2020-04-18, 14:14
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det är svårt att förstå hur vi kunnat hamna här. Känns som att detta virus som kom in hos oss liksom bara blottade alla brister i samhället? Jag tänker inte bara på beredskapslager men även på att det finns en sablans massa myndigheter som inte verkar ha så stor funktion...

Och en massa andra saker som brister, underdimensionerad vård, svagt styre, osv, som man har börjat fundera på, när man åser detta "train wreck". Det fanns där förut också men det blev så oerhört tydligt nu i skarpt läge.

Tycker det är sorgligt för Sverige, så klart främst för den uppenbara tragedin med alla dödsoffer. Men också lite för att bilden av Sverige också "dör", i och med detta. Vi brukade vara kända i världen för världens bästa välfärd och vår omsorg om människor. Nu är jag rädd att vi blir kända av helt andra orsaker...

Man behöver inte ett paraply innan det regnar. Man behöver inte bössan innan man blir angripen. Försäkringen är onödig innan skadan skett.

Bristerna har funnits länge. Det gjorde inte så mycket när resurserna inte behövdes.
Citera
2020-04-18, 14:15
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
FHM håller inte med dig, dom har uttalat på PK att dom tror det kan vara en fördel för barn att bli smittade.

Nej jag vet. Jag tycker FoHM har en för optimistisk syn på viruset. Det är för luddig information från dem.
Citera
2020-04-18, 14:15
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
100 döda rapporterade idag. Inga eftersläpningar idag förhoppningsvis, det kan det ju inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Var det inte 1400 igår. Det är ju 111. Det var den utplaningen...

Det va många rapporterade för att vara en lördag.
Citera
2020-04-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
jag hade totalt fel. Men Corona Bob Tegnell sa ju nu att allt skulle plana av och bli bra. Verkar inte som att så sker!
Nu ser väl fhm mera på antal insjuknade än döda.
Frågan är vad som försiggick i Stockholm för 3-4 veckor sedan. Stor smittspridning på äldreboende eller i somalieklustret?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då kom jag närmare. Men 111 - det hade jag inte trott!

Nej det är så obehagligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
111 nya döda i Sverige idag enligt SVT. 111!!!???

Och det värsta är att många svenskar tror att pandemin är över nu eftersom FHM har sagt så flera gånger med hjälp av falska siffror.

Fy fan, nu misstänker jag att det kommer gå riktigt åt helvete för Sverige

Tyck synd om folk som har tagit det på allvar och försöker skydda sig och omgivningen och inte om dessa naiva som fortsätter leva som vanligt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
100 döda rapporterade idag. Inga eftersläpningar idag förhoppningsvis, det kan det ju inte vara?

Det va många rapporterade för att vara en lördag.

Jo det är fortfarande eftersläpning, antal döda idag är alldeles för låga. De 111 härrör masa datum bakåt i tiden. Men det ser ut som en platå.
https://twitter.com/hagenbaden/status/1251482763645128704?s=20
Citera
2020-04-18, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Logiken är att myndigheterna vilseleder och mörkar.

dom själva är så osäkra på allt att vissa skiter på sig - vore ärligt att erkänna det

Kvinnan från FHM på presskonferens igår var mycket mer transparent än ordinarie Anders T - undra om vi får se henne igen eller tystas hon?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
”Immunitet” är inte svart eller vitt.

Även om man kan bli infekterad flera gånger av ett virus, så är man alltid skyddad ett litet tag, och när man sen blir infekterad igen så får man mindre och kortvarigare sjukdom, och smittar mindre. Immunförsvaret ”känner igen” virus, och kan börja producera nya antikroppar direkt när man blir infekterad.

Det gör att R-värdet minskar, även om det går att bli infekterad av viruset igen, efter några månader eller år. Existerande coronavirus (förkylningar) kan man få med 2-3 års mellanrum.
Vilket stöd har du för att man kan "återinfekteras flera gånger"?

Den hypotes som har i särklass mest stöd är den om att infektionen inte går över öht.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Nej, inte på en lördag, de rapporterades idag, men släpar alltid efter. Det ser ut som kurvan har platåat.

https://twitter.com/hagenbaden/status/1251482763645128704?s=20

Även om dödsfallen rapporteras i efterhand så är det ovanligt många rapporterade fall för att vara en lördag. Så att kurvan planar ut verkar inte vara aktuellt..
Citera
2020-04-18, 14:18
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då kom jag närmare. Men 111 - det hade jag inte trott!

Kommer troligen justeras uppåt på Tisdag.
Eller har man kommit tillrätta med den värsta eftersläpningen?
Citera
2020-04-18, 14:18
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Skulle vara politiskt självmord av Löfvén att backa nu.

Enklare att mörda sjuka gamlingar istället...

Ja sant.
Att saker och ting kan framkomma senare skjuter de framför sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in