2020-04-18, 20:53
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag känner mest vrede att myndigheterna inte ens försökte att hålla sjukdomen ute.

Dom myndighetspersoner som inte förmådde att göra minsta ansträngning, bör stängas av från allt inflytande över hur epidemin ska hanteras. Deras förtroende är förbrukat.

- Jag är inte helt imponerade av Johan Giesecke. Hans attityd är ganska arrogant.

Johan Giesecke inledde med att förklara att svenska regeringen redan i januari beslutade att åtgärderna mot epidemin skulle baseras bevisad kunskap. Det låter ju fint. Men att säga att man tror på vetenskapen, kan vara ett bekvämt retoriskt knep att utmåla meningsmotståndare som motståndare till vetenskap. Det visade sig också genom att Johan Giesecke hävdade att omvärldens åtgärder inte bygger på en gnutta bevisad kunskap.

Ett vetenskapligt förhållningssätt bör innehålla en viss ödmjukhet för mycket fortfarande är okänt för vetenskapen.

Hur gör man för att basera sina åtgärder på vetenskap, när det handlar om en sjukdom där mycket fortfarande är okänt? Ifall man skulle utgå från vetenskapen redan i januari, så behövde man då förlita sig på erfarenheter från Kina. Har svenska myndigheter lyssnat på varningarna från Kina?

Johan Giesecke sade att stängda gränser inte hjälper mot epidemier. Är det vetenskap eller politik? I intervjun blev Johan Gieseckes uttalanden alltmer politiskt färgade. Han ondgjorde sig över att Östeuropa går mot diktatur. Orban påstods ha blivit diktator för evigt. Han sade även att demokratier inte kan genomföra lika drastiska åtgärder som Kina. Jag instämmer, men anser att det är en anledning till att västvärlden borde ha satsa på att hålla epidemin borta.

- Ja. Dessa borde ha kontrollerats. Och ifall det inte fanns resurser till kontroller, så kanske affärsmännen hade behövt stanna i Tyskland några dagar extra.

- Blir det trångt? Är det många personer som har utarbetat den svenska epidemi-strategin? Eller är det en ensam galning som har bestämt färdriktningen?

- Jag är inte helt bekväm med dödsstraff.

Tack gör ett långt svar.
Citera
Medlem
Bättre ha panik tidigt än sent. Intressant intervju med Nassim Taleb som skrev boken svarta svanen. Hade man tagit åtgärder i januari så hade det kostat miljoner dollar. Nu kostar det biljoner.

– Jag och de andra som jobbar med mig för att modellera den här typen av risker gick ut med en varning den 26 januari, säger han. Vi bad folk att minska rörligheten mellan länder och införa kontroller. Ingenting hände. Den ekonomiska notan för att göra något åt pandemin i januari hade varit på miljoner dollar. I dag är den på biljoner dollar. Minst.*

https://www.dn.se/ekonomi/riskanalytikern-nassim-taleb-jag-har-varit-forvanad-att-vi-inte-haft-en-pandemi-tidigare/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju din personliga åsikt vilken visar på vilken nivå du ligger rent intellektuellt.

”Personlig åsikt” och ”intellektuell” är i allmänna termer två direkta motsatser.
Bara så du vet.
Citera
2020-04-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Anders Tegnell har nästan alltid fel. I stort sett allt han säger är fel. Valfri flashbackare - oavsett utbildningsnivå - har i regel mer rätt än Anders Tegnell. Vilket är skrämmande i sig.

Här ett exempel (som jag tog upp förut):

Man kan lista upp hur många sådana här exempel som helst.

Som avslutning. Här en lång lista på saker som Anders Tegnell sagt och som varit fel:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det är möjligt att han ljuger medvetet. Men jag tror att han inte vet bättre helt enkelt. Och det är ju skrämmande om han fattar alla sin beslut på sin egen okunskap.

Epidemiologi bygger på matematiska modeller som i sin tur bygger antaganden som kan vara felkällor i värsta fall.

Inte så konstigt att det blir fel prognoser. Men visst valfri Flashbackare hade tolkat modellerna bättre. Tror inte ens dom förstått modellerna mig inklusive.

