2020-04-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Officiellt har FHM rapporterat 111 döda idag.
Vill du veta rapport imorgon är det 1546-1511=35 döda imorgon, söndag.

Jag tror inte man vågar manipulera längre och trycka ned det till 35 döda. Jag gissar på 65 döda i morgon och då alltså officiella siffror 1576 döda totalt och sedan blir det uppjustering för eftersläpningar på måndag.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu måste något ha gått fel här.

Finns ingen höger som skulle komma på tanken med en av överheten kommenderad lockdown.

Visa mig en enda anarkokapitalist som skulle acceptera en sådan överhet.
Inte heller Libertarianer skulle gå med på det.

Det som vill ha en överhet som kommenderar lockdown är vänstertomtar. Det är vänstermänniskor som vill ha en kommenderande stalin.

Jag har sagt det innan och jag tror inte detta är en höger/vänster fråga. Däremot finns det människor i alla politiska läger som springer runt som yra höns när dom sätts under press.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu måste något ha gått fel här.

Finns ingen höger som skulle komma på tanken med en av överheten kommenderad lockdown.

Visa mig en enda anarkokapitalist som skulle acceptera en sådan överhet.
Inte heller Libertarianer skulle gå med på det.

Det som vill ha en överhet som kommenderar lockdown är vänstertomtar. Det är vänstermänniskor som vill ha en kommenderande stalin.

Jag håller med. Men hela tråden är full av låtsashöger-incels som vill ha lockdown för att de hatar Löfven.

Måste säga att mitt förtroende för vår regering har fördubblats under krisen. Från 1% till 2%.
Citera
2020-04-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast Corona-Bob Tegnell är väl fortfarande inne på att vi skall nå flockimmunitet i och med att han hela tiden talar om hur många stockholmare som har smittats.

Han var också snabbt ute och sådde osäkerhet i WHO uttalandet om immunitet.

Det svaras ofta ”flockimmunitet är inte ett mål i sig” när frågan ställs. Men att det är en del av den svenska strategin är ganska uppenbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant att se skillnaden i dödstal mellan Sveriges öppna policy och de andra nordiska ländernas lockdown beslut.

Går väl att jämföra med alla länders lockdown-beslut. Skillnader i dödstal kan ju bero på mycket annat, bland annat rapportering och vilka det är som jobbar inom äldreomsorgen. Är det utbildade undersköterskor eller folk från andra länder som knappt kan svenska? Jag vet åtminstone hur den kan vara i Sverige.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Så här ser det ut när Sverige försöker skydda sina mest utsatta medborgare.

Går ju jättebra.

Och med regering som tror att ”den öppna handeln i EU fungerar i en kris”. Det är så verklighetsfrånvänt att man barknar.

Vad grundar man det på? Att vi sålde stål till Tysklands tillverkning av Tiger för att göra pappmaché av Ryssen? I andra länder som inte slickade Naziröv och kläckte käcka idéer som Judestjärnan så såg det nog sämre ut.
Citera
2020-04-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Instämmer Lockdown skadar mer än det hjälper speciellt nu när det är så pass många smittade.
Det handlar nog mer om att det är unga som är livrädda för att dö och som på olika sätt försöker rädda sig själva med tangetbordets hjälp. Om dessa istället gav sig ut i verkligheten och gjorde ett vettigt handtag så skulle de nog bli mindre rädda.

Jag har arbetat frivilligt i snart 6 vekor - lite sjukdom och man mår bättre av att göra något än att sitta hemma och tycvka synd om sig själv..Dör man så har man iaf gjort något för att bekämpa skiten.

Måste vara tragiskt att först gömma sig och sedan dö med vetskapen att man inte ens kämpade emot detta hot..

Eller som lutjenko president i Vitryssland. "Drick sprit, spela ishockey och kör traktor."
- varför inför ni inga restriktioner?
" jag dör hellre stående än att leva hukande på knä"
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ja det lär vi få reda på. Men än så länge tyder ju det mesta på att man får immunitet. Men säkra kan vi ju givetvis inte var än.

Men ska man nu hålla på och dra "säkra" slutsatser av olika studier känns det ju märkligt att göra det på några få som fått återfall
Senast jag kollade var det 114 personer. "Få" tycker jag inte det är sett ur forskningssynpunkt, även om det är få jämfört med alla smittade.

Det finns ingenting som tyder på att någon blivit helt virusfri med dessa nya studier i åtanke. Alla testar negativt innan viruset reaktiveras. Självklart kan det därför inte bevisas innan vi vet var viruset gömmer sig i latentfasen.
Senast redigerad av LadySweden 2020-04-18 kl. 19:55.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Högljudda aktivister på Facebook sprider just nu skrämmande uppgifter om 5g-nätet. Bland de mest frekventa; Coronavirusets utbredning är en effekt av det nya mobilnätet.
https://digital.di.se/artikel/5g-uppror-pa-facebook-det-har-ar-sant-och-falsk-om-stralning
Det sägs att detta är ett Aprilskämt. Vet inte om det stämmer.
Men några gravt lättlurade tror uppenbarligen på detta.

Men var och en kan ju grunna över det faktum att Sverige inte har några 5G-nät i drift än. (Finns ett testnät med det är väldigt litet).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Om du misstänkte att piloten var full skulle du inte kliva in i helikoptern i väntan på ”vetenskapliga bevis” för att han verkligen var full. Du skulle helt enkelt låtit bli att flyga. Vanligt folk brukar förstå sånt här. Särskilt mor och farmödrar, brukar Nassim Taleb påpeka. De är ofta bra på precis den sorts riskbedömning som finanskillar och nobelpristagare i ekonomi är dåliga på.

– Beslutfattare gick och väntade på bevis för om masker hjälpte mot smitta men du ska inte vänta på bevis i den här situationen, du ska bara göra det. Och om det sedan kommer bevis för att maskerna inte fungerar då slutar du med maskerna!

Varför svärje måste införa munskydd ikollektivtrafiken

Nassim Nicholas Taleb
@nntaleb
·
9 apr.
FAT TAIL PROPERTY
90-98% of the diffusion can be reduced by limiting superspreaders & forcing masks:
+ Subways/buses

+ Conferences (especially involving psychologists/behavioral economists)
+ Planes
+ Elevators
+ Bars with bad Negronis
+ Indoor restaurants/cafés

Rest is normal.
Citera
2020-04-18, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu är ju inte covid en influensa utan ett virus.

Nu är ju influensa en sjukdom som man får genom just influensavirus så högst oklart vad du menar.

Exakt vad menar du?

Att influensa är något sorts eget vetenskapligt syndrom?

Det finns mängder med influensavirus. Somliga smittar mellan djur, somliga mellan människor och somliga mellan både djur och människor.

Inte helt olikt Covid19 va?!
Senast redigerad av M.J.A 2020-04-18 kl. 19:52.
Citera
2020-04-18, 19:49
Medlem
Has any news site covered the child that died today? The 0-9 age range one? Truly tragic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in