2020-04-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Bra skrivet.
Jag har för vana att ignorera och inte svara på inlägg som går till personangrepp o.likn.
Många sådana har samlats här i tråden. De är ofta väldigt lika varandra. Av någon underlig anledning.
Tycker man kan diskutera utan sådant. Vad man än har för åsikt om ämnet, i det här fallet epidemin.

Tack!

Jo jag undrar också varför det blir så och försöker ignorera sånt trams men ibland måste man stå upp för och visa på att det är viktigt att ha åtminstone ett civiliserat tilltal, även om man kan säga emot ngn mycket i sak, osv.

För att inte gå för offtopic så drar jag in mina virusfunderingar i det hela: Jag har funderat på om det är de psykologiska effekterna av Coronaviruset som gör oss så här "splittrade som folk".

Får en känsla, ett intryck av att det är "lugnare" i debatt osv. i t.ex. Norge och Finland, där de också haft en lugnare/bättre utveckling med viruset. Kanske den "sämre" situationen och osäkerheten i Sverige,.också gör debatten mer hätsk.. tär på folks nerver, jag vet inte. Kanske får mothugg av finnar och norrmän nu, om de finns här inne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det är svårt att förstå hur vi kunnat hamna här. Känns som att detta virus som kom in hos oss liksom bara blottade alla brister i samhället? Jag tänker inte bara på beredskapslager men även på att det finns en sablans massa myndigheter som inte verkar ha så stor funktion...

Och en massa andra saker som brister, underdimensionerad vård, svagt styre, osv, som man har börjat fundera på, när man åser detta "train wreck". Det fanns där förut också men det blev så oerhört tydligt nu i skarpt läge.

Tycker det är sorgligt för Sverige, så klart främst för den uppenbara tragedin med alla dödsoffer. Men också lite för att bilden av Sverige också "dör", i och med detta. Vi brukade vara kända i världen för världens bästa välfärd och vår omsorg om människor. Nu är jag rädd att vi blir kända av helt andra orsaker...

Ja man undrar vad alla myndigheter är till för.. Vi kan ju ta MSB som exempel, jättebra initiativ men vad presterar de egentligen? Hur har de stärkt vårt civilförsvar? Vad går deras budget till? Löner eller faktisk förstärkning? Jag gissar på löner....

Så jävla tragiskt, vi är på många områden sämst i Europa. Jag är inte förvånad då sjuklövern alla bryr sig mer om Afghaner etc än svenskar.
Citera
Medlem
Stockholmare ingen anledning till oro ni behöver inte lyssna på folk som varnar er om covid-19, gå ut och njut av livet som vanligt. Glöm inte att kramas och kyssas !!
Citera
2020-04-18, 14:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
”Immunitet” är inte svart eller vitt.

Även om man kan bli infekterad flera gånger av ett virus, så är man alltid skyddad ett litet tag, och när man sen blir infekterad igen så får man mindre och kortvarigare sjukdom, och smittar mindre. Immunförsvaret ”känner igen” virus, och kan börja producera nya antikroppar direkt när man blir infekterad.

Det gör att R-värdet minskar, även om det går att bli infekterad av viruset igen, efter några månader eller år. Existerande coronavirus (förkylningar) kan man få med 2-3 års mellanrum.

Tack för info. Bra att veta, gällande andra coronavirus, det är väl det närmaste "sanningen", man kan komma just nu. Vill ändå att folk fortsätter ha vaksamhet över viruset. Tex mutering, är nästan så gott som alltid mildare variant, ändå måste man räkna med att det muterar till ett värre virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Tack för bra svar på tal båda två.

Just det där med resenärer som kom hem och inte ens testades eller sattes i karantän förundrade och oroade mig mycket och tidigt.

Det jag har haft att invända mot Folkhälsomyndigheten och AT speciellt är just sådant och alltför som det har låtit för säkra uttalanden om sådant som är osäkert och ingen då har vetat något säkert om. Har skrivit det också.

(Kommer ändå fortsätta försvara vem det än gäller mot hat och hot och falska påståenden.)

Blev dom eller blev dom inte testade? Det finns en massa citat kring karantän på tegnellcitat.se, men jag hittar inte mycket kring om dom testades.

Citat:
3:e april 2020, Skavlan, Sveriges Television
Programledare: – Borde du ha testat mer?
Tegnell: – Nej, det tror jag inte hade gjort någon skillnad. Det finns en stor övertro på att man behöver testa mer men, men.
Programledare: – I Tyskland fokuserar man på det.
Tegnell: – Ja, men för oss, för mig är det ju väldigt viktigt att man testar för att kunna göra något mer. Svaret som man får på det. Och vi testade jätte mycket i Sverige på alla som kom hem under den här efter sportlovsveckan och sådant och gjorde jätte mycket med de svaren och hindrade säkert spridningen av sjukdomen under några veckor där. Men sedan så berättade ju regionen så för oss, nej vi, nu blir det för många, vi klarar inte av det här längre. Och då måste man gå över till nästa fas när man testar framförallt för att hindra att man får in smittan i sjukvården och får in smittan i äldrevården och det är ju det vi gör väldigt mycket nu.

och

Citat:
5:e mars 2020, Dagens Industri

Samtidigt kastar virusets framfart stora skuggor över näringslivet. På senare tid har exemplen varit många på att företag går längre i sina försiktighetsåtgärder än vad myndigheterna rekommenderar. Ett färskt exempel är SAS, som på tisdagen stoppade alla flygningar till norra Italien - en region som inte omfattas av några reserestriktioner från Utrikesdepartementet.

