2020-04-18, 16:55
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Inte bra nyheter för vaccin isåfall.

Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Såväl experter som användare i tråden har förklarat att anledningen till att Sverige har så höga dödstal i jämförelse med andra länder, är att länderna befinner sig i olika stadier av smittspridningen. Sverige ska ha fått en relativt tidig smittspridning.

Jag tittade på data för att se hur väl det stämmer. I diagrammet nedan så visas antalet döda per miljon invånare. Startpunkt för alla länder är dagen då 5 döda per miljon invånare passerades. x-axeln visar hur antalet döda har utvecklats från den dagen.

Jag slängde ihop detta hyfsat snabbt och märkte att färgerna på linjerna börjar upprepas. T.ex. har både Österrike och Spanien båda blåa linjer, men det är ändå ganska uppenbart vilken linje som hör till vilket land...

Sveriges kurva är markerad med tjock orange linje. Vi kan se att den ligger högre än för våra grannländer. Länder som definitivt har en senare smittspridning, som Finland och Polen, ligger efter 5 och 10 dagar klart lägre än Sverige. Vi kan observera att det finns en grupp länder som har en betydligt långsammare utveckling av antalet döda. Sverige hade alla förutsättningar för att tillhöra den gruppen men tyvärr har valt en annan väg.

https://i.imgur.com/VebRStS.png
Data från https://ourworldindata.org/

(Eventuellt så tar jag fram något senare med ett bättre grafpaket, och lägger upp någon interaktiv variant som innehåller samtliga länder och möjligheter till filtrering och inzoomning.)

Jaha, pust, stön.
Ingen kritik gentemot dig men graferna du gjort visar så tydligt hur fel det är.
Att det inte är ännu värre i Sverige kan vi tacka folket som ändrat beteende för, företag som bett anställda att stanna hemma 14 dagar efter resa i drabbade länder, bett sina medarbetar att arbeta mer hemifrån, ställt in affärsresor till och från Sverige, kommuner som på ett tidigt stadium införde besöksförbud på äldreboende.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Står man och ler dagen efter terrordådet på samma plats som inälvorna slets ur en 13 årig flickas mage så är man sjuk i fucking huvudet. Jag SKITER i anledningen att folk gjorde så- det är en så typiskt, världsunikt svensk reaktion.
Konflikträdda, undanfallande och fega. Så fruktansvärt feminiserade. Patetiskt. För mig är det bara ett HÅN mot de döda.
Och precis samma nu.
Du tycker den attityden är superduperbra. Jag gör det inte. Vi kommer inte längre.

När har jag sagt att jag tyckte det var bra?
Jag tyckte det var motbjudande att folk ville manifestera mot våldet och trrrorn på det sättet.
Lägg inte ord i min mun tack.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av joffrey.baratheon
Hoppas att dr tengele får smaka på sin egen medicin.

Märkligt med alla "goda" människor som ständigt önskar livet ur andra människor.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
När man trodde att det inte kunde bli värre.

Citat:
Tegnell vill inte stänga Kinas djurmarknader: Skulle hota deras kultur

https://www.friatider.se/tegnell-vill-inte-stanga-kinas-djurmarknader-skulle-hota-deras-kultur

