2020-04-18, 11:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Boris kom hem...
Bara 20 % av de som hamnar på intensivvård i Sverige dör.
Har du missat det senaste om att IVO ska granska varför man bortprioriterat så många äldre? Siffran 80% överlever IVA känns ”något” forcerad i sammanhanget.
Citera
2020-04-18, 11:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför ska allt som är förknippat med detta skitvirus ta sådan tid?

- vaccin tidigast om några år
- läkemedel kanske till hösten
-antikroppstest till hösten

Bara att få fram testpinnar, andningsmasker och handsprit verkar helt omöjligt.

Fortfarande verkar vetenskapen inte ens förstå smittvägar, säkerhetsavstånd eller ens om immumitet genom smittspridning fungerar.

Jag är bara en amatör men jag förstår inte svårigheten i allt det jag räknat upp ovan. Människan kan resa till månen, Kina kan bygga sjukhus på några dagar men här i Sverige kan vi inte fixa fram tillräckligt med skyddsutrustning och goda rutiner kring munskydd och sprit. Är det inte konstigt?
Ett problem är förstås att det är en pandemi. Vid en mer lokal epidemi kunde andra delar av världen hjälpa till mer med material och personal, men nu har alla samma problem. Men jag håller med om att det förvånar. Allt är så slimmat nuförtiden och det finns inga marginaler.

Att vaccin och läkemedel tar tid är däremot inte förvånande.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Att de som dör inte är tillräckligt samhällsviktiga och nyttiga dvs ekonomiskt lönsamma för att sätta in för stora åtgärder för.
Lek med tanken att det skulle vara personer mellan 12-20 som dog. Hur trodde du att taktiken skulle se ut då?
Personer mellan 12-20 är mer värdefulla för samhället. Egentligen alla under ca 60 som är någorlunda friska och som har lönearbete.

Det du missar, i din obscenitet och bortsett från den extremt äckliga människosyn som i sig kvalificerar dej för avrättning, är att dessa oönskade eller för att använda ett PK-uttryck "icke-samhällsviktiga" personer har en relation till dem som i sin tur ÄR samhällsviktiga.

De skitmänniskor som man vill bli av är bror, syster, kusin, far, mor, farfar, mormor, moster, morbror eller nära vän till någon samhällsviktig person.

De här skitmänniskor som mördare som du, Adolf Tegnell och Kim Jong-Löfven är ok man gör sig av med, kommer påverka resten av samhället. Och det kommer finnas VÄLDIGT många som kommer vakna och inse folkmordet som pågår. Och alla skyldiga kommer straffas. Inklusive skitstövlarmördare som du.
Citera
Medlem
Idag förväntar jag mig en totalsiffra på 1417 döda. Och även om det är så att fler har dött sen igår, och de känner till det, så kan de ju baka in det i tisdagssiffran. Så blir det lite svårare att säga emot Tegnells trender.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, det är pga begränsningarna som vi ”bara” har 1400 döda.
Jag vet inte vart du bor eller hur du har det med förståelsen, men åtminstone där jag håller till så är restauranger, frisörer, bilåterförsäljare osv påväg i konkurs.

Tror du det hade hänt om vi inte gjort något? Är det bara tillfälligheter?

Jag är dock FÖR strängare åtgärder, men egentligen bara för att vår vård skall hinna med och att de som jobbar där skall ha lite drägligare förhållanden.
Att inbilla sig att det skulle gå att få bort smittan helt, är bara fantasier. Tyvärr måste jag säga.

Jaha så staten bestämde att restauranger, frisörer och bilhandlare skulle stänga sina verksamheter?

Måste missat det.

Anledningen till att de går i konkurs är ju för att folk frivilligt stannar hemma och inte lyder rekommendationer att leva som vanligt. Folk vill inte vara med och utsätta sig och sina nära för livsfara i ngt jäkla experiment om att nå flockimmunitet utan vaccin, som ngn mad scientist har hittat på, helt utan vetenskapligt stöd med ett nytt dödligt virus.

Pinsamt att se hur resten av Norden stryper viruset och skyddar sina befolkningar medan vi rullar tummarna. Vi kommer för alltid bli brännmärkta som åldringsmördarna, i världen. Sånt går inte bort i första taget.
Citera
2020-04-18, 11:40
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Fortfarande verkar vetenskapen inte ens förstå smittvägar, säkerhetsavstånd eller ens om immumitet genom smittspridning fungerar.

Jag är bara en amatör men jag förstår inte svårigheten i allt det jag räknat upp ovan. Människan kan resa till månen, Kina kan bygga sjukhus på några dagar men här i Sverige kan vi inte fixa fram tillräckligt med skyddsutrustning och goda rutiner kring munskydd och sprit. Är det inte konstigt?

