2020-04-18, 15:54
Medlem
Finns inget värre att känna att staten inte gör allt i sin makt att skydda sin befolkning i tider som dessa.
Det är upp till var och en att överleva, staten står och tittar på medans oskyldiga förlorar livet i något som staten skulle kunna bromsa upp. Nej Sverige, det inte du det.
Citera
2020-04-18, 15:55
Medlem
Soterns avatar
Det borde väl stå klart att den ”svenska modellen” så här långt är sämst i Norden. Hur det blir när vi har facit i hand vet vi givetvis inte.
Det är väl bara att erkänna.
Citera
2020-04-18, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Om du tror på 11% dödlighet är du dödsdum.

Vad händer när Norge öppnar upp igen? Viruset kommer öka igen, nu eller till hösten.
Vi har smittspårning via app och karantänregler som följs. Har jag suttit i närheten av någon som visat visat sig vara smittad mer än ett visst antal minuter så måste jag ha hemmakontor, testas och hålla mig undan folk till dess att provet visar negativt. Det blir inga större utbrott med detta på plats. Statsapparaten i Norge ljuger inte heller för sina medborgare. Sverige är ett jäkla u-land.
Citera
2020-04-18, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tycker mig har hört att iva skulle vara fullt för flera veckor sedan...
Och hur vet du att de inte är fyllda för att de säger så. Min teori är att de som smittas i ålderdomshemmet inte tas in på IVA de prioriterar folk därför är dom inte fyllda och kommer kanske inte att bli men om nån vecka om detta fortsätter med antalet smittade så kommer genomsnitts åldern på IVA att vara under 60år då förstår du vad som har hänt. De förskönar allt den dära Adolf.
Citera
2020-04-18, 15:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
En tredjedel låter helt befängt i mina öron. Isåfall har många varit helt symptomfria. Jag bor i Stockholm och känner inte särskilt många som varit sjuka med influensasymptom de senaste månaderna. Om en tredjedel av alla varit sjuka borde man ju ha märkt av det.

Det beror lite på vad som räknas som Stockholm. Om det är innerstaden eller om förorten är medräknad? Jag bor i söderförort och på vårdhemmet där jag jobbar har all personal och boende varit sjuka i influensasymtom men ingen har blivit testad. På ett äldreboende här i närheten har några nyligen konstaterats smittad av covid 19. De har mycket milda symtom, endast lätt hosta. Jag tror det finns ett stort antal smittade av covid 19 som man inte vet om.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Om man inskränker det till 14 dagar, så torde man missa dödsfall, iom att CoVID19 kan ha så långsamt förlopp. Isynnerhet om någon blivit testad som pre(a)-symptomatisk som närkontakt (vet att man inte gör mycket sånt i Sverige, men något antagligen ännu).

Jag antar att de flesta håller sig hemma tills dess andningsproblemen blir för besvärliga och då är det mindre än 14 dagar kvar för de som ligger illa till.

Men man skall ju börja testa i en helt annan skala nu så då kommer det behöva fixas om det skulle förhålla sig så.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Saxat från Aftonslasket..

"Stockholmarna rör på sig betydligt mer ute på gatorna nu än för två veckor sedan, enligt data som Svenska Dagbladet begärt ut från Telia. Uppgifterna om hur stockholmarna rört sig visar att tiotusentals fler åker in till city i dag än för 14 dagar sedan.
Då Folkhälsomyndigheten meddelade att det rådde samhällsspridning av corona i Stockholm och uppmanade folk att jobba hemifrån, fördubblades siffran över hemmajobbare – från 30 procent till 58 procent. Men nu har stockholmarna alltså letat sig ut på stan igen. Andelen som stannar hemma under veckodagarna är nu runt 50 procent, vilket innebär att tiotusentals lämnar sina hem.
Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på Region Stockholm, säger till SvD att hon fått signaler om liknande tendenser från sjukvården. Anledningar skulle bland annat kunna vara att det varit fint vårväder, och beskedet från Folkhälsomyndigheten att kurvan i Stockholm börjar plana ut.
– Vi är nervösa för att stockholmarna tror att faran blåst över och börjar återvända till normalt liv. Det skulle i så fall få konsekvenser, säger hon till SvD."

Just precis.

Här ligger det ett stort ansvar på FHM och regeringen som förminskar allvaret över det hela så folk lever som vanligt igen, vilket kommer innebära en explosion i antalet smittade och döda framöver.

Jag kan förstå att folk vill gå ut men ingen tar det på allvar längre och folk är arroganta, det är bara en influensa känslan har kommit tillbaka. Det är då vi bör vara som mest rädda för folk tar dumma beslut och bryr sig inte om social distansering.

Så otroligt dumt och oroväckande.

Jag är för en relativt liberal strategi men om det fortsätter såhär kommer hårdare tag krävas, tyvärr.
Citera
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
..... Vill man, dessutom skapa en ekonomisk depression, (BNP faller med mist 20 procent), till ingen som helst nytta i det långa loppet, så är det bara att beklaga beslutsfattarnas panik och sk "handlingskraft" i många länder.