Det är nästan lite så som ekonomiexperten som siar om börsen går upp eller ner 😉
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det har vi ju då inte, detta är återigen bara en larvigt stor eftersläpning från påskhelgen oc dagarna efter.

Det är väl snarare så att det är en viss inkubationstid som gör att vissa som smittades under påsken har blivit sjuka eller avlidit nu. Inte att siffrorna släpar efter så mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Palliativ vård är populärt i Sverige. Det är ett annat namn för dödshjälp som är förbjuden.
Man undrar hur det kommer att gå för Stockholms sjukhem när patienterna dör. De fär väl ersättning från landstinget för patienterna. Skulle många dö så minskar intäkterna.
Det som är märkligast är hur denna smitta lyckas komma in på vartenda äldreboende.
Personal som har smittat ner patienter borde avskedas.
Hur skall du kunna veta, om, vem i personalen som smittat de äldre?
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Belgien rapporterar mer liberalt än de flesta andra länder som i huvudsak bara rapporterar dödsfall från sjukhus. Nederländerna har samma överdödlighet som Belgien. Och eftersom det inte är någon annan epidemi som pågår just nu, så underrapporterar de flesta länder sina Covidfall och även sina dödsfall.

Hur jämför du då med Sverige? På vilket sätt rapporterar Belgien mer liberalt? Vi missar ju dödsfall i Sverige på äldreboenden t.e.x. vilket är konstaterat. Vore mycket intressant att höra ett tydligare resonemang från dig.
Citera
2020-04-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettballl.
111 döda idag, hmmm.. Känns ju bra! ;(
111 rapporterade eller döda(igår)?
Citera
Medlem
Döda / befolkning
  • Sverige igår 139
  • Sverige idag 151 +12

• Danmark igår 58
  • Danmark idag 60 +2

• Finland igår 15
  • Finland idag 16 +1

• Norge igår 30
  • Norge idag 30

Om 1 2 dagar går Sverige förbi Schweiz,
då är Sverige 10 plats i världen med mest döda / befolkning.
Citera
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Bättre ha panik tidigt än sent. Intressant intervju med Nassim Taleb som skrev boken svarta svanen. Hade man tagit åtgärder i januari så hade det kostat miljoner dollar. Nu kostar det biljoner.

– Jag och de andra som jobbar med mig för att modellera den här typen av risker gick ut med en varning den 26 januari, säger han. Vi bad folk att minska rörligheten mellan länder och införa kontroller. Ingenting hände. Den ekonomiska notan för att göra något åt pandemin i januari hade varit på miljoner dollar. I dag är den på biljoner dollar. Minst.*

https://www.dn.se/ekonomi/riskanalytikern-nassim-taleb-jag-har-varit-forvanad-att-vi-inte-haft-en-pandemi-tidigare/
Nassinds fond har gått upp 4100 % i mars!🤩
Senast redigerad av 0ldMan 2020-04-18 kl. 21:00.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Du sa att de som skriker om att stänga ner är vänster. Du sa också att regeringen som inte stängt ner, är vänster.

Så alla är vänster, eller? Jag är nyfiken på hur din hjärna fungerar.
Det finns förklarat väldigt tydligt i tidigare inlägg.
Men du behöver lära dig läsa innantill.

Nu läser du bara vissa ord och så fantiserar du ihop resten. Och då är det inte konstigt att jag nekar till dina påståenden. Låt bli att fantisera så går det bättre.
Citera
2020-04-18, 20:58
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
För er information har Tegnell ca 499 kollegor på FHM där ca 500 är anställda.
Tegnell har en chef i Johan Carlsson. Ytterst ansvarig för myndigheten och samtliga beslut som tas.
Tegnell sköter sitt arbete klanderfritt och står upp för linjen. All cred. Vilket nätmissfoster som helst på inte minst denna sida hade krupit till mamma per omgående och fortsatt håva in sin A-kassa pga undermåliga studier.

Älskar Nobelpristagarna i pandemiforskning här.
Ni är fantastiska att lyssna på

Hoppas att du är med i Facebook gruppen som stödjer Corona-Bob Tegnell och att du känner att han är en gud som du kan tillbedja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in