Citat:
Ursprungligen postat av
StenAnna
Vill inte att jag ska ha rätt...men jag kan inte se någon platå eller kulm..
Positivt: Det mesta pekar på att antalet IVA vårdade/vecka minskar lite denna vecka jmf med tidigare veckor. Antal smittade minskar också, men jag har svårt att förstå hur man basera ngt på det datat mtp hur man utför testerna.
Negativt: Antal döda både totalt o per dag stiger fortfarande om tex tittar på 10d medel på rapporterade per dag.
Spannet mellan totalt rapporterade och korrigerade är fortarande för lågt (dvs ej korrigerat ännu) för senaste ~7 dagarna. Innan låg skillnaden på minst 50%. Varför skulle den diffen minska nu? Har vi blivit bättre/snabbare på att rapportera? Finns inget som tyder på det.
Oberoende vilken trendlinje man tittar på (linjärt, medel, polynom, derivata, etc) så lutar det fortfarande uppåt. Både på rapporterade och korrigerade.
Inte mycket och mindre än tidigare, men fortfarande uppåt.
Men det är FHM som ska redovisa var de ser en kulmen (och med vilken metod), inte jag.
Nej det lutar inte uppåt. Denna bild visar på ett bra sett effekten av eftersläpningen i dödsrapporteringen och prognos för faktiska döda nu.
https://adamaltmejd.se/covid/
Planar ut, men inte på Anders Tegnells optimistiska 60-70 utan mer runt 80-85.
Att det planar ut är att förvänta givet att antal smittade gjort så, och då har även antalet tester gått upp och ligger nu på samma nivå per capita som Norge.
Stockholm, Östergötland och Sörmland som har haft det värst har klart peakat. Finns nog fortfarande en risk att Skåne, Västra Götaland och därom kring med stora befolkningar sticker iväg och det skulle kunna väga upp nedgången i öster ett tag.