2020-04-18, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Tror regeringen snart struntar i folkhälsomyndigheten och börjar tillåta folksamlingar. Det har bara pågått i en månad och vi har redan konkurser bland butikskedjor i massor. Om vi har nedstängt och reseförbud i juni så kan vi kyssa hela turistindustrin adjö. Varenda nöjespark och utflyktsmål lever på turismen under sommaren

Vi kommer få se någon slags fotboll i sommar. Vad som händer i november om våg två kommer är en annan femma. då kommer dels fotbollen inte spelas klart och dels kommer varenda vinteridrott att få ställa in sina säsonger med massor av konkurser i föreningarna om vi har nedstängt

Har nån kollat om folkhälsomyndigheternas experter har några favoritsporter förresten?

Det tror jag nog inte, men förhoppningsvis kommer det värsta vara över till sommaren. Typiska turistorter kommer vara rena coronabomberna annars, om nu folk åker dit. Tänker på hur det brukar vara vid sommarstället(typ Smögen) där är det fullständigt knökat på sommaren.

Satt och kollade lite på dödsregisteret på SCB(veckovis rapportering, dock enbart preliminärt, så det blir nog en uppräkning) och än så länge är det egentligen inte speciellt märkvärdigt, om man bortser från framförallt Stockholm och Sörmland, där får man nog säga att det är rätt illa dock, 2018 hade vi rätt många dödsfall då säsongsinfluensan var extra kämpig för vissa grupper av människor, men nu är antalet döda i dom regionerna betydligt högre, medans det egentligen inte ens syns i statistiken i resten av landet.

Preliminärt dog det t ex 90 pers i GBG kommun vecka 14(det kommer antagligen räknas upp lite), det är 11 färre än 2019 och 55 färre än 2018.

Att det är så regionalt begränsat börjar bli lite svårbegripligt, antagligen gjorde de regionala smittskyddsgrupperna ett ganska bra jobb med smittspårningen och även isoleringen av sjuka i början, för det var inte i Stockholm de första fallen hittades, det var i Jönköping och Västra Götaland, sedan hade nog Stockholm med flera otur med sportlovsveckan.

Men inget är ju klart än, det kan ju ta fart på andra ställen också... även om det inte verkar bli så just nu, utan snarare en långsammare utveckling.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-04-18 kl. 01:54.
Citera
2020-04-18, 05:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Absolut! Fast jag förstår egentligen inte vad ni andra ser fram emot? Jag har ju redan berättat att Häcken tar det i år.

Ptja, ni har en fördel när det kommer till att lira utan publik så ja jag är nog benägen att hålla med då.

Citat:
Ursprungligen postat av vf
Kul om allsvenskan startar då, utan publik förutsätter jag. Vi måste ta det jävligt vackert med virushelvetet. Det är ingen lek detta.

Cupen kan iofs strykas, allsvenskan är viktigare

Naturligtvis, hälsan kommer alltid först. Hellre att vi drar ut på det än förhastar oss. Min högst lekmannamässiga åsikt är att det kommer nog bli framflyttat en månad till så någon gång i juli kör vi förhoppningsvis igång utan publik fortfarande dock. Om det är nu som FHM säger att vi i Skåne ligger 4-5 veckor efter Stockholm vilket jag inte riktigt förstår hur men men.
Citera
2020-04-18, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Naturligtvis, hälsan kommer alltid först. Hellre att vi drar ut på det än förhastar oss. Min högst lekmannamässiga åsikt är att det kommer nog bli framflyttat en månad till så någon gång i juli kör vi förhoppningsvis igång utan publik fortfarande dock. Om det är nu som FHM säger att vi i Skåne ligger 4-5 veckor efter Stockholm vilket jag inte riktigt förstår hur men men.

