Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Precis.
Coronaviruset höll på att döda även
Börje Salming:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Visserligen är han 69 år, men han är fortfarande relativt vältränad. Så coronaviruset fimpar inte bara lastgamla personer med ena foten i graven.
Och landslagsskidåkaren
Jennie Öberg är bara 30 år gammal:
Och vem trodde att 51-åriga
Adam Alsing skulle dö av coronaviruset?
Alsing inte förvånad han såg rätt rund ut vägde säkert hundra pannor. Salming vet ingenting om hur vältränad han än har varit så är kondition en färskvara.
Jennie Öberg är det enda som man kan förvånas över. Å andra sidan är de topptränade idrottarna alltid mycket mottagliga för sjukdomar det är väl dokumenterat i media om att de är förkylda för jämnan.
Hur deras blodsammansättning ser ut vet jag inte. Konditionsidrottare har alltid mycket höga nivåer på HB och antagligen erotrocyterna. Om det innebär att lymfocyter och leukocyter i stället minskar det vet jag inte något om men det kan vara så. Svårt att veta något om den individuella motståndskraften.
Jag tror mycket beror på hur mycket virus man fått. Om man smittas i lungorna eller genom magen eller genom annan kroppsöppning sår ögon. Samt inte minst viktigt den genetiska motståndskraften blodgrupp kan ha betydelse etc.