Renare luft, ett rejält avbrott i klimatförstöringen med minskat flygresande, minskad biltrafik, mindre utsläpp från industri med mycket mera har det plötsligt inget värde som regeringen förespråkat så ivrigt före pandemins utbrott?

Hur ska jag tolka dig? En av de många klimathycklarna?

Sedan följer jag med intresse händelseutvecklingen med strategin om "flockimmunitet" eftersom jag noga följt dina inlägg och förespråkande om "immunisering" här på Flash Back forum.
För varje dag undrar jag hur många nya dödsoffer de ska till innan "immuniseringen" är färdig.
Citera
2020-04-18, 15:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Oavsett vad så vet vi att Ryssland kör med sovjettaktiken och ljuger och försöker att rädda sitt anseende, de skröt om att de hade läget under kontroll så att de kunde skicka utrustning (som var trasig) till Italien och sedan så har de även sagt att de har supertester som kan upptäcka skiten 24 timmar efter smitta ovanpå att de påstår att deras sjukvård kan hantera smittan utan problem.

Som sagt, de ryska siffrorna skulle jag inte ens ta i med tång då de är lika opålitliga som de kinesiska.

9 timmars ambulanskö till ett sjukhus i utkanten av Moskva enligt BBC. Ja, de filmade kön, och den var lång....

Tråkigt, då Ryssland satte in kraftfulla åtgärder i början av epidemin/pandemin. Jag trodde de skulle använda den vunna tiden till snabba och effektiva förberedelser, men tydligen inte.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Oavsett vad så vet vi att Ryssland kör med sovjettaktiken och ljuger och försöker att rädda sitt anseende, de skröt om att de hade läget under kontroll så att de kunde skicka utrustning (som var trasig) till Italien och sedan så har de även sagt att de har supertester som kan upptäcka skiten 24 timmar efter smitta ovanpå att de påstår att deras sjukvård kan hantera smittan utan problem.

Som sagt, de ryska siffrorna skulle jag inte ens ta i med tång då de är lika opålitliga som de kinesiska.

Ryssarna ljuger säkert en del ja (och andra land) Imponerande dock att de a´la Kina bygger nya stora sjukhus för Corona.

https://www.youtube.com/watch?v=ONAywF9jCeM
Citera
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Jo jag har även svenskt personnummer.

Ja sorry jag läste fel i ditt inlägg, man får gratis (eller samma som en medborgare) sjukvård i det landet man är folk-registrerad i Norden.

Dvs om du är Svensk och bor i Norge får du ta del av Norge system (men inte Sveriges samtidigt), så du kommer vara tvungen att betala höga priser i Sverige, men väldigt låga (med högkostnadsskydd osv i Norge).

Det samma ska gälla för alla länder, dvs du verkar vara registrerad i Finland så då får du ta del av deras system, men inte Sveriges och Norges samtidigt.. Ett land åt gången tyvärr. Detta ska dock gälla alla Nordiska länder, om inte det ändrats väldigt nyligen och jag missat det.. Det är en del av det nordiska samarbetet som är gjort för att man ska kunna bo vart man vill i Norden med minimala problem.
Citera
2020-04-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Man satte ju fryscontainer vid Huddinge sjukhus och pratade om ishallar, platser som behövdes, ombyggnad av Älvsjömässan, IVA platser över, IVA platser på gränsen.
Sjukdomen är mild, stanna hemma, undvik folkmassor, fira inte valborg, var som vanligt, jobba, åk inte tåg, undvik rusningstrafik, fira påsk i sommar, kändis död, döden har fått ett ansikte alla andra 1000 dödsoffer de är döda bara.

Min hjärna tar in all information. Sorterar, lägger det i fack. Minns allt som för tillfället sagts. Vem som sagt vad, namnet och titel blir oväsentligt.
När det kommer motsägelser hamnar även det i fack.
Inget stämmer. Den ena faktan kolliderar med den andre. Blir kortslutning mellan faktan.
Just nu ser jag att man egentligen pratar skit endast.
Ja du har helt rätt. Man får hela tiden dubbla budskap som motsäger varandra. I grunden beror det på att makthavarna har en dubbel agenda.
En som de vill att folk ska höra och en annan som man vill följa. De vill låta viruset härja fritt eftersom de tror att det är bäst för ekonomin. Men samtidigt måste man hålla folk lugna. Så man låtsas vidta åtgärder för att stoppa spridningen och rädda folk.
Sjukvården har aldrig något problem eftersom de kan välja vilka patienter man låter få vård. När man säger att det börjar bli fullt så är det bara för att man skall tro att de gör sitt yttersta. Men i verkligheten är det halvtomt på avdelningarna. Samma fenomen har man även sett i andra länder med tomma sjukus. De sjuka ligger hemma och dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in