Och Västra Götaland skall ligga runt 2 veckor efter i kurvan, men om det stämmer är utvecklingen mycket lugnare här, vid ungefär samma punkt i kurvan hade Stockholm ca 20-30 dödsfall per dag, eller för att relatera det till befolkningsmängd, ca 1 dödsfall per 100k invånare, medans Västra Götaland just nu har ca 0,4. Så om det stämmer är det ju utmärkt, betydligt lugnare och mindre dödligt än så länge.
Citera
2020-04-18, 08:28
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Tror regeringen snart struntar i folkhälsomyndigheten och börjar tillåta folksamlingar. Det har bara pågått i en månad och vi har redan konkurser bland butikskedjor i massor. Om vi har nedstängt och reseförbud i juni så kan vi kyssa hela turistindustrin adjö. Varenda nöjespark och utflyktsmål lever på turismen under sommaren

Vi kommer få se någon slags fotboll i sommar. Vad som händer i november om våg två kommer är en annan femma. då kommer dels fotbollen inte spelas klart och dels kommer varenda vinteridrott att få ställa in sina säsonger med massor av konkurser i föreningarna om vi har nedstängt

Har nån kollat om folkhälsomyndigheternas experter har några favoritsporter förresten?

Regeringen lär ju inte strunta i FHMs rekommendationer.

Folksamlingar kommer inte ske i någon större skala, knappast så att konserter, större idrottsevenemang etc kommer få ha publik under sommaren.

Dessutom har redan många turistmål skjutit på sina premiärer etc. Det är inte det lättaste för exempelvis Liseberg att bara kalla in alla "säsongare" igen heller. Många kan säkert ha fått andra planer etc. Likadant även på andra och mindre ställen.
Det är inte direkt så att man bara kommer kunna "knäppa med fingrarna" när det värsta är över och starta upp samhället igen, detsamma gäller givetvis idrotten med.

Beträffande fotbollen klarar sig ju inte många klubbar utan publik speciellt länge så hur gärna vi än ser en allsvensk start är det tveksamt att man kör igång 14juni om man inte får ha publik iaf en månad senare.

Citat:
Allsvenska starten klubbad till 14 juni! Låt det bli så! Det borde fan inte vara några problem utan publik iallafall. Om runt 30 friska individer reser genom landet till varje bortamatch så borde det inte göra någon större skillnad eftersom vi redan haft en utbredd smittspridning då.

Cupen planeras fortfarande att avslutas innan allsvenskan startar.

Cupen utan publik vore givetvis galet tråkigt men logiskt att man vill ha fram ett lag till EL-kvalet om det nu startar framåt hösten.

Kruxet med en allsvensk start då är som sagt att det inte är publik och den ekonomiska faktorn i det. Man har ju inte nått kulmen på något/många ställen än heller så det ska liksom bli värre först...
Jag är extremt tveksam till att vi ser en allsvensk start då, speciellt med publikfaktorn inräknad, klubbarna grejar ju inte att lira utan publik länge och FHM var ju ute och sa att publik bara eventuellt kan tillåtas framåt hösten...

Citat:
Absolut! Fast jag förstår egentligen inte vad ni andra ser fram emot? Jag har ju redan berättat att Häcken tar det i år.

Fast nu snackar vi inte om Hisingsmästerskapet här...
Citera
2020-04-18, 10:32
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Danmark börjar att sakta öppna upp, hur kommer det att påverka södra Sverige? Vad händer viruset kommer in i något lag t.ex Bojanic i Haby blir smittade. Ska Haby tvingas spela utan honom eller kanske t.o.m sätta hela truppen i karantän. Hur blir det då med allsvenskan?

Hoppas du förstår hur jag menar.
Citera
2020-04-18, 11:54
Avslutad
Citat:
Ptja, ni har en fördel när det kommer till att lira utan publik så ja jag är nog benägen att hålla med då.

Jag vet att du försökte trycka dit mig men det kommer faktiskt bli en jättefördel för Häcken.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse

Fast nu snackar vi inte om Hisingsmästerskapet här...

Vi får väl se....
Citera
2020-04-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Danmark börjar att sakta öppna upp, hur kommer det att påverka södra Sverige? Vad händer viruset kommer in i något lag t.ex Bojanic i Haby blir smittade. Ska Haby tvingas spela utan honom eller kanske t.o.m sätta hela truppen i karantän. Hur blir det då med allsvenskan?

Hoppas du förstår hur jag menar.

Att man måste sätta smittade spelare i karantän tror jag man får räkna med i år, men hela truppen låter lite överdrivet. Det kommer bli ett tight spelschema, så det är bara att ställa in spelarna på att man spelar fotboll och sen åker hem till familjen, inga onödiga sociala kontakter som riskerar att dra in smitta i laget utifrån.

