2020-04-18, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det gäller att hålla isär begreppen. Ingen vet hur många som explicit kommer att dö i covid-19 och ingen vet hur nedstängningen kommer att påverka framtiden på kort och lång sikt.

No, but our best educated guesses land at around 0.7-1%+ of infected in a best case situation, and higher then that if the healthcare system collapses.

I imagine countries will eat the economic loss and people will search for new jobs. It will be a difficult period, but we will endure. We are not the first generation to fight a pandemic or endure hardship. Our bloodlines have navigated every deadly pandemic from the plague to now and every rebuilding period from today to the before the beginning of written history — this is simply another footnote in our lineage.

The economy can and will be remade the world over, but trying to keep a sinking ship afloat is a lost battle. Send out the lifeboats and save the passengers, we can build another ship.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
De har inte dött idag, det är eftersläpningar.

Orwell skulle vara stolt.
Nya döda är inte nya, för de släpar efter flera veckor och dog för så länge sen att de blivit luft, och kurvan som stiger planar egentligen ut. När kommer regeringskramarna att reagera? Vid 5000, 10 000, 100 000?
Citera
Medlem
Citat:
https://www.facebook.com/tom.britton.9237/posts/1633988356757011

Det här är viktigt: "Den som enkom ser till att minimera antalet döda i covid-19 och inte erkänner att det handlar om avvägningar mot folkhälsan i sort och samhället i stort sjunker också i min värdering."
Nej, då. All covid-19-smitta ska stoppas, under vapenhot om så behövs, och även 100-åringar ska läggas i respirator. Annars är man en mördare.
Citera
2020-04-18, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Stackare som blir kallad »hen«. Så långt skulle jag aldrig gå att kalla någon för det. Vad som hela historien handlade om var att den engelsktramsande medlemmen vill utpeka sig själv som vad Sverige behöver. Jag svarade kort och gott att Sverige behöver inte mer engelska. Så är det.

Att det sedan från det håller kommer rasistargument så fort man inte delar dennes uppfattning är mycket talande för vad som inte heller Sverige behöver. Vi behöver inga fler rasistargument om allt som inte överenstämmer med PK-agendan.

Kärnan i diskussionen är emellertid frågan om hur högt priset ska vara på att »rädda« människoliv som man inte ens vet om man räddar. Det dör ju infernaliskt många varje år och det dör 3000 för att vården inte fungerar utan att någon ens försökt skriva på en petition. Därför står vi där vi står. Dock tycks ännu inte vårdens kapacitet vara skillnaden mellan liv och död här. Vissa (exempelvis Alsing) blir ju så sjuka att det inte går att rädda dem trots intensivvård .

You need more English in your life Sir!

När det gäller kärnan i diskussionen så förstår jag inte riktigt din ståndpunkt. Menar du att det inte är värt att utföra mer åtgärder i samhället för att stoppa smittspridningen eftersom folk dör i allmänhet av andra orsaker?
Citera
2020-04-18, 15:02
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Precis, han kanske menar att de har planat ut bland de yngre, vem vet hur snubben tänker? Nu kan man läsa idag att en majoritet, 63,5 procent, av de avlidna är personer över 80 år.

Fruktansvärt att så många äldre skall behöva dö. De var med och byggde Sverige och nu får de bara dö som tack från vårt samhälle.
Citera
2020-04-18, 15:03
Medlem
Karlxgustafs avatar
Citat:
https://www.facebook.com/tom.britton.9237/posts/1633988356757011

Det här är viktigt: "Den som enkom ser till att minimera antalet döda i covid-19 och inte erkänner att det handlar om avvägningar mot folkhälsan i sort och samhället i stort sjunker också i min värdering."

Han har väl rätt i sakfrågan, Eller? Vi som sitter och tycker att alarmisterna och stollarna som skriker och pekar på kurvor att det är massmord på gång är fullständigt galna.
Sedan har jag en bekant vars far blev smittad (antagligen genom hemtjänst) som tyvärr dog i förrgår.
Han tycker nog iaf idag annorlunda.

