Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Du dramatiserar frikostigt.
När du skriver om att "han väntar på rätt tillfälle", hur tänker du dig då att attacken skall se ut? Att den frisläppte skulle ligga på lur och kasta sig över NW? Det vore naturligtvis mindre begåvat och det finns ingenting som talar för ett sånt scenario.
Det NW på sitt öppna IG skriver gällande SD om att denne är mördare, är solklart förtal. Beroende på spridningen och som kan vara mycket stor genom det överraskande frisläppandet, kanske det skulle kunna bedömas som grovt
Jag ger SD tre val:
-han låter meddela att han förstår att NW skrev sådär olyckligt p g a ungdomligt oförstånd och bristande mognad och lika bristande uppfostran, men att han är förlåten
-han kontaktar via ombud NW och ber denne skriva ett nytt, ödmjukt knäböjande, inlägg att läggas upp på IG där SD blir typ rentvådd
-han anmäler NW för förtal och om inte åkl tar ärendet, så för SD ärendet till tingsrätten som ett enskilt åtal. Där vinner han nog tveklöst skulle jag säga. Men om så inte skulle ske, så har ändå SD fått en stor arena att agera på och media kommer att vara på plats för att bevaka. SD kommer mycket lätt att kunna hantera rättegångskostnaderna och det även om han förlorar målet.
Det är inte ok att förtala människor, inte ens om man råkat förlora sin mor genom ond bråd död.
Det är inte heller ok att under åratal utpeka en odömd person som mördare, något som en stor mängd postare här i tråden ägnar sig åt.
Vet inte om du läst Fup men de utgår från att L var helt oförberedd och så att säga blev överrumplad av våldet. Det är substantiellt samma sak som att gillra en fälla, ligga i bakhåll, eller planera gärningen i syfte att få ett direkt övertag, och dra fördel av överraskningsmomentet som omedelbart lämnar brottsoffret försvagat i underläge. Det är samma sak som förslagenhet.
Att det skulle kunna upprepas vid senare tillfälle, eller över längre tid, menar du då är en osannolik dramatik? Bör inte risken snarare vägas, viktas och mätas mot anhörigs drivkrafter rörande mängd, innehåll, frenesi, och antalet ggr man offentligt ärekränker misstänkt? Den framtida omfattningen av detta vet vi ännu inget om. Vad jag vill förtydliga angående riskbeteenden är att inte kasta mer bränsle på brasan utan hellre släcka brasan och sänka garden.
Efter att ha läst igenom fup bär jag en övertygelse som är relevant att belysa om att L hade levt idag om hon anammat rådet ovan. L pendlade mellan att tro på dödshoten mot henne och hennes familj och att inte göra det. Har läst hennes kommunikation med H, en geovän om jag minns rätt. Där framgår att när H börjar oroa sig för L, efter anmälningarna, hävdar L att hon ej behöver oroa sig för hennes fysiska väl och ve, utan snarare de känslomässiga skador S åsamkar henne. L gjorde en stor missbedömning här.
Att förutsäga framtida alternativa beteenden hos en person, indikeras vanligtvis av tidigare historik. Just därför anser man att benägenheten att upprepa mönster är kopplad till vad som föregått brottet. Nu måste ju alla förövare ha ett första tillfälle och genombrott för sin kommande brottsstatistik. Här finns i sak två nerlagda anmälningar eller liknande i bakgrundsmaterialet till förundersökningen. Men vad som sannerligen finns tillgängligt i än större utsträckning är en mängd teknisk data om provokationer, hot och konfrontationer i syfte att undvika ett socialt förlorat anseende. Ömsesidiga hot, av eskalerande natur, över tid. Kärnpunkten är dödshot mot den senare avlidna L och vederbörandes son A. Att då uppmuntra N att i en traumatisk situation elda på ytterligare, anser jag oansvarigt och ogenomtänkt av de som vill associera sig med erfarenhet och mognad.
Att det är en prekär juridisk situation tror jag inte är en överraskning för någon, annat än de i tråden som önskat och killgissat att det blir en fällande dom och hejar på team Hiding. Fup gav tyvärr inga glada besked på den fronten. Tvivlar inte på att S kommer leva fritt på gatorna, men de efterlevande måste kunna leva vidare de också, samt acceptera ett nederlag utan att utsätta sig för onödiga risker i sin strävan efter den gudomliga rättvisan som staten inte kan prestera.
Vad gäller ditt förtalssnack och uttalanden om felaktigheterna kring behandlingen av S, har du möjligen juridiskt korrekta uppgifter? Men jag anser det moraliskt försvarbart utifrån empatiska anledningar som ålder, vanmakt, sorg och förtvivlan. Alla som läst igenom Fup förstår ju vem som mördade L, de som inte läst kan ju fortsätta argumentera emot. Det gör ju inte saken osannolikare på något vis.