2020-04-18, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, FL hade dåliga vibbar av SD och i samråd med kollegan efter förhöret, eller om det var befälet, så kallade hon in honom igen. Om jag minns rätt från fupen så bad hon honom också att ta med mobilen. Så när SD väntade på henne, så fotade han 900+ bilder för att radera över raderade bilder i mobilen. Så gör man inte om man är oskyldig eller har annat att dölja (dölja HDs inblandning kanske?).

Men om hon bad honom ta med mobilen borde han förstått att den ska visas upp.
Kan det vara så att han raderade helt ovidkommande innehåll på plats - och räknade med att när de återskapade
innehållet skulle de få se hur oskyldigt det var och därmed ges intrycket att allt han raderat
är rent nonsens och har inget att göra med mordet ..?
Citera
2020-04-18, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vi får inte glömma att, Stefan skall INTE bevisa sin oskuld. Det behöver han inte göra.
Det han gör med brevet är att påvisa att det finns en massa tvivel i Åklagarens åtal.
Att, i hans mening, påvisa att det inte är styrkt att han är mördaren.
Och finns det rimliga tvivel, så ska han i ärlighetens namn släppas.
Sen hur rätten kom fram till att det faktiskt finns tvivel, det vet vi inte. Kan kanske bero på brevet, eller kanske inte.
Men till dom (inte du) som tror att Stefan bevisar sin oskuld, så säger jag att han behöver inte bevisa det.
Och i detta fallet så har han lyckats. Han kommer att bli frikänd.

Frikänd såsom oskyldig? Eller frikänd som att det inte går att styrka utom rimligt tvivel att han är förövaren (brist på bevis). Det är en stor skillnad. I den första kan han leva i samhället då han är helt friad från misstankar, i den andra så kommer han för alltid vara den potentielle mördaren.
Citera
2020-04-18, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Känns som om det blivit en trådsanning om att SD självmant sökte upp polisen den 15 maj. Enligt fup sä bad polisen honom komma till stationen.

FUP 145/10 (jag har byt namn mot initialer)
"Vi knackade på SD dörr cirka klockan 12.30, men det var ingen som öppnade. Jag ringde
då SD och vi bestämde att han skulle höra av sig efter klockan 14 då hans möte var klart.
SD uppgav under samtalet att han var orolig för LW. Han gav ett något stressat intryck,
vilket kan ha berott på att han var på väg till ett möte."

Bra info, frivilligt utan poliseskort, har nog blivit till självmant, men det är ju helt olika.
Citera
2020-04-18, 14:48
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag skulle också varit jätterädd om en mördare går lös i det lilla samhället, en som dessutom (i åtminstone det avseendet) är duktig på att inte lämna så många spår.
Had bytt lås och installerat larm och gallergrindar för dörrar och fönster och sett til att inte vara ensam. Pratat dygnet runt om vem som kan vara mördaren -

Exakt så! Men det är inget som bekymrat varken SD, HD eller JG. Alls.

Normalt skulle man spekulera för fullt och vara rädd. Inte minst när det är någon man känner som mördats. Och man själv har barn. Men inget. Nada.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-04-18, 14:48
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ditt och Mirandamirages inlägg tillsammans (kan inte citera båda med min Mac), är bland det bästa jag läst i tråden om LW.
Bättre kan det inte sägas ur den psykosociala aspekten.
LW var inte sig själv mot slutet men försökte vara i rollen som sig själv.
Har så svårt att tro att geocashing är motivet till mordet!
Var det så att LW:s inbjudan med hjärtformad kladdkaka, att hon därmed motsade sig själv om att kunna lämna relationen, som retade gallfeber på SD? I deras värld kunde det räcka.
Lämna - inte kunna - lämna - inte kunna. Vänskap utan sex efter alla år? Helt orealistiskt!
Hur skulle hon ha det?

Motivet är annars inte självklart.

