2020-04-18, 15:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är nog helgsiffror vi ser i Norge, medan Sverige har en effektiv rapportering var dag numera.

Pytt..

Så fort ett dödsfall sker här i Norge blir det "live" rubriker i VG, Dagbladet, NRK och Aftenposten. Medans i Sverige klappar msm Tegnell på axeln för dennes "flackande kurvor".
Citera
2020-04-18, 15:16
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Med tanke på hur få bårhus det finns i Sverige så är det inte dags att ta bort containrarna fören dödstalen hamnar på en nivå som man hinner begrava fler än vad det är som dör.
Behövs väl inga mer bårhus när den här sjukdomen är mild och "ofarlig", idag i allafall,
i morgon är sjukdomen förmodlig livsfarlig igen när näste expert dyker upp.
Det dör ju inte mer än vad det brukar i vanliga influensor.
Älvsjömässans lokaler var också onödiga. Varför iordningställde man ens det.

Det handlar mest om pengar och mer än sjukdomen har jag förstått.
Citera
2020-04-18, 15:17
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Som detta utvecklar sig i Sverige så ser jag ingen framtid här. Finns det någon möjlighet att söka asyl i ett annat land. Exempelvis Norge. Jag kan gärna sitta i karantän en månad om det krävs. Vilka andra länder skulle man kunna söka asyl i som svensk?

Även om du försöker vara rolig så behöver du inte söka asyl då nordbor har rätt till gratis sjukvård, soc och allt sånt i alla nordiska länder. Dvs du kan bo i Norge och leva som vilken medborgare som helst efter du skaffat ett norskt personnummer. :P

14 Dagars karantän dock!
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Står det feil her?
"Lørdag har 111 nye personer dødd av koronaviruset i Sverige. Dermed har antall innrapporterte dødsfall steget til 1.511, ifølge svenske helsemyndigheter."
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#51762
Lite skumt. Första gången som de officiella siffrorna är högre än de på c19.se.

Varför? Det vet jag inte.
Citera
Medlem
Sannolikt kommer vår dödlighet vara lägre många månader när covid 19 klingar av. Nu ryker de sköraste sen kommer kommande år vara lugnt med förre döda och mindre press på sjulvården.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Du menar att viruset glider av håret pga hårbalsam då typ?..annars fäster det ju på i stort sett alla ytor..utan hår då?
Bra då vet man.

Nu vet jag inte vad Gökbo-systern exakt menade, men storskalig spridning av fungerande virus via hår (eller ull/päls) verkar inte väldigt troligt.

Först antar vi att människan/håret vistas på normala platser i samhället, alltså inte på en trång sjuksal där det hostas en massa, intuberas och ventileras med masker. Mängden viruspartiklar som skulle hamna i håret är alltså inte enorm.

Nästa sak vi kan titta på är det att viruset har ett lipid-hölje. Går detta hölje sönder så kan inte viruset fungera mera (det är därför både tvätt med två och handsprit är så effektivt mot det).
Sådär extremt länge är inte heller viruset intakt och funktionsdugligt ens under ideala förhållanden (stilla liggande på väldigt slät yta, typ rostfritt stål eller plast, just rätt temp och fuktighet) - det är inte mjältbrands-sporer vi talar om här precis.
Visst, flera dagar (uppemot 9 eller ännu mer) låter mycket, men det är a) under ideala förhållanden, och b) bygger på att man lyckats fånga fragment av virusets RNA. Också efter att viruset blivit inaktivt kan det ligga RNA och skräpa, men det har inte mera någon möjlighet att infektera (jfr att man kan få DNA ur en död människa).

Så om vi då tänker på relativt få viruspartiklar som hamnar i hår (eller i en luddig mössa el dyl). Hår är inte precis en glatt och slät yta på mikroskopisk nivå. Viruset fastnar och skavs ganska snabbt sönder.

Nu är det naturligtvis fullt möjligt att bli smittade genom att någon hostar eller andas ut virus i ditt hår, och du sedan relativt snart (vet inte exakt - skulle gissa några timmar max, mera troligt typ 20-30minuter) får dessa viruspartiklar på händerna, petar dig i näsan, och på det sättet infekterar dig själv.
Eller så att du snusar någon annan i håret, och en smittad person har gjort samma sak inom en relativt kort tidsrymd tidigare. (Personligen tror jag denna tidsrymd är mycket kort, just för att viruspartklarna antagligen fastnar i hårstråna och trasas sönder. Men jag _vet_ inte.)

Men viruspartiklar på hår, borsta håret någon timme senare och därmed sprida infektiösa partiklar i luften? Nej, tror inte det är mer än teoretiskt.

OBS! Som jag sade i början, detta gäller alltså för normala förhållanden. Inte i slutna rum med mycket virus i luften.

Som med så mycket annat så spelar dosen en roll (nej, jag tar inte ställning till teorin om varför sjukvårdspersonal verkar drabbas hårdare).
Du kan teoretiskt bli smittad av en enda partikel, men sannolikheten är så liten att man kan bortse från det. Har du några hundra till några tusen partiklar så är sannolikheten i hårscenariot fortfarande ganska så liten.
Har du hundratusentals partiklar i håret, då börjar det bli något att tänka på.
Citera
2020-04-18, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Non sequitur!

Exakt vad jag menade ju 👍🏻
Citera
2020-04-18, 15:18
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Senaste 7 dagarna har vi haft 644 döda med ett snitt på 92 döda per dag.

Groteska dödssiffror jämfört med våra grannländer?
Citera
2020-04-18, 15:19
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Behövs väl inga mer bårhus när den här sjukdomen är mild och "ofarlig", idag i allafall,
i morgon är sjukdomen förmodlig livsfarlig igen när näste expert dyker upp.
Det dör ju inte mer än vad det brukar i vanliga influensor.
Älvsjömässans loksler var också onödiga. Varför iordningställde man ens det.

Det handlar mest om pengar och mer än sjukdomen har jag förstått.

Varje bårhus rymmer ungefär 10 kroppar, och många av dessa kroppar ligger idag i Stockholm, Stockholm har knappast tillräckligt med bårhus för 897 döda, sedan så dör folk av en influensa under 365 dagar, vi har än så länge inte ens 3 månaders statistik här i Sverige.
Citera
Medlem
111 nya döda. Avmattning? Det skulle jag inte ta gift på om jag så hette Anders.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men sjuåringar? Om inte föräldrarna är hemma och har möjlighet att hjälpa barnet?
Därför krävs Lock down så föräldrarna är hemma om de inte har jobb inom sjukvård polisen osv. Staten ska gå in med att betala en rimlig lön till alla som har ett jobb lika lön till alla i en månad. Dom vill inte hindra smittspridningen och det kommer aldrig att hända här i Sverige för ekonomin e så viktig BULLSHIT den e redan i botten och en ekonomi går att bygga upp men människoliv kan man inte bygga upp. En stat har som prio nummer 1 att skydda sin befolkning inte döda den.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
När folkhälsomyndigheten matar folk med att kurvan är platt så tar inte alla detta så seriöst. Jag tror att det bidrar till att människor tar onödiga risker.

Hemskt är det i vilket fall som helst. Vill se någon slags ljusning eftersom ovissheten om hur länge detta kommer att pågå är det svåraste i tillvaron.

Tror att vi alla vet nu att denna pandemi inte bara kommer att blåsa över utan att det kommer att bestå ett längre tag och starkt påverka det svenska samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in