2020-04-18, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Struntprat. Och du, skriv på svenska!

Kommunal recently threatened a skyddstopp in elderly homes in Stockholm, like the one organized in Östra sjukhuset in Göteborg. Thirteen of these had been arranged throughout Sweden by the beginning of the month:

Source to my 13 walkouts claim.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja, känns riktigt dåligt. De själva släpper inte in nån utom absolut nödvändigt. Vi blir utnyttjade!

...och dom drar hit smittan. Vi måste stänga gränserna, vi också! Varför ska just vi alltid stå som mähän med öppna grindar, vad det än gäller..?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Alla har just nu ungefär samma siffror så det är de enda vi kan gå på.

Nu mörkar ju FHM liiiite genom att gå tillbaka och vikta upp istället för att göra som worldometer och registrera antalet döda den dag dom raporterades.

Nästa laddning siffror blir överdödligheten och immunitet hos alla.
Nej det är att visa respekt för dom döda och dess anhöriga att det blir rätt dödsdatum.
Citera
2020-04-18, 09:41
Medlem
Citat:
Jag har funderat på vad jag kan har för diagnos.
eftersom det är uppenbart för dig, vilka problem har jag?
(uppriktig fråga).
Ok! Det är lungt nu. Och får be om ursäkt här. Du anklagade mig för något som uppenbart inte var så. Ok! Men det är ok! Va ... Du jag vet inte .? Låt oss leva i fred och allt blir bra. Lungt och allt är bra. Jag har....ok ha det då!
Citera
2020-04-18, 09:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleAng
Du kommenterade nu det citatet som jag hade med i mitt svar, eller relaterar din kommentar till något av det som jag skrev som inte var citat från Dostoj?
Jag kommenterar det här:
Precis, men det här innebär ju på intet sätt att dörren till immunitet är stängd, nyckeln kastad och dörren är igensvetsad, utan att man ännu inte vet. Men att då skriva som Dostoj att Sveriges strategi inte kommer att fungera är enligt min mening att dra en för långtgående slutsats. Det hade ju varit en avsevärd skillnad om WHO hade presenterat en vetenskaplig studie som visade på att man inte blir immun, men så långt har man inte kommit och det är en jäkla skillnad.
Och vi som känner till forskningsläget vet att FHM inte har en susning om vad de håller på med helt enkelt. Då är det försiktighetsprincipen som gäller. Men varför gör det inte så då? Helt enkelt för att den egentliga orsaken har varit brist på resurser, basala saker som allt från anestesiläkemedel till IVA-platser men framförallt att det har saknats lagutrymme för saker som karantän och andra restriktioner.

Nu har vi dessutom hamnat i situationen med ett lyft för regeringen i opposition. Skulle det visa sig att vi fört en misslyckad politik så kommer dock rekylen vara brutal. Och då riiskerar man att ett visst parti gör stora kliv framåt.

Så hela journalisteliten och liberaler samt vänstern har nu gått overdrive i sina ansträngningar att till varje pris försvara Anders Tegnell et al. Det tar ibland rent absurda uttryck där man fullständigt tappat förmågan till stringenta analyser och känsla för ett sunt debattklimat där yttrandefrihet råder.

Har aldrig faktiskt upplevt något sådant i synnerhet inte i Sverige även fast åsiktskorridoren varit väl så smal vissa tider.
Citera
2020-04-18, 09:44
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hur kan någon tycka att Sverige har gjort något rätt? Det är bara helt ofattbart. Sverige har dubbelt så många döda som övriga norden tillsammans. Sverige har 10 miljoner, invånare. Övriga norden ungefär 15. Att skylla på olika faser funkar inte. Norge hade fler smittade i början än Sverige.
Att snacka om att Svenskarna skall bli flockimmuna någon gång i framtiden är sinnessjukt. Man kan inte resonera så när det gäller människoliv. Dessutom är det mycket osäkert om det ens går att bli immun.
Den svenska strategin är ett totalt misslyckande och de "ansvariga" har många människoliv på sina samveten, fler lär det bli.

Varför är antalet döda 17 april så viktigt för dig?
Citera
2020-04-18, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hur kan någon tycka att Sverige har gjort något rätt? Det är bara helt ofattbart. Sverige har dubbelt så många döda som övriga norden tillsammans. Sverige har 10 miljoner, invånare. Övriga norden ungefär 15. Att skylla på olika faser funkar inte. Norge hade fler smittade i början än Sverige.
Att snacka om att Svenskarna skall bli flockimmuna någon gång i framtiden är sinnessjukt. Man kan inte resonera så när det gäller människoliv. Dessutom är det mycket osäkert om det ens går att bli immun.
Den svenska strategin är ett totalt misslyckande och de "ansvariga" har många människoliv på sina samveten, fler lär det bli.
Sorry, tror inte jag kan förklara tydligare... Och orkar inte skriva allt igen. Prova att läsa mina tidigare inlägg några gånger så ramlar ev polletten ner. Annars är du nog en av dem som inte har kapacitet att se till helheten, tänkta i flera steg, långsiktigt. Tror inte vi kommer någonvart i så fall. Jag är iaf glad att Sverige tänker ungefär som mig.
Senast redigerad av jerka11 2020-04-18 kl. 09:47.
Citera
2020-04-18, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ang de svenska kurvorna. Dödsfall per dag är ju nu på nedåtgående tydligt. Samtidigt är antalet nya intensivvårdade rätt konstant över tid. Betyder det att sjukvården blivit bättre på att bota? Kör de kanske med mer remdesivir redan än vad som framkommit?

Vakna, sjukvården är "bättre" på att prioritera. FHM är bättre på att registrera dödsfall på en dag tidigare i kalendern - kurvan blir platt.

