2020-04-18, 10:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han håller JG på halster. Hade inte SD varit mördaren så hade ju även han svävat i ovisshet om vem mördaren är. Tyvärr är det så att inte ens ett erkännande kan få en mördare inlåst. Det måste bevisas också.

Ja, alla inser ju att man inte svarar så om man är oskyldig.

Han gillar att leka katt och råtta med JG.

Nästan lite sadistiskt.
Han märker ju att JG är väldigt stressad och orolig.
Istället för att försöka lugna JG så kör han med sina underliga lekar, vilket gör JG ännu mer orolig.

SD får en kick av att gå nära stupet. Så nära han kan.
Citera
2020-04-18, 11:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Det kallas ”rimligt tvivel”.

Du som är så objektiv och korrekt kan väl motivera de rimliga tvivlen här och nu? Tack!

Det som fastnat i mig är hans reaktion när förhörsledarna visar honom bilderna på Lenas döda kropp för första gången och frågar vad han tänker.. ”Blodsmak i munnen.”

Ja, just det...
Usch.
Alltid så dubbeltydig.

Det borde vara en fruktansvärd bild att se!!
Jag minns Edvin G, när han fick se bilder på offren, då blev han tyst först, sedan svalde han hårt flera gånger. Så hårt att det hördes. Till och med han verkade berörd av att se obduktionsbilderna.

Men SD?
Citera
2020-04-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du dramatiserar frikostigt.

När du skriver om att "han väntar på rätt tillfälle", hur tänker du dig då att attacken skall se ut? Att den frisläppte skulle ligga på lur och kasta sig över NW? Det vore naturligtvis mindre begåvat och det finns ingenting som talar för ett sånt scenario.

Det NW på sitt öppna IG skriver gällande SD om att denne är mördare, är solklart förtal. Beroende på spridningen och som kan vara mycket stor genom det överraskande frisläppandet, kanske det skulle kunna bedömas som grovt

Jag ger SD tre val:
-han låter meddela att han förstår att NW skrev sådär olyckligt p g a ungdomligt oförstånd och bristande mognad och lika bristande uppfostran, men att han är förlåten

-han kontaktar via ombud NW och ber denne skriva ett nytt, ödmjukt knäböjande, inlägg att läggas upp på IG där SD blir typ rentvådd

-han anmäler NW för förtal och om inte åkl tar ärendet, så för SD ärendet till tingsrätten som ett enskilt åtal. Där vinner han nog tveklöst skulle jag säga. Men om så inte skulle ske, så har ändå SD fått en stor arena att agera på och media kommer att vara på plats för att bevaka. SD kommer mycket lätt att kunna hantera rättegångskostnaderna och det även om han förlorar målet.

Det är inte ok att förtala människor, inte ens om man råkat förlora sin mor genom ond bråd död.

Det är inte heller ok att under åratal utpeka en odömd person som mördare, något som en stor mängd postare här i tråden ägnar sig åt.

Vet inte om du läst Fup men de utgår från att L var helt oförberedd och så att säga blev överrumplad av våldet. Det är substantiellt samma sak som att gillra en fälla, ligga i bakhåll, eller planera gärningen i syfte att få ett direkt övertag, och dra fördel av överraskningsmomentet som omedelbart lämnar brottsoffret försvagat i underläge. Det är samma sak som förslagenhet.

Att det skulle kunna upprepas vid senare tillfälle, eller över längre tid, menar du då är en osannolik dramatik? Bör inte risken snarare vägas, viktas och mätas mot anhörigs drivkrafter rörande mängd, innehåll, frenesi, och antalet ggr man offentligt ärekränker misstänkt? Den framtida omfattningen av detta vet vi ännu inget om. Vad jag vill förtydliga angående riskbeteenden är att inte kasta mer bränsle på brasan utan hellre släcka brasan och sänka garden.

Efter att ha läst igenom fup bär jag en övertygelse som är relevant att belysa om att L hade levt idag om hon anammat rådet ovan. L pendlade mellan att tro på dödshoten mot henne och hennes familj och att inte göra det. Har läst hennes kommunikation med H, en geovän om jag minns rätt. Där framgår att när H börjar oroa sig för L, efter anmälningarna, hävdar L att hon ej behöver oroa sig för hennes fysiska väl och ve, utan snarare de känslomässiga skador S åsamkar henne. L gjorde en stor missbedömning här.

Att förutsäga framtida alternativa beteenden hos en person, indikeras vanligtvis av tidigare historik. Just därför anser man att benägenheten att upprepa mönster är kopplad till vad som föregått brottet. Nu måste ju alla förövare ha ett första tillfälle och genombrott för sin kommande brottsstatistik. Här finns i sak två nerlagda anmälningar eller liknande i bakgrundsmaterialet till förundersökningen. Men vad som sannerligen finns tillgängligt i än större utsträckning är en mängd teknisk data om provokationer, hot och konfrontationer i syfte att undvika ett socialt förlorat anseende. Ömsesidiga hot, av eskalerande natur, över tid. Kärnpunkten är dödshot mot den senare avlidna L och vederbörandes son A. Att då uppmuntra N att i en traumatisk situation elda på ytterligare, anser jag oansvarigt och ogenomtänkt av de som vill associera sig med erfarenhet och mognad.

