2020-04-18, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Möjligheten finns ju att han redan brutit ner Hanna totalt redan och byggt upp henne efter egen regi. Det var ju trots allt nära att han mördade både henne och barnen, med hennes godkännande.
Kände en kille som gjorde så med en uppstudsig hund han tog över. Bröt ner den fullständigt för att sedan bygga upp den. Hur det gick med slutresultatet vet jag inte. Men är det inte så vissa psykopater kan göra? Ta bort allt självförtroende hos sitt objekt för att sedan bygga upp och manipulera och forma. Därefter har du din perfekta följeslagare som inte ifrågasätter något alls. Låter som om SD har den kunskapen. Enligt flera vittnesmål är han väldigt manipulativ. Han är en sån där snubbe som sitter i ett möte. Alla går in med egna åsikter och kommer ut med hans åsikter.
Citera
Medlem
Skulle väldigt gärna vilja veta vad HD skrek när polisen hämtade henne för förhör 28/8-18. För det blev tydligen stort tumult utanför hennes bostad då.

Nån som vet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Jag tycker att man måste ta med händelserna kvällen 11/5 i beräkningen om man ska fundera kring motiv. Med stor sannolikhet var det där SD ursprungligen hade tänkt att mörda LW, håller tyvärr inte i domstol men tror ingen kan förklara dessa händelser på något annat sätt utan att propagera/hyckla/ljuga eller möjligtvis med något slags önsketänkande. I sådana fall var beslutet redan taget flera dagar innan 14/5, sannolikt ännu längre tillbaks. Och tiden mellan 11-14/5 väntade han bara på rätt läge.
Min åsikt: Motivet måste vara knutet till HD. Ser framför mig hur han ligger och myser med henne i soffa eller säng någon gång i början av maj-18. Det börjar leda mot sex men HD avbryter med något avvisande pga LW och allt negativt med hennes och SDs affär. LW är redan av båda utsedd till syndabock. "Om hon inte fanns skulle allt vara bra" kanske HD säger och vänder ryggen till den "svullne" SD. Med manipulativt syfte eller ej. Ser hon SD som en potentiell mördare? Oavsett så förbättras chanserna till att SD efteråt ska kunna få henne på sin sida. Det var ju hon som ville få bort LW. Eller så kanske de dysfunktionella Davidssonarna bestämmer sig gemensamt för att LW ska bort. Att SD har den iskylan att mörda de tre barnens mamma utan ånger anser jag bevisat men hur kapabel HD är till dessa nivåer måste sägas vara okänt. Man tänker på citatet: "Better to ask for forgiveness that to ask for permission" Alltså SD från HD. Oavsett om HD står där bakom planket så är SD skyldig till mord i samförstånd. Själv tror jag inte att hon deltar aktivt men omöjligt är det inte.
Fan man undrar hur HD klarar att leva med detta? Samvetet, skulden, insikten i att omgivningen vet att hennes make är en mördare och att hon minst hjälpt honom att komma undan. SD klarar det nog väldigt bra, här saknas empati, samvete, självkritik osv. Problem kan det bli om han konfronteras av exempelvis mansperson som han känner sig fysiskt underlägsen mot. Den förnedringen kan bli svår att hantera om han till exempel hånas/förnedras i socialt sammanhang. Nya planer kan behöva smidas, nu vet han ju att han är ett kriminellt geni. Att lägga till alla andra områden där han höjer sig över massan med sin kompetens och skarpa intellekt.
Skulle mordet vara planerat till den 11-12 så kan vi väl utgå från att HD inte var tänkt att medverka vid avrättningen.
Som jag kommer ihåg var hon på annan plats då... i LW:s hemtrakter och tog en av LW:s burkar där.
Citera
2020-04-18, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tydligen är det enl lag att den tilltalande ska få läsa FUP innan rättegången.