Man får fortsätta vara tydlig med att vid minsta förkylningssymptom så är man inte med och spelar, det är den bästa preventiva åtgärden. Vi kan se att dom allsvenska klubbar som tränar på som vanligt med dessa restriktioner har klarat sig bra.
Citera
2020-04-18, 21:58
Medlem
Joelfrogs avatar
Sista 10 omgångarna i allsvenskan förra säsongen (inte räknat med AFC eller Sundsvall)

1. Hammarby IF (+18) 27 poäng
2. Malmö FF (+18) 24 poäng
3. IFK Norrköping (+17) 23 poäng
4. Djurgårdens IF (+10) 22 poäng
5. AIK (+9) 22 poäng
6. IF Elfsborg (+6) 19 poäng
7. IFK Göteborg (+4) 13 poäng
8. BK Häcken (+1) 12 poäng
9. Helsingborgs IF (-8) 12 poäng
10. IK Sirius (-1) 11 poäng
11. Örebro SK (-12) 11 poäng
12. Falkenbergs FF (-15) 9 poäng
13. Kalmar FF (-17) 5 poäng
14. Östersunds FK (-14) 4 poäng

Kan Elfsborg ha något på gång? Verkade få ordning på spelet på slutet och nu även plockat in Johan Larsson, jag tror de blir topp 4-5.

Deras startelva ser ut att bli såhär:
Rönning
Larsson - Väisänen - Okumu - Kaib
Gojani - Nilsen - Olsson
Alm - Frick - Karlsson
Citera
2020-04-19, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Sista 10 omgångarna i allsvenskan förra säsongen (inte räknat med AFC eller Sundsvall)

1. Hammarby IF (+18) 27 poäng
2. Malmö FF (+18) 24 poäng
3. IFK Norrköping (+17) 23 poäng
4. Djurgårdens IF (+10) 22 poäng
5. AIK (+9) 22 poäng
6. IF Elfsborg (+6) 19 poäng
7. IFK Göteborg (+4) 13 poäng
8. BK Häcken (+1) 12 poäng
9. Helsingborgs IF (-8) 12 poäng
10. IK Sirius (-1) 11 poäng
11. Örebro SK (-12) 11 poäng
12. Falkenbergs FF (-15) 9 poäng
13. Kalmar FF (-17) 5 poäng
14. Östersunds FK (-14) 4 poäng

Kan Elfsborg ha något på gång? Verkade få ordning på spelet på slutet och nu även plockat in Johan Larsson, jag tror de blir topp 4-5.

Deras startelva ser ut att bli såhär:
Rönning
Larsson - Väisänen - Okumu - Kaib
Gojani - Nilsen - Olsson
Alm - Frick - Karlsson

Tror också Elfsborg blir farliga. Avslutade ju riktigt bra förra året och slutade en placering bakom tokhyllade IFK.

Känns som att de haar rensat lite i truppen nu också, ut med äldre spelare som kanske gjort sitt som typ Jönsson, Ishizaki och Ellegaard.
Senast redigerad av Adde1234 2020-04-19 kl. 01:14.
Citera
2020-04-19, 06:57
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Tror också Elfsborg blir farliga. Avslutade ju riktigt bra förra året och slutade en placering bakom tokhyllade IFK.

Känns som att de haar rensat lite i truppen nu också, ut med äldre spelare som kanske gjort sitt som typ Jönsson, Ishizaki och Ellegaard.
Ja, många äldre informella ledare som passerat zenit. Trodde de hade något redan med Cibicki och Levi redan. Det såg intressant ut och minnesbilden är att innan Levi gick sönder var de någorlunda med i toppen.
Citera
2020-04-19, 07:03
Medlem
girigfans avatar
Enda anledningen till att försäsongscupen bör spelas färdigt är att vi eventuellt slipper aik ute i europa. Kommer blir fruktansvärt tight spelschema
Citera
2020-04-19, 10:12
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
Enda anledningen till att försäsongscupen bör spelas färdigt är att vi eventuellt slipper aik ute i europa. Kommer blir fruktansvärt tight spelschema

Det bästa vore nog att skippa cupen och satsa på allsvenskan. Om det innebär att AIK kommer ut i Europa så är det bara bra för svensk fotboll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in