Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Problemet är väl att det baserar sig på erfarenheter av tidigare pandemier trots att alla är olika vad gäller flera parametrar. Tror nog att varje pandemi behöver sin strategi. Och Sverige har ju gjort en hel del. Vissa skolor och alla hogskolor har stängt, till exempel. Det glöms alltid bort, eller sopas under mattan av de som vill sprida nidbilden av ett Sverige som inte gör någonting vilket helt enkelt inte är sant. Vi är landet lagom, det är vår nationalkaraktär. Gillar du inte det så flytta till något extremare.
Nja, fast de pratade ju just om att de gjorde jämförelsen med Spanskan just för att den var så lik denna sjukdom. Och de tittade även på lockdown i 2 olika kinesiska städer nu under Coronavirusets framfart. Där man också såg att det blev stor skillnad i hur tidigt man satte in lockdown. Så resultaten finns det inga logiska eller faktamässiga orsaker att tvivla på, såvitt jag kan se. (Dvs. vad som är bäst sätt för att minska smittspridning).
Sedan kan man ju så klart föra in andra aspekter i det hela som psykologiska och sociala effekter osv. Men det var inte det jag avsåg, utan just smittspridningen i sig och vad som fungerar för att hindra den.
Ja jag överväger starkt att flytta faktiskt efter detta, om jag får möjlighet. Troligen till Norge. Tycker inte att de är extrema, utan att de gjort detta väldigt bra.