Jag tycker att man måste ta med händelserna kvällen 11/5 i beräkningen om man ska fundera kring motiv. Med stor sannolikhet var det där SD ursprungligen hade tänkt att mörda LW, håller tyvärr inte i domstol men tror ingen kan förklara dessa händelser på något annat sätt utan att propagera/hyckla/ljuga eller möjligtvis med något slags önsketänkande. I sådana fall var beslutet redan taget flera dagar innan 14/5, sannolikt ännu längre tillbaks. Och tiden mellan 11-14/5 väntade han bara på rätt läge.
Min åsikt: Motivet måste vara knutet till HD. Ser framför mig hur han ligger och myser med henne i soffa eller säng någon gång i början av maj-18. Det börjar leda mot sex men HD avbryter med något avvisande pga LW och allt negativt med hennes och SDs affär. LW är redan av båda utsedd till syndabock. "Om hon inte fanns skulle allt vara bra" kanske HD säger och vänder ryggen till den "svullne" SD. Med manipulativt syfte eller ej. Ser hon SD som en potentiell mördare? Oavsett så förbättras chanserna till att SD efteråt ska kunna få henne på sin sida. Det var ju hon som ville få bort LW. Eller så kanske de dysfunktionella Davidssonarna bestämmer sig gemensamt för att LW ska bort. Att SD har den iskylan att mörda de tre barnens mamma utan ånger anser jag bevisat men hur kapabel HD är till dessa nivåer måste sägas vara okänt. Man tänker på citatet: "Better to ask for forgiveness that to ask for permission" Alltså SD från HD. Oavsett om HD står där bakom planket så är SD skyldig till mord i samförstånd. Själv tror jag inte att hon deltar aktivt men omöjligt är det inte.
Fan man undrar hur HD klarar att leva med detta? Samvetet, skulden, insikten i att omgivningen vet att hennes make är en mördare och att hon minst hjälpt honom att komma undan. SD klarar det nog väldigt bra, här saknas empati, samvete, självkritik osv. Problem kan det bli om han konfronteras av exempelvis mansperson som han känner sig fysiskt underlägsen mot. Den förnedringen kan bli svår att hantera om han till exempel hånas/förnedras i socialt sammanhang. Nya planer kan behöva smidas, nu vet han ju att han är ett kriminellt geni. Att lägga till alla andra områden där han höjer sig över massan med sin kompetens och skarpa intellekt.
Senast redigerad av drunknar 2020-04-18 kl. 14:55.
Citera
2020-04-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om IP-adressen är samma för inloggningen på morgonen 05:23 som 7 oktober är det anmärkningsvärt.

På morgonen vid 05:23 är L*ena död, men "ingen" vet ännu att hon är förvunnen. Det finns bara en person som vet att L*ena är död (möjligen två) och det är ju mördaren.

Ingen annan skulle kunna ha intresse av att gå in i hennes mail än mördaren. För mycket slump om någon annan skulle göra det just då.

Man borde verkligen gå till botten med det här.

Har någon sett i FUP om man har hittat IP-adressen för inloggningen mordnatten?

Från rättegången 24 mars- 20:
NA:
https://www.na.se/artikel/granne-jag-minns-klart-och-tydligt-den-dagen-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstamordet

IT-tekniker J*ohan E*riksson:
"Det ska ha gjorts en inloggning i Lena Wesströms mejl den 15 maj kl 05.23.
"Vad är det för inloggning som sker 05.23?
– Det är en inloggning som lett in till Lenas mejlkonto.

Behöver man lösenord för att komma in hennes mejl?
– Ja.

Kan man komma åt mejlen via hennes mobil?
– Det är mycket troligt.

"Inloggningen skulle kunnat skett från mobilen som är försvunnen, eller från en dator som fanns hemma i köket."

"Kan inloggningen ha skett någon annanstans?
– Ja, om man har tillgång till lösenordet. Jag vill minnas att Lena har en inlogg med tvåfaktorsautentisering. Då måste du först godkänna inloggningen via ett sms som skickas till mobilen."

"- Har ni kunnat ta reda på vad som hände i hennes mejl tidigt på morgonen?
- Nej, svarar vittnet.

