2020-04-18, 16:05
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Antar att du letar något att blanka? Hörde att riktkursen på Norwegan är nästan 0. Ursprungliga grundarna håller på att sälja av.

Vad tror du om småbolagsfonder?
Citera
2020-04-18, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Antar att du letar något att blanka? Hörde att riktkursen på Norwegan är nästan 0. Ursprungliga grundarna håller på att sälja av.

Hur ska man se på Norwegian just nu? Stöd från Norska staten eller konkurs? Finns fler alternativ?
Citera
2020-04-18, 16:47
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Hur ska man se på Norwegian just nu? Stöd från Norska staten eller konkurs? Finns fler alternativ?
Jag orkar inte kolla exakt vilken analytiker det var men det har ju satts målkurs på 0 NOK eftersom kreditgivarna/norska staten antas få en stor del av bolaget även om de räddar det.

Men även där går det väl att hävda att det är en risk för volatilitet?
Citera
2020-04-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix

Alternativet är väl uppköpt av staten, och då blir du ju ägarna utan/väldigt utspädda.
Citera
2020-04-18, 17:18
Medlem
Tammers avatar
Nasdaq -3,5% i år, i princip hela nedgången är utraderad. Vet investerarna något som vi andra inte vet? Börsen i USA verkar tycka att hela hotet mot världsekonomin från Coronaviruset är obefintlig. Är det så? Folk kommer bli arbetslösa, men det kanske bara är gynnsamt för företagen och ekonomin? Löner och anställningsskydd kommer sänkas, och företagens vinster ökar. Har man helt missbedömt epidemins inverkan på ekonomin?
Citera
2020-04-18, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Vad tror du om småbolagsfonder?

Väldigt vanskligt att säga, är ju så många olika bolag. Vill du neråt så ska du ju satsa på någon som är leverantör till resebranschen. Typ nån som paketerar flygplansmat eller något. Skulle också gissa på att Tui får det kämpigt ett tag, de finns ju på börsen så de kan du säkert blanka.

Risken att blanka vanligtvis bra bolag som har det kämpigt är tyvärr att någon kan gå in och lägga ett bud. Då blir det risk för så kallad short squeeze när alla blankare snabbt som ögat vill ur sina positioner samtidigt. Googla Porsche och short squeeze så kan du se ett skräckexempel.
Citera
2020-04-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Ja exakt, ska kolla den. Tack för tipset!
Blanka för helvete inte Norwegian.
Kommer stödet från staten (vilket det såklart kommer) rusar aktien och då blir det en sällan skådad short squeeze.
Citera
2020-04-18, 19:31
Medlem
Kh4ns avatar
Som sagt så verkar det vara ett race som jag blir ganska utanför.
Men tänkte sätta mindre procenter på högrisk-objekt i dessa tider:

Norwegian
Powercell
Fuel cell energy
Suncor Energy
Airbus
Daimler

Om nu någon av dom små hoppar 4-10ggr en dag så täcker det förlusterna och Airbus och Daimler kanske kan gå lite trögt ett tag men tycker att bör ha en hel del uppsving i framtiden och lite mera av en stabil risktagning.

Funderade först på Tesla, AMD, Nvidia och Amazon fast de redan är dyra som fan, men går antagligen långsamt in på någon indexfond nu.
Citera
2020-04-18, 19:37
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Det enda jag undrar är alltså om nån kan swisha mig 450k så att jag kan ha Avanzas superlån och få maxbeloppet på 50k? Lovar ni får tillbaks imorrn :evilgrin
Tyvärr funkar det inte så, utan har du inte längre täckning för villkoren så får du högre ränta.

Annars hade jag givetvis swishat utan tvekan.
Citera
2020-04-18, 19:59
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nasdaq -3,5% i år, i princip hela nedgången är utraderad. Vet investerarna något som vi andra inte vet? Börsen i USA verkar tycka att hela hotet mot världsekonomin från Coronaviruset är obefintlig. Är det så? Folk kommer bli arbetslösa, men det kanske bara är gynnsamt för företagen och ekonomin? Löner och anställningsskydd kommer sänkas, och företagens vinster ökar. Har man helt missbedömt epidemins inverkan på ekonomin?

Diskuterade med en amerikan här om dagen som investerat hårt och som är väldigt Bull nu.
Han räknade med att Fed kommer att pumppa in pengar no matter what och dom som står med pengar börjar i något skede förlora dem pga inflation.
En massiv risktagning, men han räknar med att Fed håller ett skyddsnät som balanserar över detta och sedan kommer ekonomin igång och flera investerare hoppar på och då blir det fart av igen, precis som under de senaste 3 åren.

Jo, och detta betyder förstås att vi få se ett massivt dropp i något skede inom allt från några månader till ett antal år, helt beroende på hur mycket luft marknaden tål.

Mitt eget tag på detta: Har inte råd att gå in med allt på ett kort. 70% likvid och kommer att investera långsamt till ~40% likvid, om detta fortsätter stiga, under ca 4 månader. Sedan tar jag ett nytt andetag igen.
Senast redigerad av Kh4n 2020-04-18 kl. 20:04.
Citera
2020-04-18, 21:31
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Tyvärr funkar det inte så, utan har du inte längre täckning för villkoren så får du högre ränta.

Annars hade jag givetvis swishat utan tvekan.

Ah, nu när du säger det så läste jag något om det som hastigast. Men tack iallafall, skönt att veta att det finns bra människor där ute
Citera
2020-04-18, 21:34
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Diskuterade med en amerikan här om dagen som investerat hårt och som är väldigt Bull nu.
Han räknade med att Fed kommer att pumppa in pengar no matter what och dom som står med pengar börjar i något skede förlora dem pga inflation.
En massiv risktagning, men han räknar med att Fed håller ett skyddsnät som balanserar över detta och sedan kommer ekonomin igång och flera investerare hoppar på och då blir det fart av igen, precis som under de senaste 3 åren.

Jo, och detta betyder förstås att vi få se ett massivt dropp i något skede inom allt från några månader till ett antal år, helt beroende på hur mycket luft marknaden tål.

Mitt eget tag på detta: Har inte råd att gå in med allt på ett kort. 70% likvid och kommer att investera långsamt till ~40% likvid, om detta fortsätter stiga, under ca 4 månader. Sedan tar jag ett nytt andetag igen.

Mycket av Feds stimulans är bara likviditet. Det kan förhindra en och annan konkurs men det hjälper inte företag att skapa vinster. Det är endast i den mån lånen är subventioner som det direkt påverkar företagens resultat. Då får man jämföra det mot hur mkt stryk företagen tagit. Har också svårt att förstå nasdaq.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in