2020-04-18, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det verkar logiskt eftersom plast är ett mer poröst material, så kanske det är lättare för viruset att fastna där. Bara en spekulation men verkar logiskt tänker jag. (Tänk skärbrädor i plast t.ex. som man ju varnar för kan ha mkt bakterier i allmänhet om man inte rengör noga).
Hur är det hår? Går långhåriga tjejer omkring och samlar mängder med virus i håret?
Och sedan när dom skakar på skallen så sprids viruset.
Citera
2020-04-18, 09:49
Medlem
Alsing-fallet visar hur lömskt detta virus är. Falsk förbättring och sedan försämras man och dör. Många sådana vittnesmål jorden runt. Intressant tidslinje.

Den 25 mars instagrammade Alsing att han skulle vara hemma.

https://www.expressen.se/noje/adam-alsings-sista-tid-lamnade-radion/

Vännerna spekulerar att Alsing blivit smittad på Boris Kuzmics födelsedagskalas i början på mars. Många andra kändisar på den festen.

Vännerna trodde att AA var på bättringsvägen.

– Jag pratade med Adam, inte nu i helgen men förra helgen, då kände han sig bättre. Febern hade släppt och han skulle bara bli av med den sista hostan så sa han att jag skulle få smaka, för han älskade att köra boxning.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Xg77Ao/adam-alsing-tranade-hart-efter-festen
Citera
2020-04-18, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Hur är det hår? Går långhåriga tjejer omkring och samlar mängder med virus i håret?
Och sedan när dom skakar på skallen så sprids viruset.
Nej.
Citera
2020-04-18, 09:51
Medlem
Drullknulls avatar
Trump säger att USA kan komma att få 65000 döda vilket skulle motsvara en mild pandemi av typen säsongsinfluensa. Experter i landet har flaggat för högre dödstal, 100000 - 200000 dödsfall, vilket motsvarar en tuffare säsongsinfluensa av typen Asiaten 1957.

Vem har rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av DN
65.000 döda i landet. Han specificerar inte vilka rapporter som ligger bakom prognosen.
Tidigare har amerikanska experter talats om 100.000–200.000 döda i USA.
Samtidigt flaggar Trump för en öppning av det amerikanska samhället inom en snar framtid.

Källa

1. :less than 0,1%, seasonal flu
  1. : 0,1% - 0,5%, Asian flu and Hongkong flu
  1. : 0,5-1,0%
  1. : 1,0-2,0%
  1. : 2,0% or higher, 1918 influenza pandemic

Wikipedia: Pandemic severity index
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ja,så kan det se ut eftersom försiktighetsprincipen med avseende på medborgares död måste balanseras mot försiktighet avseende medborgarnas välmående. Särskilt för barn.
Finns ingen motsättning mellan att ha beredskap för att ge alla adekvat vård t.ex. och att tänka på barnen och sysselsättningen m.m. Tvärtom! Jag menar att måttliga restriktioner som tidig begränsning av utlandsresor bl.a. och karantän för hemkommande med förbud mot besök på våra boenden samt obligatorisk skyddsutrustning hade säkert gjort att Sverige hade varit bäst i klassen och nu kunnat begränsa insatserna.

FHM med Anders Tegnell gjorde det motsatta menar jag, där man inte ens avrådde folk från att åka utomlands fast informationen, eller snarare vädjan kom in från olika håll att införa restriktioner. Vi fick istället bl.a. höra att Kina försökte desinformera om läget och måla ut Sverige som ett skräckexempel.

FHM ska komma ihåg att det är en hel del av oss som inte är senila och som både kan hålla koll på vad de gör och kommentera det på ett sakligt och kompetent sätt. När detta är över ska ingen slippa undan.
Citera
Medlem
Éuropeiska kvinnor kommer till Sverige för att festa.......(?)
Enligt aftonblaskan
Citera
2020-04-18, 09:52
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Dom får tydligen alvedon...
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hallaans-sorg-mamman-dog-i-misstankt-corona/
Enligt texten kunde dom också erbjuda öppnat fönster som vårdinsats.

Nu vill jag att vi också provar åderlåtning medelst blodiglar, samt bolmörtsrökelse. Man bör också överväga dispens för att ordinera laudanum, dvs blandning av opium och sprit. Åtminstone får gamlingarna det lite hejsan hoppsan den sista tiden.

Kloka gummor och änglamakerskor ska det finnas gott om.

Eller om vi kör "klok gubbe Tegnell" och testar flockimmuniteten på äldreboenden. Kanske överlever en 5%?
Citera
2020-04-18, 09:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
De flesta av oss behöver inte genomlida smittan om vi gör vårt yttersta för att inte smitta varandra, sen drog du på dig offerkoftan och började böla om din matbutik som du inte vill stänga. Du verkar inte kunna acceptera att det finns andra vägar än total kapitulation, vilket jag anser vara ett riktigt pussybeteende.

Och du tycker fortfarande att låsa in sig hemma i sin garderob står för att kämpa samtidigt som dom som försöker leva sånär som vanligt kapitulerar? Ett hjärndött fjollresonemang.
Citera
2020-04-18, 09:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Om dom som vet något om forskningsfronten på området representerades av de 22 som skrev debattartikeln i DN ska vi nog vara glada att dom inte har något inflytande på den Svenska strategin
De har framfört det som jag ungefär framför att kunskapsläget är lågt och att man ska agera efter det.

Du dock verkar vara stendum för att förstå det så jag avstår med att kommentera dig framöver.
Citera
2020-04-18, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, det förstår jag också men det finns många uttryck på fb som inte är korrekta men de används för alla förstår vad det innebär. Även om det blir motsägelsefullt så beskriver de åtgärden ganska bra
Föreslå gärna vad man skall säga istället utan att behöver skriva en lång förklaring

Frivillig självisolering. Karantän implicerar tvång.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Hur vet man om ett vaccin klarar alla tester utan att testa?

Stämmer. Även om ett vaccin klarar en hel del tester så är långtidsperspektivet ett gissel. Testpersoner brukar följas upp en viss tid efter vaccinering det kan vara 3, 6, 9, 12, 18 eller t.o.m flera år efter en medicinsk studie för att kontrollera ett medels ev. långtidseffekter på människor.

Ingen vill ta ett vaccin som ex. orsakar Cancer efter 4-5 år eller ger vanskapt avkomma, fosterskador eller infertilitet på sikt. Detta virus tycks dessutom innehålla DNA sekvenser från HIV vilket kan göra att viruset får liknande funktioner som HIV har. Kanske att ligga latent i kroppen eller sakta men säkert bryta ned immunförsvaret under en period av 5-10 år eller längre. Ett vaccin måste fungera mot detta och att få reda på om det fungerar som det skall kan ta 15-20 år eller längre.

Så pratet om vaccin är enbart ett fiske efter börsuppgångar av investerare som vill göra snabba klipp på börsen..Först köper man billiga aktier i ett bolag... signalerar ut att man är "nära" ett vaccin..Aktierna åker upp hundratals procent och då säljs aktierna..klippet är ett faktum..Buisness as usual kan man säga..
Citera
Medlem
I USA ökar protesterna mot de restriktioner som införts för att bromsa coronasmittan. Tusentals människor demonstrerade bland annat i delstaten Michigan. Och president Trump ger sitt stöd till demonstranterna.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7455004
Och vissa av demonstrationerna får stöd från högsta politiska ort. President Donald Trump skrev på Twitter: "Befria Michigan", och kom med samma uppmaning till Virginia och Minnesota. Guvernörerna i alla de tre delstaterna är demokrater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in