"– Vi kunde knyta inloggningen till en ip-adress som Comhem levererat. Men de har i sin tur hyrt ut ett gäng ip-adresser till en underleverantör. Det gick inte att få fram vilken person som gjort inloggningen.
"

Är lite osäker på all fakta eftersom jag tycker det är rörigt och definitivt inte är någon it-expert, men är det inte så att vi pratar om två olika saker? Inloggning på LWs google-konto och inloggning på LWs mejl? Det som skett i oktober 2018 är väl inloggning på hennes google-konto?
Senast redigerad av piastrone 2020-04-18 kl. 14:51.
Citera
2020-04-18, 14:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det verkar osannolikt att rätten skulle ta någon form av kollegiala hänsyn till en åklagare hellre än att beskriva domskälen så klart som det är möjligt.

En frikännande dom kan utformas på olika sätt. Om domen slår fast att det inte går att avgöra vem av de misstänkta personerna som gjorde vad så kan den ändå hjälpa till att förklara vad som hänt och vilka förhållanden som kan anses vara styrkta.

Med tanke på vilka omständigheter som redan är bevisade så är det möjligt att den åtalade kommer att finna även en frikännande dom som en avsevärd belastning i framtiden.
I det här fallet slipper man åtminstone problematiken med att det finns flera misstänkta som skyller på varandra och vem som gjorde vad, eftersom det ju bara finns en misstänkt.
Citera
2020-04-18, 14:50
Medlem
Citat:
Ja, FL hade dåliga vibbar av SD och i samråd med kollegan efter förhöret, eller om det var befälet, så kallade hon in honom igen. Om jag minns rätt från fupen så bad hon honom också att ta med mobilen. Så när SD väntade på henne, så fotade han 900+ bilder för att radera över raderade bilder i mobilen. Så gör man inte om man är oskyldig eller har annat att dölja (dölja HDs inblandning kanske?).
Ja jag vet att han var där efter att ha blivit återkallad och vad han gjorde...

Jag hade uppfattat det som att han första ggn åkte dit frivilligt, så var det inte enl FUP (som ts visade).
Citera
2020-04-18, 14:52
Medlem
Citat:
Om vi vänder på det hela - kan det ha varit Hanna som blivit ursinnig? Så ursinnig att hon, när Lena fibblade med hennes loggor, sa till SD att nu jävlar - nu skall hon väck. Du får välja - antingen hon eller jag. Nu räcker det med jävligheter. Det var droppen. Försvinner hon inte så kommer vi aldrig kunna reparera vår relation - då är det kört.

Så SD lurade ut henne och HD väntade på henne bakom bullerplanket och slog ihjäl henne med ett ursinne som enbart en kvinna kan känna mot den kvinna som ligger med hennes man.

Visst kan det vara så. Ett "lagarbete".
Just det scenariot som du beskriver i din sista mening, är vad jag har trott från första början. Motivet är i mina ögon glasklart.