De äldre som blir sjuka på hem, stannar på hemmet. De som blir sjuka hemma, stannar hemma, båda dessa grupper får "vård", dvs. en pallitativ vård.
Inga tester utförs - dödsorsak: lungsjukdom - kommer inte med i Corona statistiken.

FHM är nöjda med sin strategi, det fungerar hurra vi är världsbäst.
Regeringen är glad, folk lever vidare i stor sett så vanligt, industri, ekonomi - skattepengar och moms kommer in, även om det är betydligt mindre. Utgifterna hålls i schack.

Stategin ifrågasattes en del i veckan, Regeringen höll en pressekonferens enbart för utlänsk media för att polera bilden av Sverige.
Skulle gissa att där var en hel del frågor om tester för samma eftermiddag så gick Regeringen ut med att nu ska vi testa i stora mängder (om några veckor lades till i förbifarten) - det kändes väldigt mkt som damage control.
Citera
2020-04-18, 09:45
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
hahahaha, nej jag är inte ledare för nån slags påverkansgrupp.

Om du suttit i tråden ett tag hade du vetat att jag sitter fast i Kuwait och familjen är i karantän i sverige sedan början Mars pga. riskgrupp i hemmet, barnen är hemma.
Har således gjort allt det som FHM och regeringen inte gjort.

Så länge FHM inte uppdaterar sina "rekommendationer" till något vettigt och så länge regeringen har beröringsskräck och så länge man försöker oponionsbilda att krishanteringen varit bra.

Så länge kommer jag göra min röst väldigt hörd

Du är en vardagshjälte! Fortsätt med det du gör.

Regeringens boys jobbar 24/7 för att påverka och tysta dom som inte accepterar att Sverige dödar äldre och svaga.

+1442 döda är en massaker. Oacceptabelt! Strategin fungerar inte!
Citera
2020-04-18, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Vi har redan nått vår praktiska tak angående sjukvårdens IVA kapacitet. De har lett till triagering som utförs, likt den i Italien. Vi har börjat med att folk med ett biologiskt åldern över 80 (dvs. Icke-kronologiskt) nu nekas intensivvård. I Italien sist jag kollade låg deras gräns på 60, men nu kanske har den höjts.

Jag hatar att skriva på svenska, fan om de inte ta mig en evighet att formulera mig korrekt samt inte slakta grammatiken helt å hållet, endå blir de fel.

Det finns en extrem skillnad mellan tex Italien och Sverige.

I Italien insåg man ganska snabbt att deras teorier om virusets farlighet var felaktiga. När det kom flodvågen gav alla upp och förstod att det enda man kunde göra för att rädda så många människor som möjligt var att ta till extrema åtgärder. Att det sen fortfarande var läget så illa att man behövde triagera kan man anklaga dem för i form av att "de förutspådde det fel". Å andra sidan: cred till dem som insåg felet och agerade konsekvent.

I coola Sverige istället är man i samma situation som italienare. Skillnaden är att man tänker INTE backa. Man tänker INTE erkänna att deras teorier om virusets var felaktiga. Och framförallt tänker man INTE ta till extrema åtgärder. Nä, vi ska vara coola här. Vi tar inte till extrema åtgärder. För att vi tänker INTE rädda så många liv det bara går.

Triagering som sker i Italien är väldigt jobbig. Men mer än så kan de inte göra.
Triagering som sker i Sverige är väldigt jobbig. Och mer än så KAN de göra.
Citera
2020-04-18, 09:46
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag kommenterar det här:
Precis, men det här innebär ju på intet sätt att dörren till immunitet är stängd, nyckeln kastad och dörren är igensvetsad, utan att man ännu inte vet. Men att då skriva som Dostoj att Sveriges strategi inte kommer att fungera är enligt min mening att dra en för långtgående slutsats. Det hade ju varit en avsevärd skillnad om WHO hade presenterat en vetenskaplig studie som visade på att man inte blir immun, men så långt har man inte kommit och det är en jäkla skillnad.
Och vi som känner till forskningsläget vet att FHM inte har en susning om vad de håller på med helt enkelt. Då är det försiktighetsprincipen som gäller. Men varför gör det inte så då? Helt enkelt för att den egentliga orsaken har varit brist på resurser, basala saker som allt från anestesiläkemedel till IVA-platser men framförallt att det har saknats lagutrymme för saker som karantän och andra restriktioner.

Nu har vi dessutom hamnat i situationen med ett lyft för regeringen i opposition. Skulle det visa sig att vi fört en misslyckad politik så kommer dock rekylen vara brutal. Och då riiskerar man att ett visst parti gör stora kliv framåt.

Så hela journalisteliten och liberaler samt vänstern har nu gått overdrive i sina ansträngningar att till varje pris försvara Anders Tegnell et al. Det tar ibland rent absurda uttryck där man fullständigt tappat förmågan till stringenta analyser och känsla för ett sunt debattklimat där yttrandefrihet råder.

Har aldrig faktiskt upplevt något sådant i synnerhet inte i Sverige även fast åsiktskorridoren varit väl så smal vissa tider.

Om dom som vet något om forskningsfronten på området representerades av de 22 som skrev debattartikeln i DN ska vi nog vara glada att dom inte har något inflytande på den Svenska strategin
Citera
2020-04-18, 09:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://www.youtube.com/watch?v=OcEa2eFrl-0
WHO: Media briefing on COVID-19.

We need to box the virus in,
instead of boxing people in."

There are serious ethic considerations on such an approach,
om att jaga immunitet såvitt jag förstår,

finns ingen garanti att man är immun fast man har antikroppar,

Jösses.

Då finns det absolut ingen mening att låsa in sig själv om man inte blir immun. Detta är då slutet för mänsklighetens existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in