Själv tycker jag att Brittons text var utmärkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
IVA är en del av verkligheten. Hur stor del av verkligheten är IVA?
Ja de skulle behöva fara dit och vara där en heldag...även på äldreboende!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Nej, då. All covid-19-smitta ska stoppas, under vapenhot om så behövs, och även 100-åringar ska läggas i respirator. Annars är man en mördare.

Då är du ju en mördare om effekten av av att stoppa covid19 tar död på andra.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Då är det kört för alla äldre som redan har tappat dessa sinnen, för att förtydliga jag säger inte att det inte är ett problem osv, men det är inte något konstigt för en sjukdom som anfaller just de delar av kroppen som den gör varav därför det förekommer även som permanenta skador hos andra sjukdomar.
COVID-19 är en gåta i många avseenden. Det stämmer faktiskt att det egentligen är ett milt virus. Varför det ger sig på både övre och nedre luftvägarna där i det senare fallet dessutom triggar igång cytokinstorm hos vissa är än så länge inte riktigt klart. Egentligen det perfekta dödliga viruset. Just nu menar en del att det är ofarligt då man har upptäckt en större spridning hos befolkning än vad man tidigare trott. Tyvärr är det riktigt dåliga nyheter. Det betyder att COVID19 kan spridas bland stora grupper människor utan att upptäckas och då folk i allmänhet inte dör så kommer det att dessutom överleva länge hos sina värdar.

Mycket dåliga nyheter då när det slår till är riktigt dödligt. Det här kommer att hänga med oss länge.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja det er merkelig at dette ikke diskuteres mer.

""Även osäkra virusstudier kan rädda liv.
Normalt krävs gedigna studier innan nya läkemedel får användas på patienter. Men för att klara av coronapandemin kan det vara nödvändigt att våga testa oprövade metoder, anser professor Jan Liliemark vid SBU.
– Det är en extremt akut situation och många människors liv står på spel."

"– I det här superakuta läget måste man välja mellan att använda en osäker terapi, eller att avstå. Det är naturligtvis ett mycket svårt val. Men om vi väntar på de stora, kontrollerade studierna missar man kanske chansen och möjligheten att rädda människoliv"
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/16/aven-osakra-virusstudier-kan-radda-liv/

Hvis jeg blir alvorlig syk av corona, ville jeg valgt å prøve en slik osäker terapi (ev remdesivir selv om den eventuelt ikke er nok forsket på) som Jan Liliemark forteller om. Det er mye bedre enn ingen behandling synes jeg.

Ja skulle man hamna i en desperat situation där valet är mellan att troligen dö eller pröva en ny medicin så skulle jag välja att pröva medicinen för även om jag skulle dö av medicinen så skulle det hjälpa forskare och läkare att så småningom hitta rätt medicin som kan rädda fler än enbart mig. (jag är inte värd mer än mänskligheten helt enkelt)
Citera
2020-04-18, 15:04
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det finns ingen logik alls i siffrorna över avlidna från Stockholm. Jag ger upp försöken i att försöka förstå mig på eftersläpningar osv.

Det är enkelt att förstå. Det handlar om att ljuga med statistik. Se på denna graf:
https://www.youtube.com/watch?v=ox3DYB2iKpo
Citera
2020-04-18, 15:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
20 brittiska chaufförer döda.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJ22r/nya-regler-efter-20-doda-brittiska-chaufforer
Ja det är sorgligt, de utför ett viktigt arbete för de som fortfarande behöver nyttja lokaltrafik. Samtidigt är det inte alls osannolikt att flera av dem kan ha smittats på andra vägar, men det är bra att de gjort det säkrare för dem och helt stängt framdörrarna.

Undrar hur många busschaufförer det finns i London.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-18 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in