2020-04-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det finns något ironiskt med en regering som brunmålat nazianklagat närapå alla till höger om sig själva.

O nu bedriver ett massmord på de gamla o sjuka. De grupper man i propagandan sagt sig vilja skydda. Men som samhällsekonomiskt är rena blysänkena. Det här kan gå till historien likt de tyska gasbussarna.
Politikerna har lockat till sig väljate genom att lova rygghet på ålderns höst. Men de lovade tydligen för mycket så pengarna tog slut.
Då kommer en pandemi väldigt lägligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men de står tomma. Det finns ett helt fältsjukhus som är uppsatt men inga patienter.
Det beror inte på att det är brist på sjuka. Men det finns kriterier för hur man sållar bort icke önskvärda. Till exempel kan man inte få IV om man är över åttio.
Det räcker inte heller med sängplatser utan det behövs personal, assor av utrustning och läkemedel. Det är brist på i stort sett allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Men de har ju inte heller stoppat viruset. Det finns ju kvar, de har nya fall, och kommer att fortsätta få nya fall under hela det här året.

Kanske menar du att tillfälligt kraftigt begränsa spridningen lokalt?
Nya fall går ner dagligen sjukvården kan göra allt för att rädda en 95åring tex något som prioreteras bort här vet du vad som hade hänt i Aten om de inte hade tagit åtgärder då hade Grekland haft minst 10000 döda i dagsläget för i Aten bor det 5 miljoner invånare och dom bor väldigt tätt. Ja visst kommer nya fall men de är en puss i havet mot vad det hade varit. De lyssnade på Italiens varningar och var snabba med att göra det som krävdes. Krig är dom vana vid och handlade snabbt för där räknas alla människoliv. Att regeringar har varit korrupta och fuckat ekonomin där är någonting helt annat men när det gäller människoliv så går de ihop och slåss mot hotet gemensamt.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Antagligen en andra våg.

Nej, ej tidigare redovisade dödssiffror. Sedan ligger, iof en ny smittvåg och puttrar i Kina, men det är en annan femma.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Skillnaden mellan Sverige och grannländerna är valet av strategi. Tom Britton;

Källa svt.se

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/matematikprofessorn-grafen-ar-missvisande
Det han säger där stämmer väl bra.

Det är ju stolligt att jämföra t ex Belgien och Sverige.
Ska man jämföra får det vara Belgien och Stockholm.

Och ska man jämföra med Finland så får det bli med Norrland.

Och det är ju riktigt att det går att minska R genom karantän och isolering. Helst bör väl det ske frivilligt. Men då får man leva mer risken att det blossar upp igen. Kina och Sydkorea kommer få dras med detta länge.

Japan och Singapore verkar mer köra den svenska strategin. De har samma fördubblingshastighet ungefär.
Citera
2020-04-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
*VARNING FÖR DESINFORMATION*

Visste väl att det var något lurt när du inte kunde presentera en riktig länk. Siffrorna från 2020 kommer inte från ISTAT.

Siffrorna från 2020 är från en annan sida, italiaora, som visar ett urval av valda kommuner. Urvalet är 1084 av 5866 kommuner och av de så gör italiaora ett statistiskt antagande.

De riktiga siffrorna från ISTAT för de tre första månaderna från samma 1084 provinser visar:

Dödsfall jan-mars
2015: 34 339 dödsfall
2016: 30.411 dödsfall
2017: 35 018 dödsfall
2018: 33 520 dödsfall
2019: 33.575 dödsfall
2020: 40 244 dödsfall

ISTAT visar en dubbering och till och med 10x högre dödsfall i många provinser.
Kommer givetvis att köra damage control på dina inlägg om detta.
De siffror du lägger fram är alldeles för låga. Varje år dör ca. 600-650.000 italienare: hur skulle det kunna vara 40.000 under ett helt kvartal?
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Kina är stort.
Gissar på ett nytt epicenter i någon storstad vi inte kan namnet på...
Undrar i vilken region.

På gränsen mot Ryssland har de problem. Ryssarna har förmodligen noll koll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Belgien registrerar alla döda på ålderdomshem som corona döda utan att de testats men inte här och det är hälften av alla döda i belgien. Det kan ta tid innan de registreras som döda här och hur lång tid tar det att testa dessa om de testas.

Man testar knappast döda för corona eller kommer att göra i framtiden. Det håller jag för mycket osannolikt om så skulle vara fallet.
Citera
2020-04-18, 16:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Menar du att dödligheten bland de som går på krogen är 20 procent? Nog för att de är efterblivna och förtjänar det men det verkar ändå inte sannolikt.

Jag skrev inte att var 5e skulle dö.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det är inte 1544 döda.

Det är inrapporterat 1544 döda, som har blivit testade. Alla blir inte det så mörkertalet är väldigt stort.

Flockimmunitet är inget som bekräftad överhuvudtaget. Finland räknade på 10 000 döda på det vilket friskt översätts till runt 35 000 döda i Sverige på 60%.

FHM ser endast en effekt av att döda sin egna befolkning hittills.

Inget annat
WHO varnar för att tro på flockimmunitet:
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fnyhet er%2Fcoronaviruset%2Fvarningen-antikroppar-behover -inte-betyda-immunitet-mot-corona%2F
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om jag var 87 är jag inte alls säker på att jag skulle vara bekväm med att hela samhället stängdes ner för att minska risken något för att jag skulle drabbas av ett virus.

Det är faktiskt fullt tänkbart att jag skulle unna mina barnbarnsbarn att gå till skolan eftersom FHM sagt att de räknat på saken och kommit fram till att effekten av en skolstängning skulle vara minimal.

Jag skulle nog skämmas om jag ville missunna mina barnbarnsbarn att få till skolan för en minimalt minskad risk för min egen del.

Du kan vända på det. Tror du dessa barn kommer att tacka far och morföräldrar som dog för att du skulle gå i skolan som vanligt. Tror snarare barnen resten av sina liv gärna hade offrat några veckor/månader i skolan för att fått ha kvar sina mor och farföräldrar en bra bit upp i vuxen ålder.
Citera
2020-04-18, 16:26
Medlem
Citat:
Jag har ingen empati kvar för dessa idioter. Var 5e av dem kommer att få erfara hur det känns att drunkna i sitt eget slem.
Tror inte det är så många multisjuka åldringar som är ute och minglar. Möjligen 1 på 500 som stryker med, en kalkylerad risk.
Citera
2020-04-18, 16:26
Medlem
Lutops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Så gör man för att stoppa det om man agerar i tid.
Och Sverige hade all tid i världen.
https://www.wionews.com/videos/greece-has-become-global-role-model-to-beat-covid-19-292617

Klart att detta fungerar om man planerar att behålla dessa restriktioner tills ett vaccin finns på marknaden (~18 månader??).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in