”Vi har en kontinuerlig dialog med UD och diskuterar när det är dags och lagom att göra reseavrådan. Det är en inte helt okomplicerad sak. Dels finns väldigt mycket finansiella och försäkringsmässiga aspekter man måste ha med sig. Dels måste man tänka framåt: Var lägger vi ribban någonstans om vi får fall i fler delar av världen”, säger Anders Tegnell.

Vad tycker du om SAS beslut att sluta flyga till norra Italien?
”Det är något som SAS måste stå för i relation till sin personal”, säger Anders Tegnell.

”Jag har stort förståelse för att ibland är oron så stor att man tvingas ta en del beslut som inte är så välgrundade i fakta”, säger han vidare.

SAS har fattat ett beslut som inte är välgrundat i fakta?
”Det är inte grundat i någon medicinsk vetenskaplig bedömning av risker för personalen. De är väldigt små om de över huvudtaget finns.”

Hur många dagar är man smittsam innan man uppvisar symptom?
”Inga alls. Möjligen timmar, om det ens”, säger han men påpekar samtidigt att symptomen kan vara milda.

Företag som portar personer som varit i norra Italien på sina arbetsplatser har fattat beslut som inte är grundat på fakta?
Det grundas inte på medicinsk smittskyddsvetenskap, sedan kan det finnas andra fakta: Oro hos personalen och andra fakta som jag inte känner till.”

https://www.di.se/nyheter/folkhalsomyndigheten-oron-far-foretag-att-blunda-for-fakta/

Citat:
7:e mars 2020, Svenska Dagbladet

Om att inte rekommendera alla som varit i norra Italien att stanna hemma:
– Risken är att om en person som är frisk behöver stanna hemma från jobbet så gör denne andra saker i stället, och kanske träffar andra personer som kan vara svårare att spåra.

Citat:
8:e mars 2020, Dagens Nyheter

Förra veckan ställdes frågan: kan barn som varit i högriskområden under sportlovet återgå till skolan utan karantän? Jodå, ty ”inget av de utbrott som vi hittills sett av coronavirus har koppling till skolor eller barn”, slog myndigheten fast förra söndagen i ett pressmeddelande.

https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-ursakta-maste-vi-vara-plagsamt-langsamma/
Citera
Medlem
Duerfs avatar
Varje dag med Corona är som ett Nordiskt Mästerskap där Sverige får storstryk.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Justinianska böldpesten (541-542) 30-50 miljoner dödsfall.

Tänkte samma sak. Pesten är nog den värsta sjukdomen som vi har haft sedan syndafloden på jorden.
Citera
2020-04-18, 14:12
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det finns ingen logik alls i siffrorna över avlidna från Stockholm. Jag ger upp försöken i att försöka förstå mig på eftersläpningar osv.

Logiken är att myndigheterna vilseleder och mörkar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej Sverige behöver personer som kan uttrycka sig på svenska, inte på fjant-engelska.

---

Fortfarande är det väldigt få äldre som dött jämfört med hur många som dör varje år alltid. Fortfarande är det oklart vad som kommer att ske när de stängda länderna öppnar.

Another racist flocks to the party, rushing in with his denial. Imagine trying to compare one solid months worth of deaths to an entire previous year at a time when the virus is only starting to accelerate. Measure your yearly deaths when the dust has settled, keep your weak insults regarding languages inside your feeble mind.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Någon som vet varför antalet personer på IVA inte går upp? Det står still eller har till och med gått ner något samtidigt som antal bekräftade fall ökar.

Både ökning av nyintagna på sjukhus och IVA har minskat, detta kan tyda på en stabilisering. Även om IVA-platserna tagit slut hade en anstormning av patienter ändå hamnat på andra avdelningar.
Citera
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Någon som vet varför antalet personer på IVA inte går upp? Det står still eller har till och med gått ner något samtidigt som antal bekräftade fall ökar.
Man vill undvika att fylla IVA då det skulle se mycket illa ut så folk nekas syrgas för att hålla nere antalet?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för info. Bra att veta, gällande andra coronavirus, det är väl det närmaste "sanningen", man kan komma just nu. Vill ändå att folk fortsätter ha vaksamhet över viruset. Tex mutering, är nästan så gott som alltid mildare variant, ändå måste man räkna med att det muterar till ett värre virus.

Det gäller dock med alla virus, det är lite därför det inte finns någon mall kring hur virus muteras för att alla virussjukdomar muteras olika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in