2020-04-18, 13:40
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så UK som i ren panik övergav samma taktik som Sverige förespråkar går nu ut hårt och säger att Sverige gör fel. Samma UK som har 215 dödsfall/ miljon invånare mot Sveriges 139 dödsfall/miljon invånare. Då har vi inte ens nämnt att UK inte rapporterat dödsfall från äldreboenden medan 1/3 av Sveriges rapporterade dödsfall kommer från just äldreboenden.

Vilket land är det som försöker rädda ansiktet genom att slänga skit på andra?

Ska Sverige jämföra sig med UK? Är det inte mer korrekt att jämföra Sverige med Norge, Danmark och Finland ?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det som har beskrivits som konstigt med den gruppen är väl att den väldigt starkt liknar en sekt med någon slags personkult, den upphöjde ledaren som står över all kritik (om man tänker Mao, Stalin, osv.). Det här är bara en återgivning av vad jag hört från andra här i tråden, har inte besökt gruppen själv, då jag tycker det låter rätt obehagligt...

Jag tycker det är lite tramsigt så jag har inte utforskat det. Tegnell är tuff nog att klara sig utan en stödgrupp på facebook. Men om gruppen specifikt säger att den finns till för att ge stöd så är det ganska hjärndött att lipa över att man inte får komma med kritik därinne. Finns massvis med forum där man kan dela med sig av sin kritik.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
...

Fattar ingenting längre.
Det är det nog inte många som gör, men de lallar omkring så länge de klarar sig och tycker att allt funkar bra.

Vore bra om din reflektion skulle lyftas upp till ”offentlighet”. Det är ju om än inte ”fake news”, i varje fall vilseledande information. Var finns landets ”stridsledning”?
Vad gör vår media? Jag tycker att Expressens krönikörer brukar vara bra, men nu verkar de mest snusförnuftigt hålla ”stridsledningen” bakom ryggen.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.telegraph.co.uk/politics/2020/04/16/sweden-has-shown-not-tackle-coronavirus-fights-now-save-face/

Sweden has shown how not to tackle coronavirus, as it fights now to save face

Just precis, man gör allt för att förfina statistiker samt skylla och lägga över ansvar på andra.

En bra utländsk inblick i den svenska idiotin samt Corona-Bob Tegnell. Man tar ju upp faktumet att Tegnell kanske har blivit förförd av den stora pressuppmärksamheten av hans personlighet så att han endast har verkar för att synas. Hans yrkesroll har fått gått i andra hand.
Citera
2020-04-18, 13:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Frågan är mer nyanserat vilka åtgärder som ger vilken vinst. Att bötfälla tanter på sköldpaddepromenad är idiotiskt, korkat och meningslöst. Var finns de vetenskapliga bevisen för att det gav nåt?

Det kan ju vara så att Sverige fokuserat på det som ger mest till rimlig kostnad, baserat på vetenskapliga simuleringar, medan andra länder tar i med hårdhandskarna med vansinnesåtgärder utan någon som helst vetenskaplig grund eller proportionalitetstänkande för dessa ytterligheter, och dessa länder idoliseras av flashbackalarmister bara för att de "gör nåt", i en vansinnig tro att ju beskare medicinen är desto bättre är den. Ont ska med ont fördrivas?
Den verkliga alarmismen är väl ändå att skolstängning skulle innebära massvält och självmord, alkoholism och depression?
Citera
Medlem
aina08s avatar
Aftonbladet:
Stockholmarna rör på sig betydligt mer ute på gatorna nu än för två veckor sedan, enligt data som Svenska Dagbladet begärt ut från Telia.
Uppgifterna om hur stockholmarna rört sig visar att tiotusentals fler åker in till city i dag än för 14 dagar sedan.
Då Folkhälsomyndigheten meddelade att det rådde samhällsspridning av corona i Stockholm och uppmanade folk att jobba hemifrån, fördubblades siffran över hemmajobbare – från 30 procent till 58 procent. Men nu har stockholmarna alltså letat sig ut på stan igen. Andelen som stannar hemma under veckodagarna är nu runt 50 procent, vilket innebär att tiotusentals lämnar sina hem.
Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på Region Stockholm, säger till SvD att hon fått signaler om liknande tendenser från sjukvården. Anledningar skulle bland annat kunna vara att det varit fint vårväder, och beskedet från Folkhälsomyndigheten att kurvan i Stockholm börjar plana ut.
– Vi är nervösa för att stockholmarna tror att faran blåst över och börjar återvända till normalt liv. Det skulle i så fall få konsekvenser, säger hon till SvD.