Citat:
Viruset kan ha uppstått på marknad i Wuhan. Men statsepidemiologen tvekar om att stoppa dem, viktigare bevara kinesernas "kultur".
Citera
2020-04-18, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Det är sant som du säger, känns riktigt illa bara, och skulle dom inte avskeda Tegnell och tillsätta någon annan som är kompetent på riktigt får vi nog ha det såhär för en lång tid framöver.
Han verkar inte lyssna på Sveriges eller andra länders experter utan bara följa sin egen uppfattning, det gör honom farlig och opålitlig. Han måste väl endå få sin information från någonstans? jag undrar bara varifrån och vad det är för information som han har när han hela tiden förminskar situationen, det spelar ingen roll att vi har ökande siffror varje dag, han säger alltid detsamma.
Jag menar att det skapar oro och fler än jag undrar vad som händer och varför deras inställning är så självsäkert lugn när han bevisligen inte har vetat vad han har pratat om sedan dag ett. Jag får känslan av att han inte bryr sig mer än om sin egen uppfattning. Och hans uppfattning har bevisligen varit fel från första början, så det finns all anledning till oro över att vi har honom som utnämnd expert i pandemin.
Han borde få sparken!
Det är en typ av narcissist du beskriver och ja, livsfarligt på en sådan position. Han har inte varit så synlig tidigare så han har kunnat arbeta kvar där och tyvärr satt klorna i en hel myndighet. Han har också med sin makt som expert med lugn och vältalighet lyckas övertyga många andra också, inklusive regeringen. Han plockar lite "bra" siffror från dag till dag och bankar in i hans model och kurva för att få den att se fin och övertygande ut. Att erkänna ett fel vägval är omöjligt för denna människa och gör han det så blir det med ett flin för att klara sig undan. Bara skenande dödstal kan rubba andras tro på den "rätta vägen" och få bort honom från besluten. Han är ju inte ensam heller där han lekar med socialstyrelsen och MSB, två andra lekstugor. Det är ett under att regeringen fortfarande står och glor på och man undrar var gränsen går då det gäller dödstal. Det kan bli många om man fortfarande tror på det eviga mantrat från FHM att toppen är nådd och kurvan planar ut. Det gör den ju naturligtvis så småningom och frågan är bara hur många döda det blev. FHM kommer ju då att säga att dom hade rätt fast dom som vanligt haft fel i månader.
Citera
Medlem
Med antalet döda just nu 1545 enligt*https://c19,se så är ett glidande medeltal - genomsnittligt antal döda per dag i Sverige beräknat per veckoperiod (7 dagar tillbaka) följande:

9/4 – 72
10/4 – 75
11/4 – 73
12/4 – 70
13/4 – 64
14/4 – 67
15/4 – 75
16/4 – 78
17/4 – 80
18/4 – 92
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
1544 döda. Baserat på Stanford-studien innebär det då ca 1.3 miljoner smittade. Så det är inte konstigt om FHM börjar se effekt av flockimmunitet.

Skulle 60% av folket faktiskt smittas så innebär det då ca 7200 döda. Smetar vi ut det på ett år är det 20 per dag. Där det typiskt dör 250 pers om dagen.

Frågan är om inte Sverige tagit i för mycket med restriktioner.
Man blir inte immun. Forskarna tror att man snarare blir virusbärare.

Idéer, skrivbordsprodukter och hypoteser i all ära:
Det är verkligheten som gäller, och forskningen pekar på att viruset i verkligheten lägger sig latent för att sedan kunna reaktiveras.
Citera
2020-04-18, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Helt ofattbart, samtidigt om man har någon erfarenhet av Psykopati i arbetslivet och failade Sovjetsystem så ser man ju likheter.

Detta borde som du är inne på vara rent guld för vissa Jurister att sätta tänderna i.

Precis, det är samma jävla agerande som vi sett tidigare!
Citera
2020-04-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jo 🤷🏼‍♀️ Man vill bara gråta. FHM vägrar tydliggöra viktiga saker, de svarar luddigt och presenterar ingen värsta case scenario över antal döda osv. Hur ska man kunna känna förtroende för en sådan grupp?
Antalet döda hade troligen varit betydligt högre med en lockdown. Folk i karantän blir sjuka, deprimerade, alkoholiserade, börjar ta droger, drar på sig skulder, fuckar upp ekonomin, många begår självmord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Märkligt med alla "goda" människor som ständigt önskar livet ur andra människor.

Ja speciellt med tanke på att de säger sig vilja rädda liv. En smula inkonsekvent.
Går ju att argumentera utan att vilja döda de som inte håller med.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Italiens Tegnell, Burioni, ligger verkligen illa till. Den shitstorm som drabbar hans Intagram är jämförbar med den som drabbar Bill Gates dessa dagar. Man kan skrolla i evigheter och inte hitta en enda positiv kommentar. Det här kan inte sluta väl.

Burionis Instagram: https://www.instagram.com/robertoburioni/

Bill Gates: https://www.instagram.com/thisisbillgates/
Människor är primitiva. De behöver syndabockar när de fegt sitter och tittar på när andra sliter som djur. Inte helt olika fotbollssupportrar som skriker könsord från läktarna mot spelarna för att de gör fel och huliganerna (fotbollens covidianer) som går till direkta våldsamheter. I grunden svaga och inkapabla människor som spyr ut sina egna tillkortakommanden på andra.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
Med antalet döda just nu 1545 enligt*https://c19,se

c19 är skräpdata. Hämta datan från FHM istället och gör antaganden om eftersläpning. Då får du mycket mindre brus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in