2020-04-18, 23:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag misstänker att förutom kommande debatt om kvaliteten av äldrevården med privata företag so skett i högre grad i Sverige än i våra grannländer, så kommer nog debatten om statlig sjukvård (som är sådan i högre grad i Norge och Danmark) på tapeten igen. Nu ligger ansvaret på regionerna i Sverige och det går inte som i Norge att ta ett beslut om hur det ska göras utan det måste göras i respektive region.

Du menar kvaliteten i, inte av, äldreomsorgen antar jag?

Att överhuvudtaget tala om kvalitet är ju bara ett bevis på att politikerna inte förstår vad de pratar om.
Kvalitet är ju en egenskap som en maskin kan producera, inte något som bör användas när man har en vårdsituation. Vården och omsorgen ska ha en viss förutbestämd standard och det ska vara i enlighet med lagens krav punkt slut. Den utförare [eller medarbetare] som inte klarar det ska bort från sitt uppdrag eller sin uppgift.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-04-19 kl. 00:26.
Citera
2020-04-18, 23:32
Avslutad
Trycket på vården har börjat minska nu sa tegnell till tv4. Det är ju positivt!
Citera
2020-04-18, 23:33
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Eller hur, plötsligt dog alla av coronavirus.
Allmäntillståndet hos amerikaner är sämre. Många besöker aldrig sjukhus för att de inte har råd. Obehandlad diabetes, många överviktiga. Äter skräpmat som ger högt blodtryck.
Citera
2020-04-18, 23:33
Medlem
Allan Larsson på Facebook:
Kan någon hjälpa mig att förstå Corona?
Jag tillhör ingen av Corona-debattens två ”flockar”, varken den som häcklar Anders Tegnell eller den som hyllar honom. Jag befinner mig på grund av ålder i riskzonen och är bara intresserad av att förstå det som sker – och att hålla mig vid liv. Jag lever i karantän och följer med i debatten, den svenska såväl som den internationella. Mycket motstridiga fakta och åsikter. Jag fattar inte hur så många kan veta så mycket och dra så bestämda slutsatser! Jag har dock förstått att man ska vara skeptisk till de internationella jämförelserna eftersom diagnos, rapportering och statistikföring skiljer sig åt. Det enda som man tycks kunna ta fasta på är SCBs statistik över dödlighet, som rapporteras vecka för vecka, år för år – med samma metodik. Jag har ur den statistiken tagit fram följande information:

- Under de första 14 veckorna av 2018 dog 28.102 personer; ett år mer hög influensaaktivitet och fler dödsfall än normalt
- Under samma tid 2019 dog 24.738 personer, inget influensa-år, låga dödstal
- Under de första 14 veckorna i år har 25.767 personer dött, dvs 2.335 färre än under förra influensaåret 2018, men 1.029 fler än 2019
- I siffrorna för 2020 ingår cirka 1.200 Covid-19-fall, enligt Folkhälsoinstitutets rapporter, markerade i rött i diagrammet; det innebär att närmare fem procent av dödsfallen under årets första 14 veckor är relaterade till epidemin (senaste siffran var 1.400, men då ingår de fall som rapporterats in under vecka 15; jag har för avsikt att uppdatera diagrammet, när det finns nya säkra veckosiffor);
- Trots detta är alltså dödligheten under 2020 fram till och med veckan 14 lägre än den var under det senaste influensa-året 2018; det är först under vecka 13 och 14 som dödstalen för 2020 är högre än 2018.
- Dödsfall i andra sjukdomar än Covid-19 har under 2020 gått ned med cirka 5 procent.

Hur ska man tolka dessa siffror? Vilka slutsatser kan man dra? Eller är det för tidigt att dra några som helst slutsatser? Kan någon hjälpa mig att förstå?
Citera
2020-04-18, 23:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Min poäng är att man kan inte förklara skillnaderna mellan de nordiska länderna med TBC-vaccinering, eftersom Sverige slutade med vaccineringen såpass sent, att de drabbade grupperna är TBC-vaccinerade även i Sverige.
Men även personer under 45 kan bidra till spridningen. Ju mindre skydd man har desto större är risken för infektion. Man behöver inte avlida för att kunna sprida.

I alla fall så tycks det finnas en viss korrelation mellan hur illa ett land drabbats av covid-19 och om TBC-vaccin varit vanligt där.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
5000 tusen, det är fem miljoner. Skrev du rätt?
Nä. Skulle vara enbart 5000 personer. Sorry.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Japp, och majoriteten verkar tänka som mig.
Som sagt, det går inte att förlita sig på att en hel befolkning ska ta ansvar. Regeringen måste tydligt sätta ner foten och förbjuda det, så enkeltr det.

Det håller jag med dig i och har sagt det under lång tid. Men det är en annan sak i att öppet gå ut med att man inte är kapabel till att tänka själv förrän någon annan gör det åt en. Det är ren idioti. Klarar man inte av att tänka själv i ett sånt här läge så ska man fan inte vistas ute i samhället under normala omständigheter heller, då är man en fara för andra.

Citat:
Hade gym och restaurangbesök förbjudits hade det varit en annan Femma. Hade skolorna stängt ner hade jag hållit barnen hemma. Nu är vi inte där.

Man kan göra precis som man vill, det bästa är ändå att använda sin egen hjärna och tänka lite på vad som är bäst för en själv och sina närmast anhöriga. Vill du ränna på gymmet bara för att de inte tvingats till att stänga ned, så gör det då. Det är i slutändan bara dig själv du har att skylla på om du skulle bli smittad. Fan, klarar folk verkligen inte av att tänka av egen kraft idag? Sverige har blivit totalt söndercurlat.
Senast redigerad av RollonHomie 2020-04-18 kl. 23:36.
Citera
Medlem
Hej! Vet ej om varit virus? Men slämhosta fanns där och galen utan kontroll hosta. Fy fan!!!! Jag hatar vinter osv. Det jag älskar är sommaren. Borde förmodligen bo i Thailand. Allt gott till er alla!
Citera
2020-04-18, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Det är inte ungdomar som smittar dem på äldreboenden.

Ju fler ungdomar som smittar varandra nu och tillfrisknar desto bättre,
Innebär att omgivningen inte löper lika stor risk att smittas när vi öppnar upp igen.
Med risk för att bli allvarligt sjuk och dö..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det stämmer. Men de under 45 som får viruset kan fungera som smittspridare. Så det kanske sprids mer effektivt via årskullar som inte vaccinerats? I Finland borde det bara finnas barn under 14 som inte vaccinerats, och barn drabbas minst.
Det skulle man kunna spekulera i, men det finns många skäl till att Finland har färre smittade idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Eller hur, plötsligt dog alla av coronavirus.

Might as well tell the Diamond Princess to stop lying, or the town in Bergamo who lost 1% of its population. I’ll nip over to every closed population study and explain they’re wrong. Thanks for you guys clearing it up, who knew Text TV would provide the light and the truth.

0.05% smhhhhh getting sick of these dumb motherfuckers man
Citera
2020-04-18, 23:36
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Trycket på vården har börjat minska nu sa tegnell till tv4. Det är ju positivt!

Det har han sagt i veckor nu.

Sedan nu på måndag så kommer andra uppgifter som vanligt.

Corona Bob är inte ett namn för inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in