2020-04-18, 13:43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I så fall ska man inte säga att stängda länder har stängt heller, för jag känner de som undervisar på distans där med.

Borde gå att genomföra också i Sverige.
Citera
2020-04-18, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast om UK nu går ut och kritiserar Sverige så måste dom väl ändå kunna tåla en jämförelse? Tycker du inte det är rättvist?
Det är Daily Telegraph och inte UK. Jävla skillnad.
Citera
2020-04-18, 13:44
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
För en studie i hur anhängare fungerar och tänker så finns ju stötta Anders tegnell gruppen på Facebook. Följer den med delvis fascination som ångest
https://m.facebook.com/groups/2555458341408276?tsid=0.12749820291239244&source=r esult

Det är intressanta fenomen där som pågår. Allt som kan uppfattas som kritik är strikt förbjudet.

Herregud, har Corona-Bob Tegnell en egen facebook grupp? Verkar ju helt galet men å andra sidan har han i vissas ögon blivit en antik gud.
Dock trodde jag inte att det hade gått så långt....
Citera
2020-04-18, 13:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ja, vi kommer att gå under och lämna över landet till ekorrarna och älgarna och tranorna som kommer att frodas och glömma de hemska människorna som förstörde så mycket med sina bössor och yxor och gifter.

Det vore en underbar utveckling för dem, men tyvärr kommer det nog inte att ske. De får dras med oss ytterligare några århundraden för även om total immunitet inte garanteras är det troliga att vi ändå bygger upp motståndskraft och att viruset om det blir kvar kommer att utgöra ett allt mindre hot mot mänskligheten med tiden.

Den som lever får se.

En jord där människorna dör ut som PC Jersild skriver om i sin bok "Efter Floden"! Den enda av hans böcker jag läst men det beror väl på att den handlade om apokalypsen. Ändå inte riktigt bara virus utan först ett rejält atomkrig.

Vi får tänka oss Kina som skapare av det ultimata människodödande viruset men de själva har säkert ett vaccin på lut. När det sedan muterar alldeles på egen hand så dör även kineserna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och du är sociopat som fullständigt skiter i unga människor som riskerar att förlora sina bästa år för att fjantar som du vill stänga ner landet. Skriv på svenska och Dra tillbaka till ditt jävla skräpland, du passar bättre där.

I am one of those young people, don’t presume to speak for us. You turned quickly to racism when I pointed out your shortcomings — but the truth is, Sweden needs people like me. You may not know it, you may not like it; but a different cultural view on this complicated matter is just as important as your own. We can rebuild and prosper, but to do so at the cost of our elderly will greatly harm this country.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Har säkert varit uppe i tråden redan - om antikroppar och immunitet. WHO varnar nu för att de som har antikroppar är skyddade med immunitet.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/varningen-antikroppar-behover-inte-betyda-immunitet-mot-corona/

Någon som har funderingar kring detta. Flockimmunitet verkar inte sån säker väg längre? ...

Flockvägen är en återvändsgränd.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stina1981
Det är Daily Telegraph och inte UK. Jävla skillnad.

Och var är dom lokaliserade? Dom som kommer med kritiken borde sopa rent framför sin egna dörr istället för att slänga skit på andra.
Citera
2020-04-18, 13:46
Medlem
Citat:
Problemet är väl att det baserar sig på erfarenheter av tidigare pandemier trots att alla är olika vad gäller flera parametrar. Tror nog att varje pandemi behöver sin strategi. Och Sverige har ju gjort en hel del. Vissa skolor och alla hogskolor har stängt, till exempel. Det glöms alltid bort, eller sopas under mattan av de som vill sprida nidbilden av ett Sverige som inte gör någonting vilket helt enkelt inte är sant. Vi är landet lagom, det är vår nationalkaraktär. Gillar du inte det så flytta till något extremare.

Nja, fast de pratade ju just om att de gjorde jämförelsen med Spanskan just för att den var så lik denna sjukdom. Och de tittade även på lockdown i 2 olika kinesiska städer nu under Coronavirusets framfart. Där man också såg att det blev stor skillnad i hur tidigt man satte in lockdown. Så resultaten finns det inga logiska eller faktamässiga orsaker att tvivla på, såvitt jag kan se. (Dvs. vad som är bäst sätt för att minska smittspridning).

Sedan kan man ju så klart föra in andra aspekter i det hela som psykologiska och sociala effekter osv. Men det var inte det jag avsåg, utan just smittspridningen i sig och vad som fungerar för att hindra den.

Ja jag överväger starkt att flytta faktiskt efter detta, om jag får möjlighet. Troligen till Norge. Tycker inte att de är extrema, utan att de gjort detta väldigt bra.
Citera
2020-04-18, 13:46
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det där citatet var så svårläst att jag inte riktigt vet vad du menar.
Det är iaf inte för sent att stänga. Bättre sent än aldrig.

Jag tror inte att Sverige kan stänga eftersom man nu har lagt så mycket prestige i den öppna metoden.
Citera
2020-04-18, 13:47
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Fast om UK nu går ut och kritiserar Sverige så måste dom väl ändå kunna tåla en jämförelse? Tycker du inte det är rättvist?

Skillnaden mellan länderna är större än mot våra nordiska grannar. UK hade säkert haft högre dödlighet än oss även om de gjorde en "lockdown" dag 1.
Citera
2020-04-18, 13:47
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Förstår att ni på MSB vill att man skall jämföra med Belgien och Holland. Vilket är helt irrelevant, förutom den stora muslimska utanförskapet då.
Finland, Norge och Danmark skall jämföras med.
Ni har misslyckats i Sverige med att skydda de äldre, ni har en okontrollerad smittspridning och ingen flockimmunitet. Ni kommer inte kunna öppna förräns i höst, detta pga av halv-nedstängningen. Österrike och Norge är utom fara redan i dag, pga hårda tag.

Jag tror att alla länder kommer få problem om immunitet inte finns efter genomgången virusinfektion. Det skrämmer ju säkert alla länder. Även de som stängt och ska öppna upp. Men våran sjukvård är ju starkt belastad nu, iallafall Stockholm. Där man triangerar hårt, så hårt så även personalen gått ut anonymt och meddelat media det.

Jag tror iallafall (det är också mest logiskt) att om man stängt så är det lättare att hantera utbrottet än om man inte stängt. Senast idag såg jag fotbollsmatch (träning?) för små barn med massor med folk runtomkring. Parkeringen var full och barnen sprang och spelade fotboll som om ingenting hade hänt. Det är nog inte så bra i en pandemi. Frågan är om folkhälsans positiva effekter - är värt om det belastar sjukvården om 2-4 veckor? Only time will tell.
Citera
2020-04-18, 13:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så UK som i ren panik övergav samma taktik som Sverige förespråkar går nu ut hårt och säger att Sverige gör fel. Samma UK som har 215 dödsfall/ miljon invånare mot Sveriges 139 dödsfall/miljon invånare. Då har vi inte ens nämnt att UK inte rapporterat dödsfall från äldreboenden medan 1/3 av Sveriges rapporterade dödsfall kommer från just äldreboenden.

Vilket land är det som försöker rädda ansiktet genom att slänga skit på andra?

Ja det är rätt uppenbart, men Sverigehatarna i tråden sitter och letar febrilt på nätet efter varje negativ antydan om Sverige i utländsk press. Att det är låsta artiklar har ingen betydelse. De läser rubrikerna och postar allt negativt med undertonen att det därmed är bevisat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in