Varför får inte de som ska döma läsa samma och bilda sig en uppfattning? Plus och minus på båda ställen bara mer att sätta sig in i.
Det är svårt att få fram alla konstigheter i ett fall som detta under en rättegång.
Snälla Tufsankatt?!
För det första är inte denna tråd till för att diskutera RB eller hur svenska domstolar enligt dig borde hantera processmaterial; här är topic mordet på LW och de efterföljande skeendena inkl vad som händer i Örebro TR.

För det andra har dina dillerier om det, enligt dig, oriktiga utlämnandet av FUP till den misstänkte SD redan bemötts av mig. Fast du har väl lyssnat på vad Fröken har uppmanat dig till: att inte läsa mina inlägg?
Jag frågade dig nyligen om du önskade att svenska domstolar agerade i enlighet med vad som sker i 'Processen' av Franz Kafka. Du strutsade.

En ny fråga, denna gång med direkt anspelning på processen mot SD:
Hade du önskat att Örebro TR "förberetts" med färdiga dokument liknande dem som Rudolf Slansky ställdes inför 1952 i den riggade processen i Tjeckoslovakien?

En fråga till: Är du för dödsstraffets återinförande i Sverige?
Citera
2020-04-18, 15:08
Medlem
Citat:
Jag tycker att man måste ta med händelserna kvällen 11/5 i beräkningen om man ska fundera kring motiv. Med stor sannolikhet var det där SD ursprungligen hade tänkt att mörda LW, håller tyvärr inte i domstol men tror ingen kan förklara dessa händelser på något annat sätt utan att propagera/hyckla/ljuga eller möjligtvis med något slags önsketänkande. I sådana fall var beslutet redan taget flera dagar innan 14/5, sannolikt ännu längre tillbaks. Och tiden mellan 11-14/5 väntade han bara på rätt läge.
Min åsikt: Motivet måste vara knutet till HD. Ser framför mig hur han ligger och myser med henne i soffa eller säng någon gång i början av maj-18. Det börjar leda mot sex men HD avbryter med något avvisande pga LW och allt negativt med hennes och SDs affär. LW är redan av båda utsedd till syndabock. "Om hon inte fanns skulle allt vara bra" kanske HD säger och vänder ryggen till den "svullne" SD. Med manipulativt syfte eller ej. Ser hon SD som en potentiell mördare? Oavsett så förbättras chanserna till att SD efteråt ska kunna få henne på sin sida. Det var ju hon som ville få bort LW. Eller så kanske de dysfunktionella Davidssonarna bestämmer sig gemensamt för att LW ska bort. Att SD har den iskylan att mörda de tre barnens mamma utan ånger anser jag bevisat men hur kapabel HD är till dessa nivåer måste sägas vara okänt. Man tänker på citatet: "Better to ask for forgiveness that to ask for permission" Alltså SD från HD. Oavsett om HD står där bakom planket så är SD skyldig till mord i samförstånd. Själv tror jag inte att hon deltar aktivt men omöjligt är det inte.
Fan man undrar hur HD klarar att leva med detta? Samvetet, skulden, insikten i att omgivningen vet att hennes make är en mördare och att hon minst hjälpt honom att komma undan. SD klarar det nog väldigt bra, här saknas empati, samvete, självkritik osv. Problem kan det bli om han konfronteras av exempelvis mansperson som han känner sig fysiskt underlägsen mot. Den förnedringen kan bli svår att hantera om han till exempel hånas/förnedras i socialt sammanhang. Nya planer kan behöva smidas, nu vet han ju att han är ett kriminellt geni. Att lägga till alla andra områden där han höjer sig över massan med sin kompetens och skarpa intellekt.

