2020-04-18, 13:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Snackade med ett kassabiträde för några månader sedan. Tydligen så är det helt fullt på IVA. Hon hade hört via högt uppsatta i vården att sjuksköterskorna jobbar som fan!
Snacket om att staten mörkar ska tydligen också vara sant. Enligt högt uppsatta källor alltså..
Så jävligt är det numera.

Kan tänka mig att det nästan eller helt kaos på NKS i dagsläget.
Citera
2020-04-18, 13:27
Medlem
gabrielle2s avatar
Nu tycker jag återigen att det är dubbla budskap.
Igår var ebolamedicinen räddningen.
Idag står det inget om den medicinen i expressen. Idag står det istället att vaccin mot viruset kommer om ett par år.
WHO säger att antikroppar inte alls betyder att man är immun.
Trump hånar " flockimmunitet"
Igår sa man att feta med BMI runt 40 bestämts tillhöra riskgruppen.
Hur ska man agera mot dem då? Undvika att vara i närheten utav dem.
Ska de jobba med riskgrupper om de själva befinner sig i en riskgrupp.

Fattar ingenting längre.
Citera
2020-04-18, 13:27
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Spanska sjukan (1918) började spridas efter första världskriget, och skördade fler människoliv än antalet stupade under kriget – totalt 50 miljoner människor. Så vitt man vet har ingen annan infektionssjukdom krävt så många liv under så kort tid.

Asiaten (1957) trängde bort den gamla varianten av influensa A. Man räknar med att cirka 5 miljoner människor, företrädesvis yngre, dog under pandemin.

Hong Kong-pandemin (1968) skördade cirka en miljon liv första året – i första hand hos äldre. Den sprids fortfarande som en säsongsinfluensa och orsakar cirka 1 000 dödsfall hos äldre personer i Sverige varje år.

Svininfluensan H1N1 (2009) upptäcktes i Mexiko och spreds snabbt över världen. Den krävde under första året ungefär 280 000 dödsfall. Nu cirkulerar den som en vanlig säsongsinfluensa.

Justinianska böldpesten (541-542) 30-50 miljoner dödsfall.
Citera
2020-04-18, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Polen låter som en humanitär stormakt.
Precis..
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ok ska man gissa det? För det har aldrig uttalats vad jag vet? Är det en hemlig strategi?
Löfven stod i TV och sa (från minnet) "Nu gäller det att stoppa viruset så mycket det går"

Gymnasium och högskolor har inte stängt. Man har gått över till distansundervisning. Men jag förstår din poäng.
I så fall ska man inte säga att stängda länder har stängt heller, för jag känner de som undervisar på distans där med.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Klokt? Det är ett skämt säger jag bara, med tanke på att regeringen vill genomföra presidentvalet ändå, fast via brev
Det är farligt att vistas ute, men det är inte farligt att genomföra val

Ja, hade de inte genomfört valet så skulle ni lakejer ha gapat om diktatur.
Borde gå alldeles utmärkt att använda sig av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Låter som att vi har ungefär samma syn.

Jo angående om FHM och de som arbetar där är rätt och har rätt kompetens att vara rådgörande i detta är jag inte rätt person att avgöra. Och faktiskt ingen annan i detta forum heller.
Men vi har en sån uppbyggd demokratisk struktur i vårt land att regeringen ska lyssna på myndigheter och deras experter.
Och grunna sina beslut därefter. Med tanke på att vi har vårt demokratiska system så måste de göra detta och lita på att våra experter vägleder rätt.

Detta är uppenbarligen inte utan viss problematik.

Men är övertygad om att vår myndigheter även lyssnar på erfarenheter, studier och kompetens från andra länder.

Trots allt så ser det ju inte ut som i Spanien eller Italien i Sverige.
Även om vi har ett riktigt taskigt läge. Med många som dött i förtid mm.
Fast vi har också kommit relativt långt i vår kamp. Jämfört med Danmark, Norge och Finland.

Jo, visst är det så att vi verkar ha liknande syn, men min tanke med frågorna var och är att enligt min mening så har regeringen inte lyckats speciellt bra med detta.

Oavsett vilken struktur det finns, så skall det vara en möjlighet att ändra riktning om behov uppstår, och detta verkar Löfven inte ha en tanke på.

Jag har svårt att se en succe med i runda slängar 1500 döda, och absolut minimalt med utrustning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du är obrydd för ekonomin för att du tror att ditt soc bidrag är säkert. När de drar in det kommer det vara andra toner.

The economy we can rebuild, it is in the nature of society to do so. We will not be the first or the last to breathe life back into an economy, to piece together the ones and zeroes that make us feel superior to those with less ones and zeroes.

But human life we cannot give back. We will not be the first to bring back the dead. The thousands of lives as rich and complex as our own, with hopes and dreams and desires and anxiety, we cannot reverse their loss or mitigate the suffering of those who loved them. To completely lack empathy for this matter, not to mention actively attack people for showing empathy — shows signs of a sociopathic darkness within you.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Justinianska böldpesten (541-542) 30-50 miljoner dödsfall.

huvva. Ja det finns nog ett par till.
Citera
2020-04-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
För en studie i hur anhängare fungerar och tänker så finns ju stötta Anders tegnell gruppen på Facebook. Följer den med delvis fascination som ångest
https://m.facebook.com/groups/2555458341408276?tsid=0.12749820291239244&source=r esult

Det är intressanta fenomen där som pågår. Allt som kan uppfattas som kritik är strikt förbjudet.

Alla såna grupper skrämmande. Den här tråden är ju likadan dock. Allt som antyder att Sverige gjort rätt förvrängs eller ignoreras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.telegraph.co.uk/politics/2020/04/16/sweden-has-shown-not-tackle-coronavirus-fights-now-save-face/

Sweden has shown how not to tackle coronavirus, as it fights now to save face

Just precis, man gör allt för att förfina statistiker samt skylla och lägga över ansvar på andra.

Väldigt bra att utländska media uppmärksammar det här! När det gäller ett nytt dödligt virus så måste alla, även experter, vara öppna för att lyssna in kunskap och åsikter från andra håll. Det är mer sannolikt tror jag att FHM blir "tvingade" att lyssna, ju mer resten av världen uppmärksammar vad som pågår här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.telegraph.co.uk/politics/2020/04/16/sweden-has-shown-not-tackle-coronavirus-fights-now-save-face/

Sweden has shown how not to tackle coronavirus, as it fights now to save face

Just precis, man gör allt för att förfina statistiker samt skylla och lägga över ansvar på andra.
Paywall, vad är den sakliga kritiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in