Från chatten igår:
Vi ska vara stolta över vårt sätt att hantera detta. Det är alla vi som bor här i Sverige, som har lyssnat på myndigheternas rekommendationer, som gjort att vi i nuläget har kontroll på viruset. Trots domedagsprofetior har vi hållit ihop, anpassat oss och bidragit till att det inte skenat iväg. Vi har alla sett till att vi fortsatt kan hålla samhället någorlunda öppet och vi fortsatt kan leva mer eller mindre som vanligt. Det ska vi vara stolta över och jag hoppas att vi alla stretar vidare! Eva.

Grattis!
Får se hur Tegnell ska göra med sin utplande kurva nu... men de är väl ingen fara då folk är så bra på att lyssna på rekommendationer.
Att egot vill ut och ha sol och fika är ju nåt helt annat...

Nu får Löven göra ett nytt tal till nationen och låta lite bestämd så kanske några till stannar hemma ett par veckor igen.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Bra skrivet.
Jag har för vana att ignorera och inte svara på inlägg som går till personangrepp o.likn.
Många sådana har samlats här i tråden. De är ofta väldigt lika varandra. Av någon underlig anledning.
Tycker man kan diskutera utan sådant. Vad man än har för åsikt om ämnet, i det här fallet epidemin.

Ja tycker också man kan diskuterar och gärna skicka med forskningsunderlag och funderingar teorier. Jag är mest orolig för att FoHM verkar så säkra på sin sak, när vi läser varenda tidning om viruset så är det så nytt och speciellt coronavirus har jag iallafall läst att det är ett finurligt virus som gärna muterar lätt. Hoppas verkligen vi har någon lösning snart. Sen är jag orolig för FoHM inverkan på svensk ekonomi, det kommer inte vara lätt att vara svensk entreprenör som vill göra affären med omvärlden. Om du inte håller med ni i tråden, skriv gärna varför ni tror annorlunda?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Om de skall vänta på att ett vaccin INTE KOMMER så lär de stänga landet för gott eller hur ?

Så det verkar kört för polen som nation..Desamma för Sverige om vi tar efter detta.

Snacket om att stänga eller inte stänga lander är överspelat sedan länge..helt onödigt att diskutera då det för länge sedan är för sent att göra. Viruset sprids via luften och folk utan några symptom sprider det..Så alla kommer att smittas förr eller senare inget snack om den saken.

Dessutom tycks det vara så att folk INTE BLIR IMMUNA så folk kommer bli sjuka i omgångar tills de avlider av utnött immunförsvar och kassa kroppar. En frisk person kommer sakta brytas ned och avlida på sikt om inte en regelrätt kur för fullständig bot tas fram och dit är det en väldigt lång väg..

Det där citatet var så svårläst att jag inte riktigt vet vad du menar.
Det är iaf inte för sent att stänga. Bättre sent än aldrig.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Ska Sverige jämföra sig med UK? Är det inte mer korrekt att jämföra Sverige med Norge, Danmark och Finland ?

Fast om UK nu går ut och kritiserar Sverige så måste dom väl ändå kunna tåla en jämförelse? Tycker du inte det är rättvist?
Citera
2020-04-18, 13:42
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag har förklarat i andra inlägg (som jag inte ids leta upp) varför jämförelsen haltar. Jag tror varje land har sina egna förutsättningar och det skiljer för mycket för att göra sådana jämförelser. Vi har till exempel en mycket större huvudstad med ett större nät av lokaktrafik (4-5 gånger så många resor per år på Stockholms tunnelbana jämfört med Köpenhamns till exempel) och det verkar vara just i stora städer det sprids som värst.

Vi ligger bättre till än vissa stängda länder och sämre än andra. Det är bara att välja vad man vill jämföra med.

Förstår att ni på MSB vill att man skall jämföra med Belgien och Holland. Vilket är helt irrelevant, förutom den stora muslimska utanförskapet då.
Finland, Norge och Danmark skall jämföras med.
Ni har misslyckats i Sverige med att skydda de äldre, ni har en okontrollerad smittspridning och ingen flockimmunitet. Ni kommer inte kunna öppna förräns i höst, detta pga av halv-nedstängningen. Österrike och Norge är utom fara redan i dag, pga hårda tag.
Citera
2020-04-18, 13:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu tycker jag återigen att det är dubbla budskap.
Igår var ebolamedicinen räddningen.
Idag står det inget om den medicinen i expressen. Idag står det istället att vaccin mot viruset kommer om ett par år.
WHO säger att antikroppar inte alls betyder att man är immun.
Trump hånar " flockimmunitet"
Igår sa man att feta med BMI runt 40 bestämts tillhöra riskgruppen.
Hur ska man agera mot dem då? Undvika att vara i närheten utav dem.
Ska de jobba med riskgrupper om de själva befinner sig i en riskgrupp.

Fattar ingenting längre.

Vaccin, om det kommer så är det förhoppningsvis om ett par år.
Inte heller säkert att det ens kommer.
Citera
2020-04-18, 13:43
Medlem
Man börjar ju undra hur många som "bara trippar in i landet Sverige..känns inget vidare tryggt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in