Alternativt att SD var själv.
Citera
2020-04-18, 14:57
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Jag tycker att man måste ta med händelserna kvällen 11/5 i beräkningen om man ska fundera kring motiv. Med stor sannolikhet var det där SD ursprungligen hade tänkt att mörda LW, håller tyvärr inte i domstol men tror ingen kan förklara dessa händelser på något annat sätt utan att propagera/hyckla/ljuga eller möjligtvis med något slags önsketänkande. I sådana fall var beslutet redan taget flera dagar innan 14/5, sannolikt ännu längre tillbaks. Och tiden mellan 11-14/5 väntade han bara på rätt läge.
Min åsikt: Motivet måste vara knutet till HD. Ser framför mig hur han ligger och myser med henne i soffa eller säng någon gång i början av maj-18. Det börjar leda mot sex men HD avbryter med något avvisande pga LW och allt negativt med hennes och SDs affär. LW är redan av båda utsedd till syndabock. "Om hon inte fanns skulle allt vara bra" kanske HD säger och vänder ryggen till den "svullne" SD. Med manipulativt syfte eller ej. Ser hon SD som en potentiell mördare? Oavsett så förbättras chanserna till att SD efteråt ska kunna få henne på sin sida. Det var ju hon som ville få bort LW. Eller så kanske de dysfunktionella Davidssonarna bestämmer sig gemensamt för att LW ska bort. Att SD har den iskylan att mörda de tre barnens mamma utan ånger anser jag bevisat men hur kapabel HD är till dessa nivåer måste sägas vara okänt. Man tänker på citatet: "Better to ask for forgiveness that to ask for permission" Alltså SD från HD. Oavsett om HD står där bakom planket så är SD skyldig till mord i samförstånd. Själv tror jag inte att hon deltar aktivt men omöjligt är det inte.
Fan man undrar hur HD klarar att leva med detta? Samvetet, skulden, insikten i att omgivningen vet att hennes make är en mördare och att hon minst hjälpt honom att komma undan. SD klarar det nog väldigt bra, här saknas empati, samvete, självkritik osv. Problem kan det bli om han konfronteras av exempelvis mansperson som han känner sig fysiskt underlägsen mot. Den förnedringen kan bli svår att hantera om han till exempel hånas/förnedras i socialt sammanhang. Nya planer kan behöva smidas, nu vet han ju att han är ett kriminellt geni. Att lägga till alla andra områden där han höjer sig över massan med sin kompetens och skarpa intellekt.
Möjligheten finns ju att han redan brutit ner Hanna totalt redan och byggt upp henne efter egen regi. Det var ju trots allt nära att han mördade både henne och barnen, med hennes godkännande.
Citera
2020-04-18, 15:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vi får inte glömma att, Stefan skall INTE bevisa sin oskuld. Det behöver han inte göra.
Det han gör med brevet är att påvisa att det finns en massa tvivel i Åklagarens åtal.
Att, i hans mening, påvisa att det inte är styrkt att han är mördaren.
Och finns det rimliga tvivel, så ska han i ärlighetens namn släppas.
Sen hur rätten kom fram till att det faktiskt finns tvivel, det vet vi inte. Kan kanske bero på brevet, eller kanske inte.
Men till dom (inte du) som tror att Stefan bevisar sin oskuld, så säger jag att han behöver inte bevisa det.
Och i detta fallet så har han lyckats. Han kommer att bli frikänd.

Jag är mest upprörd över att han går lös, men det finns — i ärlighetens namn — andra än jag som troligen har större anledning att vara upprörda över det. Att han kan gå lös. I det här läget kan man annars bara konstatera att rättsprocessen inte är över. Det är som det är.
Citera
2020-04-18, 15:02
Bannlyst
Citat:
Frikänd såsom oskyldig? Eller frikänd som att det inte går att styrka utom rimligt tvivel att han är förövaren (brist på bevis). Det är en stor skillnad. I den första kan han leva i samhället då han är helt friad från misstankar, i den andra så kommer han för alltid vara den potentielle mördaren.

Han kommer frikännas och anses oskyldig i lagens mening., för det går inte att styrka att han har varit på brottsplatsen. Det kan ha varit vem som helst.

- Har Stefan varit på Brottsplatsen.?
-Det vet vi inte, men vi tror det....

-OK, men har Stefan handgripligenmördat Lena.?
-Det vet vi inte, men vi tror det....

-OK igen, finns det en möjlighet att nån annan har mördat Lena.?
-Ja, men vi tror att det är Stefan, fast det vet vi inte med säkerhet, men JA vi tror det.

-Finns det nånting, nånting alls, minsta lilla som kan påvisa att Stefan personligen var på brottsplatsen kl 23.30 och slog ihjäl Lena.
-Nä, egentligen inte, men vi tror det.

-Tycker då Åklagaren att vi skall döma Stefan för mordet på Lena.?
-Ja, Vi är inte helt säkra som sagt, men vi tror att det är han.

-Stefan skall släppas ur häktet, och det omedelbart Bums, dom kommer den 6:e Maj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in