2020-04-18, 09:32
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hela Sveriges framtid vilar nu i händerna på en man och hans teorier. Ingen vågar ta ifrån honom ansvaret (trots att han formellt inte har något). Alla sitter nu bara och tittar på siffrorna och hoppas att den förbannade flockimmuniteten skall sätta in någon gång. Men att det fungerar i praktiken är väldigt tveksamt och det kan i så fall dröja mycket länge och kosta väldigt många liv.

Men Tegnell ger sig inte. Trots kritik från både svenska och internationell expertis. Att han inte ens verkar nervös tyder starkt på en person som inte är normal. Att han är psykopat och narcissist kan ingen tveka om längre. Möjligen kan det vara någon autismstörning. Men normal är han inte.

Ser likheter med Macchiarini. Han duperade hela ledningen på Karolinska. Tegnell duperar hela svenska folket inklusive media.
Citera
2020-04-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
University of Washington har uppdaterat sina prognossiffror.

Istället för 18000 covid19-döda har man nu prognosticerat 5890 döda för Sverige.

Toppen nås 1 maj med 127 döda.

Svårt att göra prognoser när man har totalt fel ingångsvärden.

Jag fattar inte ens varför det görs dylika prognoser i detta läget. Det finns så oerhört många okända parametrar, att bara genom att gissa fel på en enda, så kan dödstalen skilja 50 ggr.

Jag tror att detta är varför FHM ger fan i att presentera en liknande. Chansen att gissa rätt lär ju vara svårare än att vinna på lotto.

Vi har ju inte ens en aning om hur många som är smittade i Sverige. Har sett alltifrån 75.000 till 1.500.000. Det värdet är ju ganska avgörande för att kunna göra en någorlunda prognos.
Citera
2020-04-18, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Ser likheter med Macchiarini. Han duperade hela ledningen på Karolinska. Tegnell duperar hela svenska folket inklusive media.
Ni överskattar honom tycker jag. Han är inte nån gudomlig figur
Citera
2020-04-18, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Hur vet man om ett vaccin klarar alla tester utan att testa?

Det vet man inte. Alltså kan man inte säga hur långt bort det är.
Citera
2020-04-18, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så det är det du menar att folk ska använda ställen som fb till? Förstör inte det varje fruktbar diskussion? Du låter ju som en ledare för nån slags påverkansgrupp. Du förstår väl att det förstör varje nyanserad diskussion? Har du avslöjat dig?

hahahaha, nej jag är inte ledare för nån slags påverkansgrupp.

Om du suttit i tråden ett tag hade du vetat att jag sitter fast i Kuwait och familjen är i karantän i sverige sedan början Mars pga. riskgrupp i hemmet, barnen är hemma.
Har således gjort allt det som FHM och regeringen inte gjort.

Så länge FHM inte uppdaterar sina "rekommendationer" till något vettigt och så länge regeringen har beröringsskräck och så länge man försöker oponionsbilda att krishanteringen varit bra.

Så länge kommer jag göra min röst väldigt hörd
Citera
2020-04-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Kan du förklara det där på svenska, tack!

Vi har redan nått vår praktiska tak angående sjukvårdens IVA kapacitet. De har lett till triagering som utförs, likt den i Italien. Vi har börjat med att folk med ett biologiskt åldern över 80 (dvs. Icke-kronologiskt) nu nekas intensivvård. I Italien sist jag kollade låg deras gräns på 60, men nu kanske har den höjts.

Jag hatar att skriva på svenska, fan om de inte ta mig en evighet att formulera mig korrekt samt inte slakta grammatiken helt å hållet, endå blir de fel.
Citera
2020-04-18, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Källa på att folk kvävs hemma?

Tro mig, det är vanligt med pneumoni som tar död på folk på boenden. Med morfin så dör du inte ångestfyllt.

Dom får tydligen alvedon...
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hallaans-sorg-mamman-dog-i-misstankt-corona/
Citera
2020-04-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vad är "practical capacity"

The capacity we’ve set as our limit before triaging begins — one that doesn’t necessarily coincide with the number of IVA beds we have.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=OcEa2eFrl-0
WHO: Media briefing on COVID-19.

We need to box the virus in,
instead of boxing people in."

There are serious ethic considerations on such an approach,
om att jaga immunitet såvitt jag förstår,

finns ingen garanti att man är immun fast man har antikroppar,

Jösses.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Jag vet, jag har sagt åt henne att diska allting och sen tvätta händerna 1-2ggr noggrant efteråt hon är klar.

plast är tydligen värst vad jag förstår med glas och metall på andraplats, varför vet jag inte, på tyger så räcker det med några timmar tydligen, kan ha fel minns inte källan.

Det verkar logiskt eftersom plast är ett mer poröst material, så kanske det är lättare för viruset att fastna där. Bara en spekulation men verkar logiskt tänker jag. (Tänk skärbrädor i plast t.ex. som man ju varnar för kan ha mkt bakterier i allmänhet om man inte rengör noga).
Citera
2020-04-18, 09:38
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det vet man inte. Alltså kan man inte säga hur långt bort det är.

Självfallet kan man hitta ett vaccin imorgon men sedan har du en testprocedur som måste till så att inte vaccinet för värre konsekvenser än viruset. Sedan måste det produceras vilket antingen kan ske i redan existerande anläggningar eller så måste nya byggas anpassade för produktionen. Det finna ett stort antal människor som har kunskap om framtagande såväl som produktion av vaccin. Därför går det att baserad på deras kunskap och erfarenhet gör en uppskattning om hur lång tid det realistiskt kan ta innan vi har ett vaccin på plats. Men det kan gå snabbare men även långsammare
Citera
2020-04-18, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tyckte du skrev att man inte blev immun. Då finns ingen anledning att vänta på något vaccin.

Nej, Sverige har gjort det mesta rätt med en hyfsat sansad hantering, förutom att kommunerna inte lyckats skydda ålderdomshemen. Andra länder med lockdown har i bästa fall (läs ex. Norge) skjutit problemet framför sig och i sämsta fall (läs Spanien, Italien, USA) inte åstadkommit nått förutom ytterligare makroekonomiska problem. Detta fattar alla med kapacitet att tänka långsiktigt, i flera steg inkl direkta resp indirekta konsekvenser. Du är uppenbarligen inte kapabel till det.

Hur kan någon tycka att Sverige har gjort något rätt? Det är bara helt ofattbart. Sverige har dubbelt så många döda som övriga norden tillsammans. Sverige har 10 miljoner, invånare. Övriga norden ungefär 15. Att skylla på olika faser funkar inte. Norge hade fler smittade i början än Sverige.
Att snacka om att Svenskarna skall bli flockimmuna någon gång i framtiden är sinnessjukt. Man kan inte resonera så när det gäller människoliv. Dessutom är det mycket osäkert om det ens går att bli immun.
Den svenska strategin är ett totalt misslyckande och de "ansvariga" har många människoliv på sina samveten, fler lär det bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in