åkl beviljas resning i fallet.
Ja mycket skit sker, svårt att inte blanda ihop fall.

Varför kan inte kriminalitet vara en riskfaktor för corona?😐

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Förr var det så att om tex 2 personer tillsammans bankade ihjäl den 3e och man inte kunde avgöra vems slag som var det dödande - då kunde båda gå fria.

Tack och lov ändrades den idiotiska lagen. Har för mig att tillägget/lagändringen "gemensamt och i samförstånd" tillkom relativt sent. Kan det ha varit så sent som på 90-talet?

Har inte koll på när själva formuleringen tillkom. Men menar att man för att döma någon som varit på plats vid tex ett mord så måste det också bevisas att den personen varit delaktig i brottet på något vis, varit medveten om att ett brott skulle begås och med i planeringen etc.

Citat:
Hade man inte avfört HD så hade fallet blivit ohanterligt och svällt upp in absurdum och allt hade troligen fallit ihop som ett korthus.

Nu verkar det ha gjort det i alla fall. Men vi får väl se. Misstänker att ÅH&Co har minst ett ess kvar i rockfickan att spela ut, men hon är lugn och tålmodig.

Tror ej Hiding sitter på några ess. Hennes 14k fup framstår nog nu mest som något en bluffare har på hand.
Frågan om det var absolut nödvändigt att antingen åtala eller avskriva HD från misstankar ser jag som intressant.
Har själv menat att det ändå nog skulle kunna vara möjligt att gå till åtal mot SD och samtidigt låta HD kvarstå som skäligen misstänkt.
Självklart inget drömläge men varför juridiskt omöjligt?
Men vet alltså ej alls säkert, bara som jag spånar.
Citera
2020-04-19, 02:07
Medlem
drunknars avatar
Citat:

Tror du verkligen att hon har något mer ess kvar att spela ut? Låter helt osannolikt för mig, jag tror hon satsat fullt ut på att fälla SD och tyvärr misslyckats. Vad skulle hon kunna ha kvar? Enda hoppet är att det dyker upp ny bevisning innan hovrätten men det känns nästan omöjligt. Eller möjligtvis att det kan bli en annan bevisvärdering i hovrätten. Inte sitter åklagare och väntar med att spela ut ess i den andra vändan, de ska presentera det de har vid rättegång. Eller menar du att hon väljer ett annat upplägg?
Citera
2020-04-19, 02:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Jag har för mig att man även längre tillbaka i tiden har varit frikostigare med att dela ut straff för mord när flera har varit inblandade. Innan man blev lite blödig och behövde ta alltför mycket hänsyn till forensiskt tänk. Men/och det kan väl ha skett lite osystematiskt och olikformigt då också. Jag har inte studerat saken utan det är sånt som framgått av olika skildringar.

Problem kan/kunde ju förstås uppstå om personer skyllde ifrån sig på varandra och ingen erkände. Men fall där två GM är svåra att skilja åt och båda skyller på den andre har kanske inte varit alltför vanligt historiskt, även om det säkert förekommit. Men det hände nog att man satte båda på fästning i alla fall. Det var ju undersåtar, inte medborgare, så det var inte petnoga, och skulle nån kunna göra troligt att de var oskyldiga så var det väl inte hela världen om de redan suttit några år på Marstrand. Kanske. Men åsyna vittnen var ju viktigare. Men å andra sidan var skuldfrågan viktigare än spåren, innan man hade utarbetat tekniker för sånt. Och sen förhörde man folk och jämförde historier, och skrämdes väl med troll o sånt, till man klurade ut vem som hade förlett den andre, om det var gemensamma planer, stundens hetta, och vem som hade rent samvete och vem inte, och vem som skyllde på vem etc. Mord är normalt inte rasande vanligt och man lär ha lagt sig till med ungefär de metoder man tyckte man behövde för att hantera det.
Det är i stort sett samma som idag på ett plan skulle jag tro. Det är liksom de gamla vanliga motiven. Och figurerna. Det är inte så mycket att bråka om.

Att skilja exv på anstiftare och mördaren lär man ju liksom inte haft problem med utan det var möjligen rent av vanligare skulle jag kunna tro. Då halshögg man anstiftaren och satte den andre på fästning kanske. Det berodde väl på lite. Det gör ju det.

Mördare är ju lite av ett eget släkte historiskt på våra breddgrader skulle jag säga. Det kan väl vara under förändring men i viss mening är det nog så fortfarande.

Det är liksom inte som i morden i midsummer där de näst snyggaste skådisarna spelar mördarna och sen förgiftar varandra till höger o vänster pga gamla familjehemligheter och barn avlade i kolonierna. Vi har väl en del dråp och ynglingar som gå bärsärk och vanmaktsdåd och sånt där vad det kan vara men det blir ju sällan ”spaningsmord” av saker utan man plockar mest upp resterna på plats. Im Allgemein. Det ska vi vara glada för. Gangsterkrig åsido.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-04-19 kl. 02:32.
Citera
2020-04-19, 02:17
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Kan flera dömas kollektivt för mord? Gemensamt och i samförstånd:

www.lawline.se/answers

ja i den här tråden så dömdes alla som var med på mordet.

(FB) Joakim Durhan 29 år Kiruna. Försvunnen sedan 27/7-19. Hittad död 15/8. Mord misstänks.
Citera
2020-04-19, 02:28
Medlem
drunknars avatar
Citat:

Tror ej Hiding sitter på några ess. Hennes 14k fup framstår nog nu mest som något en bluffare har på hand.
Frågan om det var absolut nödvändigt att antingen åtala eller avskriva HD från misstankar ser jag som intressant.
Har själv menat att det ändå nog skulle kunna vara möjligt att gå till åtal mot SD och samtidigt låta HD kvarstå som skäligen misstänkt.
Självklart inget drömläge men varför juridiskt omöjligt?
Men vet alltså ej alls säkert, bara som jag spånar.

Haha ja man får nog faktiskt hålla med lite här. Hon kanske tog det här fallet lite för personligt av någon anledning. Måste ju vara frustrerande med en klart skyldig misstänkt och ett så brutalt brott. Inte direkt osannolikt att SD "rubbed her the wrong way" med sin lurighet, hon är också människa och kan tänkas ta ett litet felbeslut nån gång....men finns ett litet hopp kvar med hovrätten. Oavsett så är jag och säkert många andra tacksamma för åtalet så vi fick läsa fup och se SD demaskerad. Eller nästan i alla fall. Misslyckas åklagaren även i hovrätten så tycker jag vi kan vända blad och gå vidare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in