2020-04-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Inte dom som är milt sjuka du ser på IVA.
Nej, kanske inte det, men de skulle behöva se verkligheten.
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är märkligt att det inte finns någon överdödlighet. Jag förstår inte vad det beror på .

Sverige har mycket hög överdödlighet på EuroMOMO (till skillnad från våra grannländer, i nuläget). Det var bara fördröjningar över påsken.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Johan Giesecke säger idag att den här tsunamin utav viruset egentligen är en mild sjukdom som drar över Europa ( expressen)

Jaha! Nu blev pandemin helt plötsligt en mild pandemi.
Nej fy fan nu skiter jag i de här experterna.
Den ena är värre än den andre.

Och om nånn månad så får vi se vad han fick för tjänst för tjänsterna till partiet.
Citera
2020-04-18, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Med respekt för drabbade och avlidna. MEn svårighet att andas är något man bedömer själv, en subjektiv upplevelse.

Om man ska berätta om sin corona vill man självklart berätta hur jävlig den var. På samma sätt som när man fiskat och berätta hur stor fisk man drog upp. Ju svårare andning, ju bättre historia.

Och du ska tänka på att många veka människor, idag, i Sverige som inte gjort militären, eller ens orkar gå ut om det är kallt och blåsigt.

Jag ser inget annat än att det är en mild sjukdom.

Jag fattar vad du menar och vissa överdriver säkert. Sen kan den blotta tanken på sin egen andning göra en orolig och skapa halvpanik.
Men andnöd tycks dessvärre vara ett återkommande tema bland både unga som äldre och det är jävligt otäckt.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Kulmen är nådd i Stockholm säger man nu i expressen. De flesta är smittade.

Nu kan det ta bort fryscontainer från Huddinge.
Nu är det bra igen 😂

Dårar!

Med tanke på hur få bårhus det finns i Sverige så är det inte dags att ta bort containrarna fören dödstalen hamnar på en nivå som man hinner begrava fler än vad det är som dör.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du kanske behöver glasögon?:

Ovanligt många dog vecka 14

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/ovanligt-manga-dog-vecka-14/

Fast det jag gjorde min bedömning på var Italiens siffror för första kvartalet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Aftonbladet hade en artikel om medicinen igår, är förvånad över att det inte diskuterades mer om det.
Ja det er merkelig at dette ikke diskuteres mer.

""Även osäkra virusstudier kan rädda liv.
Normalt krävs gedigna studier innan nya läkemedel får användas på patienter. Men för att klara av coronapandemin kan det vara nödvändigt att våga testa oprövade metoder, anser professor Jan Liliemark vid SBU.
– Det är en extremt akut situation och många människors liv står på spel."

"– I det här superakuta läget måste man välja mellan att använda en osäker terapi, eller att avstå. Det är naturligtvis ett mycket svårt val. Men om vi väntar på de stora, kontrollerade studierna missar man kanske chansen och möjligheten att rädda människoliv"
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/16/aven-osakra-virusstudier-kan-radda-liv/

Hvis jeg blir alvorlig syk av corona, ville jeg valgt å prøve en slik osäker terapi (ev remdesivir selv om den eventuelt ikke er nok forsket på) som Jan Liliemark forteller om. Det er mye bedre enn ingen behandling synes jeg.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
111 nya döda i Sverige idag enligt SVT. 111!!!???

Och det värsta är att många svenskar tror att pandemin är över nu eftersom FHM har sagt så flera gånger med hjälp av falska siffror.

Fy fan, nu misstänker jag att det kommer gå riktigt åt helvete för Sverige

Ja 111 dödsfall en lördag verkar besanna att vi har en verklig shitstorm på väg som ingen riktigt kan ta tag i eller förhindra. Just nu låter vi bara en massa människor dö varje dag medan sjukvården sakta men säkert inte kommer att ha plats för nya sjuka.

Sjukvården i Sverige är inte utbyggd för att ha patienter inneliggande i 2 till 4 veckor inom en vårdplats. Undrar inte på att så många dör i dagsläget.
Citera
2020-04-18, 15:00
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Vilka bevis finns för immunitet? Vaccin kommer ta en evighet.
Varför är Sverige det enda land som följer denna strategi?
Tvärtom, WHO varnar:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/varningen-antikroppar-behover-inte-betyda-immunitet-mot-corona/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om jag var 87 är jag inte alls säker på att jag skulle vara bekväm med att hela samhället stängdes ner för att minska risken något för att jag skulle drabbas av ett virus.

Det är faktiskt fullt tänkbart att jag skulle unna mina barnbarnsbarn att gå till skolan eftersom FHM sagt att de räknat på saken och kommit fram till att effekten av en skolstängning skulle vara minimal.

Jag skulle nog skämmas om jag ville missunna mina barnbarnsbarn att få till skolan för en minimalt minskad risk för min egen del.
Man kan studera på distans genom sin bärbara. Många länder som har lockdown gör så. Och om du vore 87år om du hade varit 65 år då och precis har börjat njuta av din pension hade du tänkt likadant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nej, kanske inte det, men de skulle behöva se verkligheten.
IVA är en del av verkligheten. Hur stor del av verkligheten är IVA?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ja 111 dödsfall en lördag verkar besanna att vi har en verklig shitstorm på väg som ingen riktigt kan ta tag i eller förhindra. Just nu låter vi bara en massa människor dö varje dag medan sjukvården sakta men säkert inte kommer att ha plats för nya sjuka.

Sjukvården i Sverige är inte utbyggd för att ha patienter inneliggande i 2 till 4 veckor inom en vårdplats. Undrar inte på att så många dör i dagsläget.

Förväxla inte rapporteringsdatum med dösfallsdatum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in