Citat:
Ursprungligen postat av
drunknar
Jag tycker att man måste ta med händelserna kvällen 11/5 i beräkningen om man ska fundera kring motiv. Med stor sannolikhet var det där SD ursprungligen hade tänkt att mörda LW, håller tyvärr inte i domstol men tror ingen kan förklara dessa händelser på något annat sätt utan att propagera/hyckla/ljuga eller möjligtvis med något slags önsketänkande. I sådana fall var beslutet redan taget flera dagar innan 14/5, sannolikt ännu längre tillbaks. Och tiden mellan 11-14/5 väntade han bara på rätt läge.
Min åsikt: Motivet måste vara knutet till HD. Ser framför mig hur han ligger och myser med henne i soffa eller säng någon gång i början av maj-18. Det börjar leda mot sex men HD avbryter med något avvisande pga LW och allt negativt med hennes och SDs affär. LW är redan av båda utsedd till syndabock. "Om hon inte fanns skulle allt vara bra" kanske HD säger och vänder ryggen till den "svullne" SD. Med manipulativt syfte eller ej. Ser hon SD som en potentiell mördare? Oavsett så förbättras chanserna till att SD efteråt ska kunna få henne på sin sida. Det var ju hon som ville få bort LW. Eller så kanske de dysfunktionella Davidssonarna bestämmer sig gemensamt för att LW ska bort. Att SD har den iskylan att mörda de tre barnens mamma utan ånger anser jag bevisat men hur kapabel HD är till dessa nivåer måste sägas vara okänt. Man tänker på citatet: "Better to ask for forgiveness that to ask for permission" Alltså SD från HD. Oavsett om HD står där bakom planket så är SD skyldig till mord i samförstånd. Själv tror jag inte att hon deltar aktivt men omöjligt är det inte.
Fan man undrar hur HD klarar att leva med detta? Samvetet, skulden, insikten i att omgivningen vet att hennes make är en mördare och att hon minst hjälpt honom att komma undan. SD klarar det nog väldigt bra, här saknas empati, samvete, självkritik osv. Problem kan det bli om han konfronteras av exempelvis mansperson som han känner sig fysiskt underlägsen mot. Den förnedringen kan bli svår att hantera om han till exempel hånas/förnedras i socialt sammanhang. Nya planer kan behöva smidas, nu vet han ju att han är ett kriminellt geni. Att lägga till alla andra områden där han höjer sig över massan med sin kompetens och skarpa intellekt.
Detta med kladdkakan tog jag upp som konkret exempel, sådana exempel har ju förekommit
länge mellan dem. Avsluta - inte kunna avsluta. Allt vad dit hör.
Innan 11 -12 maj.
Men mest ligger det hos LW, att inte kunna avsluta. Hon var den mest ensamma och utpekade,
SD hade några som ställde upp direkt på hemmaplan (bortsett från HD:s relation med Sillen).
Han häcklade henne när hon ville avsluta. Han kom inte med en förlåt mig- blomma, men
såg till att inte släppa henne helt, såg till att hon hade många resor kvar innan hon kunde få uppresning - av honom.
Det är det som är att manipulera, binda. Hans sätt att vinna.
Båda var tävlingsmänniskor också .. ingen kunde ge sig.