Vilka bevis finns för immunitet? Vaccin kommer ta en evighet.
Varför är Sverige det enda land som följer denna strategi?
Tja, det har, naturligtvis, inte hunnit samlats ihop bevis för immunitet, framförallt inte hur länge den varar. Men beter sig SARS COV2 som alla andra virus beter sig så borde immunitet skapas i alla fall 98 procent av fallen hos dem som har haft covid-19.
Ja, vaccin kommer att ta en evighet, eller i alla fall två år att få fram på ett säkert sätt. Just därför lever vi inte i förnekelse i Sverige. Långt innan ett vaccin blir tillgänglig så kommer det att skapas flockimmunitet, (samt på vissa ställen att hela befolkningen blir smittad pga en extremt snabb smittspridning), i alla länder. Vill man, dessutom skapa en ekonomisk depression, (BNP faller med mist 20 procent), till ingen som helst nytta i det långa loppet, så är det bara att beklaga beslutsfattarnas panik och sk "handlingskraft" i många länder.
Även om du försöker vara rolig så behöver du inte söka asyl då nordbor har rätt till gratis sjukvård, soc och allt sånt i alla nordiska länder. Dvs du kan bo i Norge och leva som vilken medborgare som helst efter du skaffat ett norskt personnummer. :P
14 Dagars karantän dock!
Sjukvård var inte gratis för mig i Kiruna. Bor i Finland. About 900 kr för lite kortisontabletter och två timmar sängplats.
För första gången har Sverige nu fått över 100 avlidna på en och samma dag (baserat på FHM:s rapporter). Den 8:e april dog det 101 människor pga coronaviruset.
Det är just 2020-04-09 (skärtorsdagen) då statistiken abrupt börjar divergera. Förmodligen bara påsklovet som spökar. Fullt möjligt att vi om ett par veckor kan konstatera att platåer, peakar och folkimmunitetseffekter bara var en synvilla. Eller så sammanföll det av en slump? Hata slumpen som det heter...
Har tänkt samma sak sedan början av veckan nu. Att det är något märkligt med brytpunkten 8-9 april. Först utgick jag bara från att påsken ställde till det, men man tyckte ju att alla eftersläpningar borde ha fångats upp på 4 arbetsdagar (dvs under den här veckan).
Men... tydligtvis så är det betydligt längre eftersläpningar i systemet än så.
Jag hoppas innerligt att smittskyddsmänniskor runt om i landet och FoHM och har tillgång till bättre data (de borde ju rimligtvis gå på sjukvårdens data, men fan vet hur det ser ut med den när alla uppmanas stanna hemma).
Jag vill ta upp en annan sak med dödstalen som jag började fundera på:
Om man kör registrerat döda mot registrerat smittade så borde man hitta några till, mycket bra och i linje med hur man beräknar influensadödligheten. Inget att invända emot det.
Men jag tycker mig ha sett uppgiften att man bara tittar 14 dagar bakåt i smittregistret?
Om man inskränker det till 14 dagar, så torde man missa dödsfall, iom att CoVID19 kan ha så långsamt förlopp. Isynnerhet om någon blivit testad som pre(a)-symptomatisk som närkontakt (vet att man inte gör mycket sånt i Sverige, men något antagligen ännu).
Så låt oss säga att sjukskötaren Anna blir sjuk, blir testad och är positiv. Dagen före hon testades träffade hon sin 60-åriga moster Bella. Bella har litet huvudvärk och blir också testad (Anna är påstridig och vill se till att moster få bästa vård), och är också positiv.
Anna är sjukledig i 10 dagar, men blir sedan frisk. Bella känner sig hängig i tio dagar och får sedan feber och litet hosta. Det har hon i kanske en vecka (17 dagar sedan test nu). Sedan känner hon sig bättre, och åker ut till villan för att sätta ut jordgubbsplantorna. Där blir hon snabbt sämre, och hon dör ensam där några dagar senare (nu 21 dagar sedan test). Hon hittas sedan en vecka senare (nu 28 dagar sedan test).
Kommer denna fina samkörning att hitta Bella som CoVID-19 död? Och om hon hittas, hur länge tar det? (Vill vi göra det ännu besvärligare lägger vi till att Bella har högt blodtryck och har haft en hjärtinfarkt för 7 år sedan - blir det obduktion? Blir patologen smittad? Får Anna skuldkänslor för livet? Borde jag börja skriva noveller istf att hänga på FB?)
Även om du försöker vara rolig så behöver du inte söka asyl då nordbor har rätt till gratis sjukvård, soc och allt sånt i alla nordiska länder. Dvs du kan bo i Norge och leva som vilken medborgare som helst efter du skaffat ett norskt personnummer. :P
14 Dagars karantän dock!
Men det är inte sant, alla måste betala för sin sjukvård i Sverige.
När 60% av befolkningen haft Covid-19 så kommer vi ha några nya gravhögar utanför Upsala.
Har du missat de senaste nyheterna. Du är den sista människan på jorden som försöker kränga flockimmunitet. Kanske dax att lägga ned propagandan.
Vi får väl se: Först om några veckor, sedan om några månader, och slutligen om några år.
Naturligtvis så är högerextremister grymt känsliga för grupptryck, oavsett om det är rationellt i längden eller ej.
Folk dör på grund av ålder. När de är tillräckligt gamla så tar influensan de, helt naturligt. C19 är något helt annat för en äldre person eller någon inom riskgrupper.
Tror inte att influensan är huvudorsaken avseende äldres dödsorsak utan en massa andra saker som kommer av äldre år.
Expressen skriver att en tredjedel av Stockholmarna kan vara smittade. Tegnell säger att det kan stämma.
Det måste väl motsvara 700 tusen personer? Vi vet från tidigare att cirka 10-15% behöver vård varav 5% intensivvård. Det motsvarar 35 tusen IVA-platser och hela Sverige har tillgång till ettusen platser. Hur sjutton ska det gå? Nu tror jag visserligen att långt ifrån så många är smittade. Kanske är 5% smittade eller har varit.
Vad tror ni andra?
1500 döda, dödlighet 1% (verkar tyvärr vara högre, men det vet vi säkert först om två veckor).
Det tar ca 2 veckor att dö och vi tycks nu ha en fördubbling per vecka (eller något högre).
1500/ 0.01X2X2= 600.000
Stockholm har 2.3 miljoner invånare.
600000/2300000=26%
... Men tja, något högre kan det som sagt vara, och andra parametrar i min beräkning är osäkra (främst dödligheten, som verkar vara högre i Sverige än 1%).
Sjukvård var inte gratis för mig i Kiruna. Bor i Finland. About 900 kr för lite kortisontabletter och två timmar sängplats.
Det är bara Sverige som har mage att ta betalt för något skattefinansierat. Jag har bara betalat låga egenavgifter i Norge alla dessa år. Inget kaos eller stress i vården heller medan Sverige är stadd i ständig försämring på alla nivåer.
Nej, då missuppfattar du. Jag menar att åtgärder måste vägas mot varandra och inte ensidigt gå mot att minska dödstalen eftersom ingen vet hur de förhåller sig till eventuell överdödlighet.
Ja håller med att åtgärder bör vägas mot varandra. Men i Sverige har ju åtgärderna varit ganska tama och har snarare riktat sig mot ekonomiska räddningsaktioner i och med diverse ändringsbudgetar. De åtgärder som genomförts för att minska dödstalen har varit mer långsamma och kanske inte heller så effektiva. Vi får se..