Att det är en prekär juridisk situation tror jag inte är en överraskning för någon, annat än de i tråden som önskat och killgissat att det blir en fällande dom och hejar på team Hiding. Fup gav tyvärr inga glada besked på den fronten. Tvivlar inte på att S kommer leva fritt på gatorna, men de efterlevande måste kunna leva vidare de också, samt acceptera ett nederlag utan att utsätta sig för onödiga risker i sin strävan efter den gudomliga rättvisan som staten inte kan prestera.

Vad gäller ditt förtalssnack och uttalanden om felaktigheterna kring behandlingen av S, har du möjligen juridiskt korrekta uppgifter? Men jag anser det moraliskt försvarbart utifrån empatiska anledningar som ålder, vanmakt, sorg och förtvivlan. Alla som läst igenom Fup förstår ju vem som mördade L, de som inte läst kan ju fortsätta argumentera emot. Det gör ju inte saken osannolikare på något vis.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-04-18 kl. 11:22.
Citera
2020-04-18, 11:05
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jo, absolut!
Och i den här tråden finns sannerligen mycket av hatiskt flockbeteende att kommentera och studera, vilket också har skett. När just det klargjordes blev stora delar av flocken upprörda då de inte ansåg sig ha blivit upplysta om att deras inlägg noterades och studerades. De kände sig kränkta minsann..

Att SD släpptes kom som en fullständig överraskning för mig och så nog för de allra flesta. Men det visar att rättssamhället i det här landet går att lita på: Är inte domstolen övertygad om nåns skuld, så skall personen frias. Helt rätt av denna rätt!

#TeamÖrebroTingsrätt
Jag som följt ärendet och besitter juridisk kunskap är inte överraskad att SD släpptes och att det på det kommer en friande dom.
Den okunniga pöbeln, vilket utgör ca 99% av denna tråd, vill se SD bakom lås och bom utan en dom. Sedan är jag väldigt säker på att SD är gärningsmannen, men det är en jäkla skillnad på att sitta och tro och att åklagaren ska kunna bevisa att någon är skyldig till mord.
Citera
2020-04-18, 11:12
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jäklar vad det retar gallfeber på mig att två personer går fria på gatorna i Örebro just nu.
Den ena som mördare och den andre som medhjälpare. Helt otroligt att det skall vara så förbannat svårt att kunna styrka det.

Dom två struttar säkert runt som om inget har hänt och planerar nåt Ge-äventyr nån stans.
Precis som om inget har hänt.

"Jag hoppas hon är död" "Allt skall bli så bra nu" "drömresa med min drömkvinns"
Det är några meningar som fastnat.

Förhoppningsvis drar Åsa detta vidare till Hovrätten och att juristerna som sitter där gör en annan bedömning.
För det kommer bli satans svårt att acceptera att två grova brottslingar skall gå fria.

Självklart har alla börjat ta ett omtag i utredningen och polisen söker nog med ljus o lykta efter nya indicier/bevis mm.
Detta måste bara lösa sig.

Herre jösses vilken märklig historia.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för allt det jobb du gör med att lägga dokument!

Inte känns det bra med en mördare som går fritt ute.

En annan mening som har fastnat i mitt huvud som SD sa tidigt efter mordet (ungefär):

De kommer aldrig att lösa mordet.

Ungefär samma som han sa på rättegången.

Han säger så märkliga saker.

"Jag vet om jag har med mordet att göra"

Eller som han sa till JG (också ungefär)

"Ni andra får gå i ovisshet"
"Bara jag vet"

Fraser som låter som de kommer från en film.

Citat:

Du som är så objektiv och korrekt kan väl motivera de rimliga tvivlen här och nu? Tack!

Det som fastnat i mig är hans reaktion när förhörsledarna visar honom bilderna på Lenas döda kropp för första gången och frågar vad han tänker.. ”Blodsmak i munnen.”

Det har inte slagit er att er absurda hjälplöshet att förstå hur ni influerar varandra med förtalskampanjerna gjort att det ni verkligen fastnat i är fel gäringsman?

Vet ni att jag TROR att ni fastnat och grottat ner er i en trångsyn som gör att ni förlorat er distans till målet.

Tunnelseende ala' historien om den oskyldiga massmördaren Thomas Quick . Det är skarpare hjärnor än er som villigt krypit ner i tunneln.

"Min slutsats är: människan är i grunden god, hon kan under särskilda förhållanden sträcka sig till att utföra moraliskt tveksamma handlingar under andras inflytande men det finns enstaka undantag som kan utföra onda handlingar helt utan yttre påverkan."

https://www.socialaexperiment.se/milgramexperimentet
#TeamÖrebroTingsrätt
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-18 kl. 11:34.
Citera
2020-04-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det har inte slagit er att er absurda hjälplöshet att förstå hur ni influerar varandra med förtalskampanjerna gjort att det ni verkligen fastnat i är fel gäringsman?

