2020-04-18, 18:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Vi tror att du fått de där om bakfoten.

Om en tredjedel av stockholmarna vore smittade så måste man dra slutsatsen att behovet av sjukvård är betydligt mindre än befarat, och att dödligheten ligger strax över 0,12%.

Eller så drar man slutsatsen att långt ifrån en tredjedel är smittade. Sedan kan ju många blivit smittade i relativ närtid och ännu inte nått det kritiska stadiet i sjukdomsprocessen. Det är ju också en möjlighet.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En fördubbling av antalet smittade är ingen lång process. Titta i backspegeln. Nu tror jag dock inte ett ögonblick på att 30% av stockholmarna har smittats.
När man tänker efter är det nog rätt svårt att smittas. Man kan ta en kaffe på en uteservering, men om ingen hostar en i ansiktet så är det kört. Man kan gå och handla mat, men när man står där på sin avståndsmarkering i kön så verkar ingen vara i villig att dela med sig av en endaste aerosoldroppe laddad med virus. Tar man sen bussen hem ser man kanske till sin besvikelse att den bara är kvartsfull och alla sitter på behörigt avstånd. Jag fattar då inte hur man ska kunna ha sån tur att hitta lite smitta. Jag ger upp.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast då måste föräldrarna stanna hemma och då blir det en mindre kvalificerad vikarie som får sköta om gamla på boendet och då ökar risken att de dör, så det är nog bäst ändå att släppa iväg ungarna till skolan. För du vill väl inte att de gamla ska dö?
Stäng endast 4-9 och låt dessa barn klara sig själva. De är ju trots allt 10-15 år gamla.
Citera
2020-04-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Din länk är död.

Det är inte en länk jag bifogat. Gå in istället på forskarforumet flutrackers.com så kan du läsa den i sin helhet.
Citera
2020-04-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Att det dör en större mängd människor under ett kortare tidsperspektiv är alltid något man uppmärksammar.

9/11, Tsunamin i Thailand och Japan, kriget i Syrien.
Läs på lite om kriget i Syrien innan du uttalar dig om det? ”Kortare tidsperspektiv”?

Klart som tusan att vi ska sätta covid i perspektiv, men det gör man inte när man i ditt fall skriker efter en månad.
Citera
2020-04-18, 18:11
Medlem
Inte är det över än...vi är fortfarande i början, Sverige är inte bara Stockholm.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är typ som att hitta en bajskorv i skogen, och utgå ifrån att det är en rymdvarelse för att man inte omedelbart kan identifiera djuret.

Vad jag förstår gäller det här i praktiken alla patogener i världen. Kan man vara säker på att immunförsvaret fungerar som vanligt med covid19? Nej, men om man ska famla i mörkret så är det bättre att utgå ifrån det som har 99% sannolikhet att vara sant, än det som har 1%. Även om det som har 1% chans råkar vara farligare.
Hur än detta virus fungerar så har vi bara fem månaders facit att gå på. Förutsatt att Tegnell inte har en tidsmaskin så kan han inte säga något om hur det kommer att fungera med immunitet långsiktigt.

Kom ihåg att kunskapen är väldigt låg om Coronavirus hos alla forskare då det bara har varit aktuellt att skaffa sig djupare kunskaper i två decennier kring Coronavirus:

Other human coronaviruses have since been identified, including SARS-CoV in 2003, HCoV NL63 in 2004, HKU1 in 2005, MERS-CoV in 2012, and SARS-CoV-2 in 2019

https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Den svenska metoden går ut på att pressa ner smittspridningskurvan och hålla sjukdomen borta från riskgrupperna i så stor utsträckning som möjligt.

Men kära Anders & Co samt regeringen. Om ni så gärna och innerligt hade velat skydda riskgrupperna, varför förbjöd ni då inte att alla äldre än 60 att arbeta. Samt försatte alla riskgrupper i karantän? Och enbart lät de unga friska arbeta.

Vad gjorde ni egentligen för dessa? Ett besöksförbud på vårdboenden kom alldeles försent. Inte ens kunde ni skaffa fram skyddsmaterial. Ni skulle ha gjort det Dag 1 i januari när katastrofala scener utspelades i Kina. Era krångliga långa vänstervridna PK-mässiga beslutskedjor går ut över folkhälsan och skapar onödiga dödsfall och lidande.

Ni har svikit både de äldre som byggt detta land och betalat skatt i alla år med ett av världens högsta skattetryck samt svikit de svaga i samhället. Är det DEN NYA SOCIALDEMOKRATIN? För då får ni döpa om er. Svikare. Det är ni som är hatare.
Citera
2020-04-18, 18:12
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Kan du länka till Samhällsnytt så vi får läsa?

https://unherd.com/thepost/coming-up-epidemiologist-prof-johan-giesecke-shares-lessons-from-sweden/

"Professor Johan Giesecke, one of the world’s most senior epidemiologists, advisor to the Swedish Government (he hired Anders Tegnell who is currently directing Swedish strategy), the first Chief Scientist of the European Centre for Disease Prevention and Control, and an advisor to the director general of the WHO, lays out with typically Swedish bluntness why he thinks:"

No shit att han tycker och tänker som han gör eftersom han så bias man kan bli
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
För er som kan italienska rekommenderar jag den utmärkta intervjun med Dr Stefano Montanari, här: https://www.youtube.com/watch?v=XvIZ8cqbEgk

Saker och ting blir mer begripliga.

Tack (men svårt att hänga med).

Om engelska är lättare och man vill förstå läge och framtid:

https://unherd.com/thepost/coming-up-epidemiologist-prof-johan-giesecke-shares-lessons-from-sweden/
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag vet att det "svetsades igen dörrar i Kina.." men vad f-n har det med oss att göra?, det var såklart min poäng. Likaså Ungern , vad har det med oss att göra???

Inget direkt förstås. Men många som gapar högst om restriktioner och lockdown här är Orbandyrkare. Man ska passa sig för att lyssna på tokhögerns gapande. När den får som den vill blir det Ungern.
Citera
2020-04-18, 18:13
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Eller så drar man slutsatsen att långt ifrån en tredjedel är smittade. Sedan kan ju många blivit smittade i relativ närtid och ännu inte nått det kritiska stadiet i sjukdomsprocessen. Det är ju också en möjlighet.
Fast om det stämmer med att väldigt många, kanske upp mot 50%, som är smittade inte får några som helst symptom så kan säkerligen 30% stämma. Jag tror att dödligheten är extremt överskattad, det som är problemet med detta virus är inte dödligheten utan smittsamheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in