2020-04-18, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.telegraph.co.uk/politics/2020/04/16/sweden-has-shown-not-tackle-coronavirus-fights-now-save-face/

Sweden has shown how not to tackle coronavirus, as it fights now to save face

Just precis, man gör allt för att förfina statistiker samt skylla och lägga över ansvar på andra.

Så UK som i ren panik övergav samma taktik som Sverige förespråkar går nu ut hårt och säger att Sverige gör fel. Samma UK som har 215 dödsfall/ miljon invånare mot Sveriges 139 dödsfall/miljon invånare. Då har vi inte ens nämnt att UK inte rapporterat dödsfall från äldreboenden medan 1/3 av Sveriges rapporterade dödsfall kommer från just äldreboenden.

Vilket land är det som försöker rädda ansiktet genom att slänga skit på andra?
Citera
2020-04-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Jo, visst är det så att vi verkar ha liknande syn, men min tanke med frågorna var och är att enligt min mening så har regeringen inte lyckats speciellt bra med detta.

Oavsett vilken struktur det finns, så skall det vara en möjlighet att ändra riktning om behov uppstår, och detta verkar Löfven inte ha en tanke på.

Jag har svårt att se en succe med i runda slängar 1500 döda, och absolut minimalt med utrustning.

Nu verkar det ändå som att den exponentiella ökningen upphört. (Lite tidigt att läsa av det men om en 5-7 dagar kan man nog bekräfta eller avfärda)

Finns en hel del saker vi kunde gjort bättre för att undvika de antal som dött i förtid.
Framför allt inom vården och äldrevården.
Rörande säkerhet, tester, arbetssätt, rutiner och skyddsutrustning.

Och sen tycker jag att det är en hel rätt beslut som tagits.

Och att sätta landet karantän tror jag inte på.
Citera
2020-04-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast om det nu är en "stötta Tegnell" grupp så är det väl inte särskilt konstigt?

Finns säkert andra grupper där du kan framföra din kritik.

Det som har beskrivits som konstigt med den gruppen är väl att den väldigt starkt liknar en sekt med någon slags personkult, den upphöjde ledaren som står över all kritik (om man tänker Mao, Stalin, osv.). Det här är bara en återgivning av vad jag hört från andra här i tråden, har inte besökt gruppen själv, då jag tycker det låter rätt obehagligt...
Citera
Medlem
sannes avatar
Har säkert varit uppe i tråden redan - om antikroppar och immunitet. WHO varnar nu för att de som har antikroppar är skyddade med immunitet.

Citat:
WHO: Inte samma som immunitet
Under en presskonferens i går uppgav WHO-epidemiologen Maria van Kerkhove att testerna inte nödvändigtvis kommer att kunna visa det man hoppas på.

– Just nu har vi inga bevis för att serologiska tester (tester av antikroppar reds. anm) kan visa på om en individ är immun eller skyddad mot att bli smittad igen, sa hon enligt CNBC.

Epidemiologen tillade att testerna visserligen kan visa på nivåerna av antikroppar mot viruset hos personer, men att antikroppar inte behöver innebära immunitet.

Vid en pressträff på måndagen hänvisade WHO också till en studie från Shanghai, som visade på att vissa coronapatienter inte hade några antikroppar mot viruset, medan andra uppvisade ett högt antal antikroppar.

”Ingen vet säkert”
Enligt Mike Ryan, chef för WHO:s krisprogram, jobbar forskare med att bevisa hur länge en person kan skyddas av antikroppar efter att ha smittats.

– Ingen vet säkert om någon med antikroppar är helt skyddad mot att ha sjukdomen eller att bli exponerad igen, sa han under presskonferensen.

Han varnade också för att testerna kan inge en falsk trygghet.