Vet ni att jag TROR att ni fastnat och grottat ner er i en trångsyn som gör att ni förlorat er distans till målet.

Tunnelseende ala' historien om den oskyldiga massmördaren Thomas Quick . Det är skarpare hjärnor än er som krypit ner i tunneln.
Det har inte slagit dig att man släpper SD, inte för att han är oskyldig utan för att juridiken tvingar dom till det?

Du får tänka ett varv till.
Citera
2020-04-18, 11:23
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

Tunnelseende ala' historien om den oskyldiga massmördaren Thomas Quick . Det är skarpare hjärnor än er som krypit ner i tunneln.

"Min slutsats är: människan är i grunden god, hon kan under särskilda förhållanden sträcka sig till att utföra moraliskt tveksamma handlingar under andras inflytande men det finns enstaka undantag som kan utföra onda handlingar helt utan yttre påverkan."

https://www.socialaexperiment.se/milgramexperimentet
Vem tror du är GM? Har du nån idé, nån aning, nån fundering?
Eller är du fortsatt mest (bara) intresserad av att grotta ner dej i LW:s grävande av sin egen grav?

Vilket menar du är "målet" i detta fall?

PS
Förväntar mej att du i vanlig ordning tiger ihjäl mina inlägg med frågor till dej, ser dem alltså mera som retoriska frågor.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-04-18 kl. 11:45. Anledning: Tilläggsfråga
Citera
2020-04-18, 11:42
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Vilken målande bild. Tror inte att SD förstått att folk sett igenom honom. Han får det inte (förhoppningsvis) lätt nu. Han kommer kanske längta tillbaka till häktet när han möter folks avsky.

Jag tror inte att folk törs visa honom någon
avsky. Har de inte vågat det tidigare innan
han häktades så lär de inte göra det nu
heller.

Däremot så är nog alla de som vittnat mot
honom oroliga nu. Tidigare har de hållit
sig neutrala eftersom de inte visste säkert
om han var GM. Det kan de inte göra
längre. Nu vet SD precis var han har alla
och vad alla tycker om honom.
Citera
2020-04-18, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SD åkte frivilligt till polisen morgonen efter LW:s försvinnande (efter att LW:s son kontaktat honom).
På vägen dit borde den första tanken slagit honom "vad gjorde jag, var var jag"... inte tänka "vad hade jag på mig".

Dessutom har jag för mig att SD mötte en bekant till LW tidig morgon när han cyklade till jobbet, han stannade inte hen och berättade att LW var försvunnen trots att han skriver i ett sms till LW tidigt att han är orolig (likt sonen).

Ja du har rätt (om normal tankegång) men det kan också vara så att han "försa" sig, dvs var så medveten om att inga spår skulle synas på kläderna att han fokuserade på shortsen. ja man vet inte hur det kör på i dennes huvud.
Att han begav sig till polisen är liksom likt honom, han snabbar på så att allt ska gå fort och ur världen. Eftersom de skulle på varsin resa och utåt inte hade med varandra att göra just då, borde han inte skyndat till polisen enligt mig. Så smart har jag aldrig tyckt att han är, men verbalt retorisk.
"De har inget på mig", "Det här mordet löser de aldrig", han säger och gör en massa saker innan han är ombedd, förekommer.
Liksom det handskrivna brevet, han tycks behöva utmana för att sen kunna lägga till rätta.
Han riskerar ju med brevet att hamna igen i en extra omgång i rätten enligt min uppfattning.

Att han aldrig sagt "Jag har absolut inget med mordet att göra, förstår att jag är misstänkt, men
det är inte jag" är märkligt också.
Han borde fokusera på vem som är mördaren!
Citera
2020-04-18, 11:49
Medlem
Citat:

De e väl du som hela tiden hetsat o fabulerat här i tråden, och det är väl du som ska lägga fram betydande saker så man kan utesluta annan gärningsman. TACK
Citera
Medlem
Citat:
Han håller JG på halster. Hade inte SD varit mördaren så hade ju även han svävat i ovisshet om vem mördaren är. Tyvärr är det så att inte ens ett erkännande kan få en mördare inlåst. Det måste bevisas också.
Du skriver "Tyvärr".
Där tänkte du väl inte hela tanken till slut?
För med ditt drömscenario(?), så skulle den svenska kriminalvården haft närmare hundratalet livstidsdömda Palmemördare sittande.
På min och din och andras bekostnad.

Gör ett nytt försök, tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror inte att folk törs visa honom någon
avsky. Har de inte vågat det tidigare innan
han häktades så lär de inte göra det nu
heller.

Däremot så är nog alla de som vittnat mot
honom oroliga nu. Tidigare har de hållit
sig neutrala eftersom de inte visste säkert
om han var GM. Det kan de inte göra
längre. Nu vet SD precis var han har alla
och vad alla tycker om honom.

Till en början skrattar han kanske bara mot de vänner som svikit men så småningom
blir det ju mycket prat åt alla håll och han kommer att bli provocerad!
Hur de ställer sig på hans arbetsplats är en annan fråga.
Om han frias i domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in