Detta med kladdkakan tog jag upp som konkret exempel, sådana exempel har ju förekommit
länge mellan dem. Avsluta - inte kunna avsluta. Allt vad dit hör.
Innan 11 -12 maj.
Men mest ligger det hos LW, att inte kunna avsluta. Hon var den mest ensamma och utpekade,
SD hade några som ställde upp direkt på hemmaplan (bortsett från HD:s relation med Sillen).
Han häcklade henne när hon ville avsluta. Han kom inte med en förlåt mig- blomma, men såg till att inte släppa henne helt, såg till att hon hade många resor kvar innan hon kunde få uppresning - av honom.
Det är det som är att manipulera, binda. Hans sätt att vinna.
Båda var tävlingsmänniskor också .. ingen kunde ge sig.
Citera
2020-04-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ja jag vet att han var där efter att ha blivit återkallad och vad han gjorde...

Jag hade uppfattat det som att han första ggn åkte dit frivilligt, så var det inte enl FUP (som ts visade).

Jo, det var frivilligt men inte på eget initiativ, utan på polisens.
Citera
2020-04-18, 15:09
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Möjligheten finns ju att han redan brutit ner Hanna totalt redan och byggt upp henne efter egen regi. Det var ju trots allt nära att han mördade både henne och barnen, med hennes godkännande.

Håller verkligen med om att möjligheten finns men jag tycker att det kring Hannas mående som en direkt effekt av SDs manipulation blivit lite av en trådsanning baserat på SDs väldigt sannolika personlighetsstörning. Det jag tycker att alla utgår ifrån är ungefär att HD måste ha varit en snäll och sympatisk människa innan SD fick sina klor i henne. Jag har inte sett något som tyder på det. Om man ser henne som lite mer lik SD till karaktär, vilket skulle kunna vara det som förde de samman och har gjort att de kunnat hålla ihop alla dessa år, så kan man betrakta diskussioner om att mörda den egna familjen ur ett annat perspektiv.
Citera
2020-04-18, 15:11
Medlem
Citat:

Efter 20 års manipulation av HD har SD nu knutit henne till sig, med hot om avslöjande. Så nu kan HD inte fly honom. Hon är uppbunden till honom för resten av sitt liv - och han har kvar sin "drömkvinna" för all framtid.
Citera
2020-04-18, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jo, det var frivilligt men inte på eget initiativ, utan på polisens.
Bra att Du rättade till hur det gick till!
Citera
2020-04-18, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Skulle väldigt gärna vilja veta vad HD skrek när polisen hämtade henne för förhör 28/8-18. För det blev tydligen stort tumult utanför hennes bostad då.

Nån som vet?
Tidningsartikel, som sedan togs bort talade bara om skrik. Jag uppfattade det som ordlöst, och har inte hört annat. Ngn som säger sig sett henne vid polishuset, säger att hon var samlad när hon kom dit.
Citera
2020-04-18, 15:18
Medlem
Citat:

En möjlighet är att han dödade LW för att visa HD hur det går för den som lämnar honom.
Men jag tror inte att han givit henne tillräckligt mycket info för att kunna sätta dit honom m handfasta bevis, eftersom han inte kan räkna med att hon inte bryter ihop.
Samtidigt sitter hon säkert på många värdefulla pusselbitar. Janis myst?
Citera
2020-04-18, 15:19
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Skulle mordet vara planerat till den 11-12 så kan vi väl utgå från att HD inte var tänkt att medverka vid avrättningen.
Som jag kommer ihåg var hon på annan plats då... i LW:s hemtrakter och tog en av LW:s burkar där.

Ok jättebra om det stämmer, jag tror inte att HD var på plats vid planket när LW mördas och att natten den 11e var ursprungsplanen betraktar jag som fastslaget. Inte heller har HD hjälpt till med något alibi till exempel genom att hantera SDs mobiltelefon. Nej jag tycker det mest sannolika är att HD inte vet om att LW ska mördas på förhand men har diskuterat hennes död teoretiskt med SD och uttryckt hur skönt det skulle vara om hon försvann eller liknande. Kanske kan hon ha givit sitt godkännande i förväg men absolut inte velat delta själv på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in