2020-04-18, 18:01
Medlem
AnnaDeas avatar
Happ,

Inte bara lungorna som det kommer fram att det enbart skadar.

Tänk om detta virus har långvariga effekter om man inte dör?

Skulle sluta i ren katastrof för Sverige.

https://www.washingtonpost.com/health/coronavirus-destroys-lungs-but-doctors-are-finding-its-damage-in-kidneys-hearts-and-elsewhere/2020/04/14/7ff71ee0-7db1-11ea-a3ee-13e1ae0a3571_story.html
Citera
2020-04-18, 18:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast om man får dessa symptom, är man då på väg att bli frisk eller är det eftersviter av att ha blivit sjuk i COVID-19?
Det är väl i början av covid-19 som man kan mista lukt- och smaksinnet?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tycker att vi bör tänka längre än till bara de äldre, jag vill även göra allt jag kan för att inte fler 50-åriga Adam Alsings ska behöva avlida.

Om vi kan rädda 2-3% fler genom att stänga skolorna tycker jag det är ok. Det är ju någons far eller mor med många år framför sig.
Fast då måste föräldrarna stanna hemma och då blir det en mindre kvalificerad vikarie som får sköta om gamla på boendet och då ökar risken att de dör, så det är nog bäst ändå att släppa iväg ungarna till skolan. För du vill väl inte att de gamla ska dö?
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Vad kommer hända med Skåne som än så länge har få fall. Kommer vi få samma rusch på sjukhusen här fast senare eller kan det vara så att vi kan slippa bli smittade. Om jag har förstått saken rätt kommer de flesta bli smittade förr eller senare. Stämmer det?

Samma kommer att hända med Skåne som med Norge, UK och Belgien vad gäller smitta.

Vad gäller dödsfall så beror det dels på hur de väljer att räkna och dels på hur det sprids till riskgrupper.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja, argumentationen är på den nivån hos svensken.
Även hos akademiker. Man tycker synd om svenskarna. Överbelånade och godtrogna får. Såg i dag att det börjat mutera och ge sig på yngre också. Får se om man kan lura svenskarna även när barn börjar avlida?

Jodå, bedrägeriet kommer ändå att fortsätta. Se bara hur bra det går idag. Trots ett skyhögt dödstal, flera gånger så många döda som mycket större länder.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Ännu en studie på antikroppar som visar att smittan är mycket mer spridd än vi tror och att många av oss redan har haft det. Men andra ord så är vi nära flockimmunitet nu och dödligheten inte speciellt stor: https://www.theguardian.com/world/2020/apr/17/antibody-study-suggests-coronavirus-is-far-more-widespread-than-previously-thought?CMP=Share_iOSApp_ Other

Konsekvenserna av att många länder begick ekonomisk självmord kommer nog bli sommarens heta samtalsämne. Vad gör en land när 50% av alla skatteintäkter som behöver för att betala värlfärden är borta, kommer de lägga ner försvaret, sjukhus eller skolor. Kommer pensionsåldern höjas till 70år? Hur många liv kommer det kosta?

Flockimmunitetssnacket är nedlaggt. Ingen som tror på det längre. Läs nyheterna.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Tegnell kritisk mot utspelet från WHO: Ett vagt uttalande
▸ ”Extremt konstigt om man inte blir immun”

Aftonbladet
Alltså det är det här som är kärnan i min kritik mot Tegnell. Han är med stor sannolikhet både intelligent och kunnig inom sitt område epidemiologi. Men han vet inte mer än vad andra vet om Corona vilket som sagt är väldigt lite. Han försöker dock hela tiden framställa sig själv som att han vet allt. Och folk tror på det. Det här är högst olyckligt då han bygger sina beslut på det och gör det omöjligt för andra att kritisera honom. Dessa stackars forskare som nu är uthängda har bara påpekat bristen på kunskap egentligen och att man bör agera efter det.

En annan person som också framställer sig som kunnig är Agnes Wold. Hon är dock okunnig på det mesta och passar exakt in på epitetet "inkvoterad kärring".
Citera
2020-04-18, 18:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vattkoppor. Ibland återaktiveras det som bältros dock, men vattkoppor får man aldrig igen trots att det gömmer sig i nerverna resten av ens liv.
Kodordet här är "hela ens liv".

Visst kan man ibland leva ett helt liv utan att ett latent virus återaktiveras, men jag vet inget sådant virus man blir fri ifrån.

Ibland blir dock insjuknanden mildare med tiden, pga antikroppar, som tex med herpes, men smittsam är du lik väl under skoven.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Har du något exempel på virus som ligger latent och sedan helt bekämpas av kroppen?

De som "tillfrisknat" är nog inte friskare än de som återinsjuknat var. Vad tyder på motsatsen (att just dessa nu är helt virusfria)?

Om något vore det DU antar helt revolutionerande.
Jag har inte sett några bevis på att någon infektion ligger latent i kroppen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Det där är ju gamla bilder och misstänker att dom inte uppdaterats eftersom peaken faktiskt var runt den 8e apr och det passar inte in i storyn.

Detta är en den bästa beskrivningen av "laggen" som jag sätt och uppdaterad.

https://adamaltmejd.se/covid/

Tack, den är/blir intressant att följa
Citera
Medlem
Austria's Health minister states UK Cases increasing at 7.5% -frightening
Today, 09:59 AM
https://www.dailymail.co.uk/news/art...ria-warns.html
The UK is recording the largest number of new coronavirus cases in Europe and the rate at which they are soaring is 'frightening' other EU states, Austria's health minister said yesterday.

Rudi Anschober highlighted the rapid growth in UK cases at a press conference in Vienna where he hailed Austria's own success in slowing the outbreak.

The minister held up a chart showing the average daily growth in infections over the last 10 days, on which Austria performed best and Britain worst.

'That's what's frightening a lot of people on a European level at the moment, that's the figure in Britain of 7.5 per cent,' he said, pointing to the UK column.

The equivalent figure for Austria was 1.8 per cent, according to the minister's graph.

The figures were 5.7 per cent in Sweden, 3.7 per cent in France, 3.2 per cent in Spain, 3.0 per cent in Germany, 2.5 per cent in Italy and 2.2 per cent in Switzerland, his figures showed.

Several countries are seeing a slowing down in the spread of coronavirus after half the population of the world found themselves under lockdown.

Sverige följer England men ligger efter i tid? Går bra med Sveriges valda strategi...eller?
.....
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Visst ska vi vara försiktiga men att svetsa fast dörrar så folk dör av svält kanske är i överkant. Hursom får man ju utvärdera restriktionerna utifrån varje lands utgångslägen. Tegnells taktik fungerar exempelvis utmärkt i Sverige, Orbans taktik i Ungern är sedan skräckexempel på maktmissbruk och inkompetens

vad dillar du om?? svetsa dörrar, går du på nåt? Ungern ? nu vet jag att du går på nåt..?

Det är ju helt klart att man misslyckats i Stockholm, för lite för sent. Bara att hoppas att resten av landet dragit lärdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in