Citat:
Ursprungligen postat av
ParMobil
Nej, det är pga begränsningarna som vi ”bara” har 1400 döda.
Jag vet inte vart du bor eller hur du har det med förståelsen, men åtminstone där jag håller till så är restauranger, frisörer, bilåterförsäljare osv påväg i konkurs.
Tror du det hade hänt om vi inte gjort något? Är det bara tillfälligheter?
Jag är dock FÖR strängare åtgärder, men egentligen bara för att vår vård skall hinna med och att de som jobbar där skall ha lite drägligare förhållanden.
Att inbilla sig att det skulle gå att få bort smittan helt, är bara fantasier. Tyvärr måste jag säga.
Själv anser jag att R0<1 är den givna taktiken, om inte annat av rent psykologiska skäl. Ger ett mål att sträva mot, något att gemensamt försöka uppnå; annat än total smittspridning över tid. Något annat än överdrivna förhoppningar om att "skydda äldre".
Visst, går inte att säga vad slutresultatet blir, men går enkelt att sälja in det med hänvisningar till "smarta lösningar" som på sikt låter oss öppna upp samhället utan att släppa lös djävulen.
Det "folk" inte förstår är vilken skillnad rationalisering gör. När "hela" etablissemanget verkar för att rationalisera samma linje så blir det för de allra flesta väldigt övertygande. Hade man istället rationaliserat en annan linje så hade den blivit väldigt övertygande, men det är svårt för vissa att förstå.
Svensk press har exempelvis varit måna om att framhäva norska lösningar som inte bara ineffektiva, utan kontraproduktiva - de har ju lett till "Corona-partyn" bland ungdomar. Att R=0.7 skiter man däremot i. Eller varför inte narrativet om hur "Lockdownen" av Lombardiet ledde till flykt till resten av Italien, dock utan någon statistik och dessutom vet vi nu att smittspridningen inte exploderat i övriga Italien. Eller skolstängningarna - de ledde ju till att Äldre behövde passa barnen - även detta helt utan meningsfull statistik. Trodde förövrigt dessa redan bodde tillsammans i flergenerationsboenden enligt ett annat narrativ - vilket såklart hade gjort skolstängning extra viktigt, då smittspridning inom hemmet inte går att undvika....
Hade Löfven/sossarna pekat åt ett annat håll så hade samma press arbetat för att försvara den linjen. Helt plötsligt hade man kanske betonat att ekonomin redan var halvt körd pga. resten av världen och utlandsresor är ändå uteslutet för en tid framöver...