– Det har funnits en förhoppning om att man uppnått flockimmunitet och att samhällen kanske redan utvecklat antikroppar. Jag tror att de generella bevisen säger emot det, och att de pekar mot en mycket lägre nivå av antikroppar. Så det kanske inte löser problemet som regeringarna försöker att lösa, sa Mike Ryan enligt CNBC.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/varningen-antikroppar-behover-inte-betyda-immunitet-mot-corona/

Någon som har funderingar kring detta. Flockimmunitet verkar inte sån säker väg längre? ...
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Är glad att kunna stänga ute såna som du som bara vill håna andra med provocerande tilltal och inte har något vettigt att säga i sak. Kämpa på med det du, jag ser igenom sådant direkt, så här har du inget att hämta. Kommer ignorera alla fortsatta försök till provokation. Du har gjort bort dig grundligt direkt, med din kommentar om kaffesump, folk med "uppfattningsförmåga" ser igenom sådana inlägg direkt för vad de är.

Vänligen sluta skriva till mig nu då det är extremt OT att skriva till någon bara i syfte att försöka provocera fram en reaktion. Här håller vi oss till diskussion om viruset och inte kaffesump och orakel. Tack för visad hänsyn och respekt, främja en god ton och normal debatt, tack. Eventuella vidare provokationsförsök eller andra OT-inlägg från dig kommer självklart att rapporteras.

Bra skrivet.
Jag har för vana att ignorera och inte svara på inlägg som går till personangrepp o.likn.
Många sådana har samlats här i tråden. De är ofta väldigt lika varandra. Av någon underlig anledning.
Tycker man kan diskutera utan sådant. Vad man än har för åsikt om ämnet, i det här fallet epidemin.
Citera
2020-04-18, 13:38
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag gissar på 70.

Jag tror på 43 eller 34. Mer åt 34 isch
Citera
2020-04-18, 13:38
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
En bekant jobbar idag övertid med att leverera kistor till Ks. Solna för transport av avlidna till Kremering. Likaså förra lördagen, <100 st. då, hur många idag? Återkommer i ärendet om någon är intresserad.

Jag har också hört från brädgård som levererar till kistsnickarna.
Det går på högvarv.
Enorm dold dödlighet på äldreboenden får man anta.
MSB gör allt för att förminska detta.
Citera
2020-04-18, 13:39
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Alla såna grupper skrämmande. Den här tråden är ju likadan dock. Allt som antyder att Sverige gjort rätt förvrängs eller ignoreras.
Ja det är enligt mig farligt med svart vitt tänkande. Att kräva dödsstraff för Anders Tegnell är oxå vansinnigt.
Vi vet inte om Sverige har gjort rätt. Vi vet att människor dör i Sverige och att vi inte vet när det kommer bli bättre
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är väl bara att titta på Norge, Danmark och Finland och jämföra med våra dödstal för att se att lockdown fungerar. Det är inte perfekt, men bättre än att göra inget.
Jag har förklarat i andra inlägg (som jag inte ids leta upp) varför jämförelsen haltar. Jag tror varje land har sina egna förutsättningar och det skiljer för mycket för att göra sådana jämförelser. Vi har till exempel en mycket större huvudstad med ett större nät av lokaktrafik (4-5 gånger så många resor per år på Stockholms tunnelbana jämfört med Köpenhamns till exempel) och det verkar vara just i stora städer det sprids som värst.

Vi ligger bättre till än vissa stängda länder och sämre än andra. Det är bara att välja vad man vill jämföra med.
Citera
Medlem
Vi ses inte som mer pestsmittade än andra länders invånare.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast om det nu är en "stötta Tegnell" grupp så är det väl inte särskilt konstigt?

Finns säkert andra grupper där du kan framföra din kritik.
Har jag inget behov av. Det är mest intressant att studera fenomenet hos många svenskar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej. Barn blir inte speciellt sjuka och smittar inte så mycket.

Haha vilket skitsnack. Smittar inte "så mycket" 😂😂 Synd att det räcker med att en smittad lärare kan leda till dödsfall och ytterligare spridning i pandemin. Jävlar vad efterblivna vissa är. Jag kan också tillägga att du inte har en jävla aning vad du snackar om. Finns INGEN som vet hur smittsamma barn är. Fram tills nyligen kunde för fan inte ens FHM säga att icke symptomatiska är smittsamma, men det är dom och det trycker hela världen hårt på nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in