Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
ända till många länder uppnått flockimmunitet (kommer inte att hända inom överskådlig framtid, sex miljoner människor ska smittas bara i Sverige) eller till dess det finns ett läkemedel som antingen minskar risken med smitan (några månader) eller ger immunitet (något år).
De fynd man kan göra nu bedömer jag är kortsiktiga (dagar, veckor, kanske månader) eftersom ingen vet när något blir bättre. Typiskt swingtradingklimat de närmaste månaderna i alla fall.
Hittar man inget existerande godkänt läkemedel som hjälper är det givetvis negativt för börserna och det tror jag vi vet säkert senast till hösten så vissa användbara resultat kan läcka ut redan sent i vår eller i början av sommaren.
Jag är helt öppen för att remdesivir och eller något annat antiviralt läkemedel kan göra viruset mycket mindre farligt, och det har jag hela tiden sett som det största hotet med vidare nedgångar tillsammans med hur taskig avkastningen är på obligationer såklart men företagsobligationer har väl åtminstone högre yield nu? Eller hade. Kunde man varit säker på inflation kanske guld hade varit värt å andra sidan i ett deflationsscenario är det väl inte säkert att folk vill köpa massa dyrt guld att bara ha liggandes? Jag tycker det känns jätteosäkert.
Öppningarna av samhället ser jag inte som mycket av "hot" mot fallande priser eller enskilt så mycket att tro på och jubla över för ser man till Imperial College studie så hade ju de en tanke på att man öppnar samhället tills man har en viss belastning i sjukvårdssystemet, stänger för att inte överskrida kapaciteten för mycket, öppnar igen när man får resurser tillgängliga, stänger, o.s.v. d.v.s. det är inte så att problemet är över när man öppnar första gången.
Givetvis kan man bara köra på och låta folk dö men jag hade då kraftfullt velat ifrågasätta makthavarnas val där de "räddar livet" på ett fåtal asylsökande till enorm kostnad / räddat människoliv och hur det går ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av
PrincessLillian
Det är köpläge nu såklart
Eller eg för en månad sedan
Sen är det alltid en risk. Aktiemarknaden är alltid som en hormonstinn fjortis. Allt negativt o positivt / osäkert förstärks till 100
Börsen gått upp senaste tiden men kan mkt väl komma ngt nytt om Corona igen som ställer till det
Min amatörmässiga råd är...köp billigt nu i återkommande etapper o ha en lång horisont
Nej det är inte alls köpläge "så klart."
https://www.usdebtclock.org/
$197,000 i skuld per skattebetalande amerikan.
129% av GDP i skuld.
Bränner 42.9% av BNP i utgifter men ...
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skattetryck-i-sverige-och-internationellt/ kanske fortfarande tar in runt 24% i skatter?
Tänk om Sverige gjorde så, 44% av det allmänna kört bara på ny skuldsättning ...
https://www.usdebtclock.org/world-debt-clock.html
Sverige visar external debt på 218%.
Hur korrekta de där sidorna är vet jag inte och det kan ju vara fullständigt fel eller kanske saknar betydelse men givet är att företagen nyss hade ovanligt höga vinstmarginaler och handlades till historiskt höga vinstmultiplar och just nu har en mer ansträngd situation och kommer ha en högre skuldsättning.
Snackar vi Sverige är det ju många som gärna ignorerar den höga privata skuldsättningen och istället fokuserar på att hushållen har blivit ännu rikare men om börsen sjunker och om huspriserna faller hur rika är de då? Skulderna lär de ha kvar ..
Tror man att skulderna skall öka som andel av ekonomin i evighet och att det är ok att de blir hur höga som helst och värderingarna på allt hur högt som helst med ja då kan man väl ignorera det där men det är ju en väldigt konstig situation och skall man nu ignorera det kan man ju undra varför folk bryr sig om pengar, obligationer och skulder alls. Betala tillbaka det vet jag inte om det är aktuellt men om det inte betalas tillbaka får det väl någon slags påverkan det med.
Stater och företag kommer ju dra på sig mer skuld nu iaf och ha ännu mer än vad de hade innan. Spelar det någon roll? Vem vet. Priserna kanske överskattas med.
"Så klart" är det jag vänder mig emot.
Med tanke på hur USA agerar hela tiden känns det ju osannolikt att de kommer växa sig ur sin skuld?
Hur det är med svenska hushåll vet jag inte. Det går ju bo billigare i Sverige iaf om man väljer det.