Bättre att de inte lovar saker de inte kan hålla det har redan lovat för mycket och måste backa, skyddskläder som fastnar bakom gränser, svenska tillverkare som inte kommit i gång, vårdplatser som uppenbart inte används etc.
Citera
2020-04-18, 11:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Har du testat eller?
Det är ju allmänt känt att morfin och sederande läkemedel ges till mycket svårt sjuka i livets slutskede.
Citera
2020-04-18, 11:41
Medlem
Angående att vissa multisjuka klarar viruset och annars friska dör uttalande sig Dr Fauci att det verkar finnas en hittills okänd riskfaktor som spelar in. Det kan ju vara vad som helst. En viss blodgrupp, en specifik gen, ja vad som helst.
Citera
2020-04-18, 11:42
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Din bild av USA verkar lika mogen som hos Albaner på 90-talet som tittade på Dallas och sjöng "Amerikan boy"

"USA ligger ljusår före kunskapsmässigt inom psykiatri"

Men snälla, har du levt på en annan planet sista decennierna? Hört talas om deras gigantiska opiat-kris? Halva delstater dukar under pga ett accelererande drogberoende. Läkemedelsbolagen pumpar ut Valium och Benzo till 10-tals miljoner amerikaner. Psykiatri kan du kalla det om du vill. Jo tack. Det där lämnade vi bakom oss på 50- talet i Sverige.

Källan till de amerikanska läkarna som dömde ut sin egen vård och då att deras erfarenheter av vården från tjänst i Afrika, kom från en stor artikel i Svenska Dagbladet, igår tror jag. Du får googla upp den själv.

Och nej, jag jobbar inte för en hemlig organisation bekostad av sossarna och vars uppgift är att vilseleda befolkningen. Suck.
Nej jag kollade dina inlägg. Du var bara okunnig. Opiatförskrivningen har väl ingenting med kunskapsnivån att göra? Och precis som jag skriver. Du har en svartvit omogen bild av världen, likt ett barn, och har svårt att förstå att världen är inte bara si eller så.
Citera
2020-04-18, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Vad hjälper långsiktig strategi Adam Alsing och övriga som smittats i onödan p.g.a. vald strategi ?
Herr Tegnell och Löfven valde ekonomi först, men skur ända blir det nog dyrare för Sverige.
Fortsätter det så kommer nog flera att dö..

Skulle vara bättre om några av de toppar blir smittad i ställe gör de vanliga..

Det som stör mig är fullt ute på krogen och uteservering, noll social distans..
Folk verkar ej bry sig.

Hoppas att det plannar ut i maj! Annars blir det fan jobbigt asså....
Citera
2020-04-18, 11:43
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Det du missar, i din obscenitet och bortsett från den extremt äckliga människosyn som i sig kvalificerar dej för avrättning, är att dessa oönskade eller för att använda ett PK-uttryck "icke-samhällsviktiga" personer har en relation till dem som i sin tur ÄR samhällsviktiga.

De skitmänniskor som man vill bli av är bror, syster, kusin, far, mor, farfar, mormor, moster, morbror eller nära vän till någon samhällsviktig person.

De här skitmänniskor som mördare som du, Adolf Tegnell och Kim Jong-Löfven är ok man gör sig av med, kommer påverka resten av samhället. Och det kommer finnas VÄLDIGT många som kommer vakna och inse folkmordet som pågår. Och alla skyldiga kommer straffas. Inklusive skitstövlarmördare som du.
Vad pratar du om? Det är inte mina åsikter ens?? Snacka om obefogat påhopp
Citera
2020-04-18, 11:43
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Det tog väldigt lång tid att få fram tekniken för att åka till månen..och det var fortfarande en enorm risk och en hel del tur som gjorde att de kom dit och hem.

5 år för ett vaccin är väldigt snabbt eftersom det tar tid och speciellt testandet tar tid..Då inte enbart testandet OM det fungerar..Det som tar mest tid är ev. sodoeffekter och biverkningar.

Ingen vill ju få ex. cancer om 8 år efter de tagit viruset eller ens 20år efteråt..Eller skulle du ta ett vaccin där det finns risk att du får cancer i levern efter 20 år ? Bli steril/impotent eller något annat som kan visa sig långt senare ? De flesta skulle inte acceptera detta..Och bolagen vill inte bli stämda om 20 år heller fölr de skador ett vaccin ev. kan orsaka på folk.

För Sveriges del är det pengar som legat bakom att vi inte har utrustning..nu måste det lånas till allt..För att Sverige lagt pengarna på annat (alla vet vad) Så du låter ung och väldigt utan tålamod..Du får nog räkna med att större delen av din ungdom och ditt liv kommer att påverkas av corona. Förmodligen mellan 5 och 10 år minst innan det helt är riskfritt (om det någonsin blir det igen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in