2020-04-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
lyssna på denna historia. En person blir smittad via att ha rört något och stoppat fingrarna i munnen. Den personen får milda symtom.

En annan person går förbi någon som hostar och andas in skiten i lungorna den personen blir sjukare

Personer som träffar på många olika personer kan få mer än ett virus i sig. Som alla vet hade Island hittat hur många? 40 olika mutationer. Och ju fler människor du träffar som har det ju sjukare kommer du bli. Tex busschaufför, vårdpersonal osv. 20 chauffören i England har dött. Dom träffar ständigt nya mutationer. Me. Hade dom blivit sjuka av att ha rört ett dörrhandtag hade dom inte dött. Min teori är bra eller anus?
Kassa personal blir ju också utsatt.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
lyssna på denna historia. En person blir smittad via att ha rört något och stoppat fingrarna i munnen. Den personen får milda symtom.

En annan person går förbi någon som hostar och andas in skiten i lungorna den personen blir sjukare

Personer som träffar på många olika personer kan få mer än ett virus i sig. Som alla vet hade Island hittat hur många? 40 olika mutationer. Och ju fler människor du träffar som har det ju sjukare kommer du bli. Tex busschaufför, vårdpersonal osv. 20 chauffören i England har dött. Dom träffar ständigt nya mutationer. Me. Hade dom blivit sjuka av att ha rört ett dörrhandtag hade dom inte dött. Min teori är bra eller anus?
Du kanske har rätt. Att små mängder fungerar som en slags hyposensibilisering som gör att man hamnar i ett bättre utgångsläge om man skulle utsättas för en "dusch" vid ett senare tillfälle.

För smittkoppor upptäckte de att de som blev smittade via en rispa i huden fick ett lindrigare förlopp och utvecklade immunitet. Det var fortfarande ganska riskfyllt men jag tror det användes som ett slags vaccin tills nåt ljushuvud kom på att använda kokoppor istället. Det var säkrare men gav ändå immunitet.

Jag har dock inte sett någon allmän rekommendation att avsiktligt smitta sig med corona på det sätt du beskriver.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite skumt. Första gången som de officiella siffrorna är högre än de på c19.se.

Varför? Det vet jag inte.

Nej.

C19.se: 1545

Aftonbladet: 1511
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
111 nya döda. Avmattning? Det skulle jag inte ta gift på om jag så hette Anders.

https://twitter.com/hagenbaden/status/1251482763645128704?s=20
Citera
2020-04-18, 15:21
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The fact that it’ll take another quarter to properly backlog the deaths for that quarter?

Möjligtvis kan det vara så för Italien.

Men Sverige har en väl utbyggd byråkrati sedan lång tid tillbaka. Jag tror att de dödssiffror som finns för Sverige stämmer väl. Jag tror inte att vi behöver backlogga dödsfall.

Det är en av de saker Tegnell har haft rätt om. Vi har ett bra registeringssystem med personnummer. Sen har hans prognoser varit värdelösa.
Citera
2020-04-18, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Hur lång tid till 2000 enligt dig då? Två dagar? Till 2500? Två dagar och två sekunder? Jag tror om du tänker efter litet så inser du att dina värden visar på en utflackning av kurvan.

Considering the number of untested deaths, I’d say we’re already at 2000+ deaths. But the testing has always been the bottleneck, irregardless of country. On a Mon-Fri span I’d have given us four days to 2000. Considering a Sat-Tuesday whereupon Tuesday is the first real weekday the backlog is published properly I still think a 4 day interval of 120~ deaths is possible but it depends on the numbers tomorrow and whether they’ll be caught on Tuesday instead.

The curve accelerating is not a sign of it flattening.
Citera
2020-04-18, 15:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Nej.

C19.se: 1545

Aftonbladet: 1511
Det var dagssiffrorna jag menade.
Citera
2020-04-18, 15:22
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Kassa personal blir ju också utsatt.

...men de duktiga klarar sig...
Citera
2020-04-18, 15:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Därför krävs Lock down så föräldrarna är hemma om de inte har jobb inom sjukvård polisen osv. Staten ska gå in med att betala en rimlig lön till alla som har ett jobb lika lön till alla i en månad. Dom vill inte hindra smittspridningen och det kommer aldrig att hända här i Sverige för ekonomin e så viktig BULLSHIT den e redan i botten och en ekonomi går att bygga upp men människoliv kan man inte bygga upp. En stat har som prio nummer 1 att skydda sin befolkning inte döda den.
Men FHM räknade ju på det och kom fram till att en skolstängning bara skulle ge minimal effekt till ett svinaktigt pris. Så jag litar mer på dem än på flashbackare som bara "tycker" att det "låter" som en bra idé.
Citera
Medlem
Tog en sväng med bilen idag till Djurgårn via Stureplan & Strandvägen det var knökfullt på krogarnas uteserveringarna, värst var det på Sturehof fullt både ute å inne , Så där vore det konstigt om man inte fick bomma igen....mutade övervakare eller helglediga? !
Senast redigerad av Bajsolle2 2020-04-18 kl. 15:30.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Varje bårhus rymmer ungefär 10 kroppar, och många av dessa kroppar ligger idag i Stockholm, Stockholm har knappast tillräckligt med bårhus för 897 döda, sedan så dör folk av en influensa under 365 dagar, vi har än så länge inte ens 3 månaders statistik här i Sverige.

Massgravar är nog snart påväg med den stora dödligheten som just nu sker. För vi talar bara här på forumet om COVID-19 dödsfall, men sen har vi alla andra vanliga dödsfall i exempelvis cancer, ålderdom eller hjärt-kärlsjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Frågan är mer nyanserat vilka åtgärder som ger vilken vinst. Att bötfälla tanter på sköldpaddepromenad är idiotiskt, korkat och meningslöst. Var finns de vetenskapliga bevisen för att det gav nåt?

Det kan ju vara så att Sverige fokuserat på det som ger mest till rimlig kostnad, baserat på vetenskapliga simuleringar, medan andra länder tar i med hårdhandskarna med vansinnesåtgärder utan någon som helst vetenskaplig grund eller proportionalitetstänkande för dessa ytterligheter, och dessa länder idoliseras av flashbackalarmister bara för att de "gör nåt", i en vansinnig tro att ju beskare medicinen är desto bättre är den. Ont ska med ont fördrivas?

Jag tycker vad Sverige gör är bra, man gör åtminstone något. Det jag inte tycker om är tillvägagångssättet och resonemangen för strategin. Man har ingen projektion på var man tror åtgärderna kommer ta en, så man aldrig utvärderas faktiskt. Sverige är reaktiv, inte proaktiv och kommer enbart vinnande ur det här om alla andra har överrreagerat.

Men det finns en stor osäkerhet kring viruset, immunitet, antalet smittade och därmed dödligheten. Har FHM och co. fel om antagandena de bygger sin tes på kan Sverige få en katastrofal utveckling. Och viljan att diskutera vad händer om man har fel finns inte, mer tid spenderas på att förklara varför Sveriges siffror är egentligen bäst.

Det är lite oseriöst att tro att FHM ska sitta och avväga mellan ekonomiska konsekvenserna av diverse åtgärder, när de inte ens vågar släppa sina prognoser på dödstal. Det gör eventuellt regeringen, men inputen gällande smittspridningen och åtgärder kommer från FHM, där man har ganska tydligt anti-lockdown mentalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in